Posted By: CePal () on 'CZtravel'
Title:     Re: Mikrobusem? (ad Francie)
Date:      Wed Jun 11 15:23:28 2003

> Taky berem. Chteli bychom pristi rok udelat Nejaky kousek Francie ve ctyrech
> dvojicich s Ducatem, ale to chce se obcas zastavit v kempu pod sprchu nebo 
> tak neco, uvidime. 

Tak na Francii ti mohu dat reference, jeli jsme sice osobakem, ale absolutne 
nadivoko - auto, varic, zradlo a piti, plavky a trocha hadru a os. hygieny... 
Francie je uzasna zeme pro motoristy - skoro vsude se smi, skoro vsude se smi 
zastavit a skoro vsude se da i kempovat (nemluve o nejvyse polozenem kempu v 
Evrope, kam jsem videl kamenitou asitak 30% cestickou se skrabat Avii :-), 
pripadne Mont Chaberton jako nejvyssi Evropsky vrchol dostupny nekterymi 
motorovymi prostredky - ale az na vrchol to jde jen nejakym endurem, lepe 
kroskou, nicmene cela oblast je prospikovana "slysnymi" cestami (vhodnejsimi 
stejne spis pro enduro, nebo spis temer pouze jen pro enduro ci krosku).

Jinak doporucuji: Route de Grandes Alpes. My jeli od Genevy podel hranic pres 
skoro vsehna sedla, nejvic me fascinovalo samozrejme jednak to prvni, protoze 
jsem vzivote neco takoveh nevidel (Col de'l Iseran, 2760m) a pak to posledni, 
nejvyssi silnicni sedlo v Evrope, Col de la Bonette, pripadne ma jeste dalsi 
nazvy, na mape ho najdes nejlepe tak, ze pojedes z Nice na sever udolim te 
nejvtsi reky az na sedlo :-) (kolem Isoly a takrka podel hranic, teda to az 
asi od poloviny cesty). Myslim, ze ma trasa skoro nemela chybu, ale trosku 
bych ji precijen vylepsil (zavisi na case, my to meli dost napechovany, 
hlavne proto, ze mama na delsi trasy ma tendenci zachrapat za volantem a ja 
zqa volantem vic jak 24 hodin nevydrzim, jak jsem zjistil pri jednom 
brutalnim mikrospanku cestou tam)...

Takze trasu, tkerou bych ted jel ja:
Praha-Mnichov-Basilej (sice musis kvuli ni 2x pres hranice, ale Basilej za to 
stoji, je nadherna, minimalne 3-4 hodiny tam stravte CHOZENIM, nejlepsi 
vyhled je od nemocnice:-) - Geneva (vzit Francouzskou stranou pres hory, 
pekne serpentiny na sjezdu do Genevy) - Grenoble - nocleh na parkovisti pod 
prehradou u Val d' Isere (velke, puste :-).

- Tignes, trecking po okoli, podle casu
- zpet Val d'Isere, Col de l' Iseran, .. tak a dal si nevzpomenu.. kazdopadne 
to vzit pres sedla az do Nice s odbockou na Mont Cenis / Mont Chaberton, pak 
nekde nevim kde je ten nejvyssi kemp, urcite se tam podivat, nadhernej hrad 
nekde mezi dvemi sedly, taky si nevzpomenu kde sakra...

Na tehle casti nocovani na zacatkuk horskych udoli (v horni casi) pobliz reky, 
kempy jsou sice levne, ale ne-kempy jsou zadarmo a pokud nekomu nenicite 
urodu postavenim stanu,t ak pohoda... pozor na bahnite louky, jednou jsem ze 
Saxa neuspesne delal Hummera a docela jsem se v horach v 21:00 zapotil pri 
stopovani nekoho, kdo se na pokusi z toho vytahnout a vytahovani trvalo 
dlouho a temer bylo neuspesne (nakonec jsme cele auto vylozili, aby bylo co 
nejlehci a mama jeste sla tlacit, takze jsem ji celou ohodil (coval jsem), 
peknej smradek pak na sobe mela :-)... 

- Nice: zkusit to na placi primo v centru (nevim, kde zaparkujete, my misto 
vzdy nasli, ale bylo to na konci srpna, mimochodem tento termin doporucuji, 
na horach sice po ranu mrzne, ale pres den je tam stale krasne, plus nadherne 
barvy plus neni takovy vedro v nizsich polohach a u more, teda vedro tam je 
asitak jak v nejparnejsich dnech u Lipna, ale zato tam neni mumraj)... Nice 
je hnusny, pozor nelezt na plaze blizko letiste (smrad leteckeho benalu a 
hluk letadel). Spali jsme na nejake soukrome zahrade, kam se evidentne uz 
nejakou dobu nejelo, vsechno je kolem Nice soukrome a tohle byl trochu risk, 
na druhou stranu Frantici jsou pohodovi a urcite by se to nejak zvladlo, 
kdyby prijel majitel... proste jsme od more vyjeli smerem k nejblizsim kopcum 
s tim, ze jsme se snazili najit mistecko u nejake ricky, ale to bylo bez 
sance, vetsi sance by asi byla u te reky, ktera vede k Col de la Bonette, bo 
je siroka a v tomhle obdobi poloprazdna, takze na nejake naplavenine by asi 
nebyl problem...

- projet Monaco (vyjet si nahoru nad nej - nevzpomenu si na jmeno tepevnosti, 
nebo co to je, ale kazdopadne bombastickej vyhled atd... jmenuje se to nejak 
od "R", na vsech automapach to je znacene :-) - pak po pobrezi (pozor, 
nekempovat u te 4-proude silnice na tech bozskych parkovistich v hajecku, kde 
je chladek atd... aspon pokud nemate poradny repelent) - projet Saint Tropez 
(mesto o nicem, mumraj zacpa, plaz slusna, ale parkovani tady zaplatis, 
protoze vsude v jejim prilehlem okoli jsou privaty, teda spis snob-aty). 
Cannes, Frejus, a mam pocit, ze v tomhle mestecku se nam desne libilo. Jel 
bych jeste do Marseilles (ale my jeli na sever primo na Grand Canyon du 
Verdon), dale na ten Grand Canyon - pekne si to tam cele projet, prochodit, 
nafotit panoramata (vsude budou motorky, pozor, at nejakou nesejmete). Cestou 
do a z Canyonu si uzijete zajimaveho ducha kraje Provance (doporucuji projet 
co nejvic mestecek, klidne hodne klikate... stoji to za to).

Pak podle casu - volitelne Francouzske stredohori, nacichnout Normandii 
(pekna streka, nebyli jsme!), pripadne vzit Alpy z druhe strany.

Dalnice jsou zbytecnost, pokud teda nechcete jet transit do Spanelska a i tak 
se da jet bez nich v pohode, jen to bude pomalejsi, zase toho vic uvidite, 
takze na poznavani Francie mozna na nejakem kousku zkusit dalnici jen z 
duvodu otestovani kvalitnich Fr. dalnic... :-). Na nekterych usecich, kde 
neni alternativa k dalnici (nektere horske useky) jsou dalnice zdarma 
(pamatuji jen dva takove useky, jeden mel asi 15 km, druhy kolem 30-50ti, 
presne uz nevim). Pocitej, ze jakmile vyjedete z hor, bude desny vedro, 
dokonce i reky maji teplotu na urovni prave uvareneho kafe (vubec neosvezi!) 
- coz si zase pochvaluji ruzni vodaci :-).

Ale to je cestovani podle me, kde bych chtel hodne prolejzat hory, trochu si 
lecit civilizacni choroby u more a moc se nikde nezastavovat a neplacatit 
(nejlepsi by bylo, kdyby more bylo uprostred Francie, aby se kolem nej dalo 
jet 2x :-) - ale muzes to vzit pres Stredozemni a pak k Atlantiku a mas to 
taky 2x :-)). 

Jakmile budu mit motorku a prostredky, hodlam neco podobneho absolvovat na 
motorce (s pouzitim benzinoveho varice namisto "velke" plynove bomby). Z toho 
duvodu zacinam do budoucna uvazovat o porizeni nejakyho hybridu (typu BMW R 
1150 GS ci Honda Varadero), se kterym se mohu bez obav pustit i mimo silnici 
(coz ve Fr. neni zadby problem ani zakaz - treba v Tignes (2400m) tam, co 
konci silnice (obrovske parkoviste), se da najet na takovou tu horskou 
nezpevnenou cestu, byt slusne udrzovanou (v lete ji pouzivaji nakladaky a 
jina technika pro brutalni upravy sjezdovek) - zadnej zakaz vjezdu, jen cedul 
(samozrejme jen ve FR, ale pochopitelna i pro Cecha), ze vjezd pouze pro auta 
s nahonem 4x4 (jezdily tam choppery :-))). Se Saxem bych tam tedy kazdopadne 
netroufl (svetla vyska, predni nahon vs. strme stoupani...). Kazdopadne 
podobnych cest je tam desna hromada a napr. pro horska kola vhodne jiste 
jsou... (pak si muzete sjet brutalne upravenou sjezdovku :-). 

Takze co se hygieny tyce - v horach reky (tj. nutnost nocovat blizko reky, no 
problemo, vetsine cest vede udolimi podel rek s dosti ledovou vodou), u more 
- sprchy na plazich jsou vsude (nekdy se ale museji trosku hledat a treba se 
z mista "plazovani" jde 100m ke sprse), nejhorsi je ten zbytek, doporucuji se 
opet pokud mozno pridrzovat rek, spise nez benzinek, tedy co se myti tyce, 
nerikam, ze mate srat do rek :-). Samozrejme v nekterych narodnich parcich 
jsou mozna dost haklivi na volne taboreni, nerkuli rozdelavani otevreneho 
ohne v lese atp. 

Horske silnice jsou obcas dost uzke a frantici po nich jezdi velmi ostre, 
doporucuji pred neprehlednou horskou zatackou TROUBIT (a to dostatecne 
durazne), aby vam tam nevlitlo neco v protismeru... (zvlast na sjezdu z Col 
de la Bonette je dost divoka a uzounka silnicka a jeden frantik nas tam dost 
divoce predjizdel v zatacce s R21 Nevadou dieselem kombi :-))). Jinak za 
celou cestu jsem nevidel jedinou nehodu. Jo jeste jedna vec: zazili jsme, ze 
se predelaval usek cesty, ktera byla jedinou spojnici mist A a B - bud jsme 
si mohli pockat asi 3 hodiny, nebo to objet asi 200km-ovou objizdkou pres 
Italii... Objizdka bybyla jiste zajimava, ale bylo to na hezkem miste (takove 
hodne zarizle udoli, mohli jsme studovat zbytky puvodni silnice, sejit k 
ricce atd...), takze proste silnicari nam rekli, v kolik nas pustej, tak jsme 
si udelali vylet (jako asi 90% vsech dopravnich prostredku, co tam dorazily) 
- navic bychom museli vycouvavat asi 200m, nez bychom se mohli otocit, byla 
to "trochu uzsi" silnice :-).

Tak jsem si vzpomnel, jak se jmenuje ta historicka vesnicka nad Monacem - 
Ramatuelle... jo a tip na nocovani: kdyz pojedes respentinami z mesta nahoru 
(po jeho vychodnim okraji), v jedne serpentine (pravotocive, zhruba v pulce 
stoupani) se da odbocit doleva do takovyho "nikam" - byl tam placek (jakoby 
miniaturni kamenolom, byvaly), primo pod nami (tedy skoro primo) byl 
fotbalovy stadion, kurty a nevim co jeste, bylo to pomerne daleko, vecerni 
pohled na sviti Monaco byl uzasny, krasny bezkamenny placek idealni na stan, 
ale sirak je lepsi... jo a naoak pobliz byl placek s rostlinkami, pricemz 
rostlinky byly pekne ostnate a neprijemne likvidujici napr. stan atp., takze 
pozor na to... :-)...

Ted jsem si vzpomnel, ze Ramatuelle byle nekde uplne jinde a ze pobliz 
odbocky na R. jsme spali v jedne zatacce, teda ja spal v lesiku na naklonene 
rovine mezi borovicemi, parada, mama v aute, jsa starspytel (kdyz bude nekdo 
chtit vykrast auto, tak je lepsi, abych v nem nebyl, aby me pri tom treba 
nezabili... takze se IMHO chovala iracionalne. Samozrejme je zvlast ve 
frekventovanejsich oblastech (primorskych) lepsi spat trochu stranou hlavnich 
tahu... (coz jsem mel v planu, ale byl jsem prehlasovan pozdni hodinou atd. 
:-)

Pokud jste mene dobrodruzni, kempy jsou ve Fr. tusim o neco levnejsi, nez u 
nas, takze klidne vyuzivejte - na inetu urcite najdete nejake seznamy 
nejlevnejsich kempu po cele Fr., je jich totiz obrovske mnozstvi...

PHM - pohonne hmoty tankovat zasadne v co nejvetsich mestech, pokud mozno ne v 
metropolich typu Nice (kde jsou naopak zase drazsi, ale nikdy ne tak drahe, 
jako v ridce osidlenych horach), rozdily cen jsou na Cechacka opravdu 
nebyvale (mam pocit kolem 20-40%). Samozrejme jsou o dost drazsi, nez u nas, 
dokonce mam pocit, ze byly i drazsi, nez v Nemecku, ale to jen v tech horach 
asi... Takze pokud mate velke kanystry a mate je jak ukryt, tak je vemte s 
sebou - i v horach se budou hodit.

Pocitej, ze v nizsich oblastch Alp muzete narazit na lecjaka zviratka (my na 
silnici potkali svinku s malymi prasatky, to bylo v cca 1400m nekde pod Val 
d'Isere v asi 22:00). 

A pozor: frantici umi jen FRANCOUZSKY, takze nez tam pojedete, naucte se 
aspon par frazi, jinak budete dost v prdeli, zvlast pokud se dostanete do 
nesnazi - a kdyz uz umi anglicky, tak samozrejme mluvi s francouzskou 
vyslovnosti, takze jim stejne nebudete rozumet, ale aspon treba porozumi oni 
vam a aspon jejich kyvani nebo vrteni hlavou muze neco napovedet, kdyz uz jim 
neni rozumet :-))). Zvlast v horskych oblastech (takove ty mensi hornatiny, v 
Alpsky strediscich to asi bude jinak) se skutecne jinak, nez Franoucsky 
nedomluvite, dokonce ani rukama/nohama moc nefungovalo :-((( (a to jsem velmi 
komunikativni typ :-).

Uf uf... no doufam, ze tenhle hajzlpapir nekomu pomuze... nerad bych, aby ta 
snaha vyznela naprazdno (no, jsme googlovani, takze treba zprostredkovane:-).
 

> 
> Moc zkusenosti jsem ti nepredal :)
> 
> > CePal
> 
>                               ...koneckoncu vse zalezi na uhlu pohledu.
> gaud@seznam.cz, http://gaud.wz.cz, BTW sberatel telefonnich karet.
CePal

Search the boards