Posted By: snake () on 'CZscience'
Title:     Jeste k vrtulniku
Date:      Wed Jul 18 13:29:15 2007

Nejdrive dve poznamky (ci spise otazky), oboje jsou reakce na tusim ze ticcina:

1) ta zadni vrtule brani snad staceni po a nikoli proti smeru otaceni hlavniho 
rotoru, ne? Cili nebudu-li mit vzadu nic, zacne se vrtulnik otacet sam kolem 
sve osy ve smeru otaceni vrtule; je to tak?

2) to "nenamahani" pri vodorovnem letu: jestli jsem dobre pochopil predchozi 
posty, tak pri vodorovnem letu k naklaneni dochazi (vrtulnik musi byt 
nakloneny "dopredu"). "Nenamahany" bude pouze pokud bude stat na miste ci 
menit vysku, ne?

A kdyby byl nekdo ochoten pridat jako bonus duvod, co drzi vrtulnik vubec ve 
vzduchu, udelal by mi tim moc radost (vrta mi to hlavou uz hrozne dlouho). 
Jak presne to myslim? Letadlo nedrzi ve vzduchu primarne sila motoru, ale  
vztlaku (a nepomer tech sil mi vychazi z proste uvahy, ze letadlo o vaze 10 t 
prekonavajici gravitaci o velikosti 100 kN udrzi ve vzduchu motory s tahem 
klidne jen 20 kN ci i mene). Ten vztlak se vytvari pritom tim, ze vzduch 
kolem vrsku letadla musi proudit rychleji, protoze prekonava delsi drahu - 
valna vetsina toho vztlaku pritom vychazi na kridla.

A cemu tedy nerozumim? Jednak mi prijdou vrtule vrtulniku o hodne mensi nez 
kridlo letadla (predpokladam pritom, ze vztlak se vytvari temer vyhradne na 
vrtuli; je to spravny predpoklad?). No a za druhy si nevim vubec rady s tou 
obrovskou hordou vzduchu, ktery vrtule pres vrtulnik prezene: to preci take 
musi vyrazne ovlivnovat schopnost ten vrtulnik udrzet ve vzduchu.

No a pak posledni vec, ktera by mne zajimala: kolik z te schopnosti udrzet 
vrtulnik ve vzduchu zarizuje ne vztlak, ale prave to "premistovani vzduchu"? 
Tedy to, ze vrtulnik funguje vlastne jako takovy velky fen;-). Predpokladam, 
ze moc to nebude a nabizim nasledujici uvahu (jeji pripadnou zcestnost prosim 
opravit): Kdyz posadim letadlo kolmo na zadek a rozturuju motory naplno, 
mozna poposkoci, ale urcite nevzletne. A to ani skoro kterakoli stihacka se 
zapnutym pridavnym spalovanim. Tah motoru proste neni dostatecny a ani ta 
stihacka neni schopna letet kolmo nahoru jinak nez s pomoci setrvacnosti 
(=tedy jen znacne omezenou dobu) a pilot, ktery ji necha kolmo k zemi po delsi 
dobu, zacne ztracet nutne vysku (potichu predpokladam, ze pritom dokaze nad 
strojem neztratit kontrolu, coz nevim, zda jde).

Za detsky naivni otazky se omlouvam a za odpoved, byt i v podobe linku, 
dekuji!

snake 

Search the boards