Posted By: Trifid () on 'CZscience'
Title:     Re: princip hlavni vrtule helikoptery
Date:      Tue Jul 17 13:08:51 2007

Vzhledem ke kabine ne, ale vzhledem ke kolmici (na zem :-) ) ano.

Listy pri otaceni kolem osy rotoru meni svoje natoceni v uchytu - tak ze napr. 
pri potrebe naklonit vrtulnik vic "vzad" ma list na predni ctvrtine 
drahy vyrazne vyssi uhel nabehu (=generuje vetsi vztlak) nez v ostatnich 
castech sve drahy, ekvivalentne pro ostatni smery. 

Ovladani tohoto se provadi pakou cyklickeho rizeni = knipl.

Vztlak ktery tak rotor generuje asymetricky "preklopi" vrtulnik spravnym 
smerem, pote pilot cykliku vyrovna (necha jen tolik aby vrtulnik visel 
spravnym uhlem) a samotny pohyb vpred/vzdad/do boku realizuje "vodorovna 
slozka" vztlaku generovaneho celou plochou rotoru (na nem se podileji vsechny 
listy v cele casti drahy - miru tohoto vztlaku ovlivnuji jednak otacky 
rotoru, jednak zakladni natocen vsech listu v uchytu ktere se provadi 
kolektivnim rizenim, coz je u vrtulniku neco jako plyn (nebrat doslova, plyn 
maji taky :) 


> no, ten rotor se normalne naklani, ne?
> celej, resp. jeho osa, vzhledem ke kabine [teda aspon jsem si to doted
> myslel]
> 
>                                                   -Dzon
> 
> ##    Windows se aktivnim pouzivanim postupne stava nepouzitelnym,     ##
> ##   naopak linux se aktivnim pouzivanim postupne stava pouzitelnym.   ##

Trifid@Redigy.Cz

Asi bych si uz ani nevsimnul, ze za pet minut zaniknul svet.

Search the boards