Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZreligion'
Title:     Odpadlici
Date:      Fri Jan  3 09:57:08 1997

>hmmm....pokud zde minis i SJ tak zde je mala odchylka. SJ doporucuji svym 
>clenum,aby zkoumali v co veri. Oddeleni od nepartijnich znamych se take netyka
>SJ, pouze odpadliku, avsak to, ze je nemame ani zdravit je v Bibli. Opet 
>pouze Bible shazuje "svet" a jiny party. A opet Bible vybudovala v mem svedomi
>pocit selhani pri couvnuti. Bible a nic jineho nez Bible. Na Bibli je 
>zalozeno VSE. Hlavne tedy vira SJ. A otazka transfuze je opravdu POUZE otazkou
>toho, co o tom rika Bible. 

Tak jsem psala, ze :
preci jen zabrousim na Tvou rovinu uvazovani a rozeberu Bibli na pismenka 
v danych otazkach. Budu pokracovat:

Oddeleni se od odpadliku:
NZ skutecne pise o oddeleni se od odpadliku a to ne jednou. Tak treba 1.Kor.
5,11 pise, ze takovymi odpadliky jsou smilnici, lakomci, modlari, zlodeji,
opilci. Pavel pise Korintskym, at se s nima nesmesuji a nejedi s nimi. Ve 
2.Tes. 3,6 a 14 zase pise o lenosich, kteri si rikali krestane, a tamni
krestane se od nich meli oddelit a nemeli s nimi mit nic do cineni, aby se 
zastydeli. 2.Januv list 10. vers mluvi o nezdraveni, ale ne odpadliku, ale
kohokoliv, kdo prichazi s ucenim jinym nez Kristovym. 2.Tim.3,5 nabada
k odvraceni se od tech, kteri maji zbozne zpusoby, ale popiraji moc zboznosti
zivotem. 
V kazdem listu byl pouzit jiny ton a jina slova. Smysl tohoto oddelovani se
je zrejme ten, aby nevznikl zvnejsku i zevnitr dojem, ze krestanstvi je
slucitelne s tim, ci onim. Krestanstvi melo od zacatku hodne kritiku zvnejsku,
kteri na ne hazeli, co se dalo. Melo byt proto jasne dano, co krestanstvi je,
a co neni. Tak napriklad melo byt jasno, ze krestani nekradou. Podobne zevnitr 
se to v krestanstvi odzacatku velmi varilo. Prichazeli lide, kteri meli
vselijake zajmy a svym ucenim ubirali krestanstvi na krase a hlavne na sile
jeho uceni. Tak napr. cela epistola Galatskym je jednou polemikou ap. Pavla s 
ucenim, ktere narizovalo nezidum obrizku. Podobne se ve vsech epistolach
objevuji varovani pred ruznymi proudy. Melo byt i zevnitr jasne, co krestanstvi
je, a co neni. Tak napriklad, ze kdyz budu chodit do pohanskyho chramu a tam
si zajistovat prizen bohu, tak se moje uceni neshoduje s duverou a patrenim
jedinymu Bohu. Ze kdyz budu lenoch a prohlasovat to za zpusob zboznosti, tak uz
nemam s krestanstvim mnoho spolecneho. Podle principu "trocha kvasu prokvasi
cele testo" se tak krestansti ucitele a verozvestove snazili udrzet puvodni
silu krestaske viry.
Krestanstvi vsak nebylo svazano pevnym uzlem Jeruzalemskych ucitelu, ani
uzlem ap. Pavla, jak by mohlo vyznivat. Kazde mesto (a tedy kazda krestanska 
obec) melo svuj zpusob zboznosti. Pokud se neco resilo "centralne", tak to bylo
jen velmi zridka a jen ve vyjimecnych situacich. Ani pozdeji, v krestanskem 
pronasledovani a jeste o par desitek let pozdeji, se sprava sboru nedeje 
nasilne centralizovane. Mame dochovane dopisy spravcu sboru z vezeni, kdy se 
radi s mistnimi starsimi o situaci ve sboru atd. Vime, ze existovaly skutecne 
velmi ruzne druhy zboznosti, ktere nebyly vylouceny. Tak napr. ve 2. stoleti je
v Alexandrii krestanska filosoficka skola, ktera vyucuje recke filosofy, aj. 
Jeji znama postava, Klemens Alexandrijsky, je vzdelany v tajnych naukach i v 
magii (ktere ovsem neuci...), nevylucuje reinkarnaci, snazi se hledat Krista i
v mimozidovskych filosofiich.
Nyni ale zpet do soucasnosti. Mam takovy dojem, ze SJ se svazuji do prilis
tesneho krunyre. Je tu mnoho rozdilu oproti prvni cirkvi. V prvni cirkvi se
za odpadliky povazovali lide, kteri se vazne odchylili od puvodni viry. Jak 
jsem citovala: moralne zkazeni lide a modlari. Navic, urcite se nemohlo jednat
o kazdeho provinilce, protoze kazdy z nas se nekdy zachova jako lakomec,
pomlouvac, ... Kdybychom se za to meli vyhazovat z cirkvi, tak by tam nezbyl 
ani papez. V evangeliu je jasne napsano, ze "jako s celnikem a nevestkou"
mame jednat s temi, kdo se nenechali napravit a napomenout. Cili se to tyka
tech, kteri jdou uz opravdu jinudy a za plneho vedomi, abych tak rekla.
- Mne se na Bibli libi docela to, ze rika "at je ti jako nevestka a celnik".
Celnici, to byli "legalni" zlodeji, a nevestky byly prostitutky. Priznam se, 
ze i ve 20. stoleti mi rozhovor s lidmi tohoto druhu pripada k nicemu. Ne, ze
bych je nemela rada, ale "jsme kazdy uplne jinde". Vetsinou... A to je prave
to - ze jsou okamziky, kdy se neco rozsviti a mam si prakticky s kymkoliv
moznost povidat. A Jezis se bavil prave s nevestkama a celnikama... A to je
prave to, co se mi libi. Jezis si urcite nemohl moc prirozene sjednat 
s celnikem nejakej kseft, ale presto je mel rad a umel se s nimi bavit "jinak".
A urcite to nebyl jen soucit, co ho k nim tahlo, ale on umi a umel a uci nas to
- videt v cloveku Bozi obraz. A tak si rikam, ze kdyz nam narizuje, "at je vam 
jako celnik", tak nam nenarizuje, abychom se ho nasilne stranili, ale abychom 
MY byly vnitrne TAK jini, abychom si s nim nesjednali dobrej kseft, ale na 
druhou stranu, abychom s nim umeli jednat jinak nez na ty rovine kseftu.

Jeste jednou do kratkeho zaveru. Pripada mi, ze Jezisovy povaze neodpovidalo
se nekoho stranit. Ba naopak. Byl svatej a miloval lidi. S nikym nesel do 
hrichu, ale kazdyho z hrichu tahal - svou osobnosti, pristupem, laskou.
A to je taky smysl tech versu o odpadlicich. Jednou se clovek musi otocit a
odplivnout si, podruhy si musi popovidat, ale vzdycky: v prvnim i ve druhym
pripade musi byt jasny, ze KAZDY, i odpadlik, v sobe nosi Bozi obraz, a ten
clovek je hoden cti a lasky. I kdyby to byl byvaly krestan, posleze clen UV,
nyni mafian s drogama. To je prvni vec. Druha vec je prirozenost. Jsem 
presvedcena, ze Buh zjevenej v Jezisovi si nepreje, abychom se nasilne kohosi
stranili, protoze ucinil cosi. Bozi charakter a zakon mame mit vyrytej do
srdci - a pak delat cokoliv. Protoze kazda situace si preje vlastni reakci,
ne, ze my se ted budeme zasadne nezdravit s temi, kdo zdrhli. Predposledni vec,
hodne dulezita, je to, ze Bible nestavi cloveku striktni linie. Mantinely Bible
jsou siroke... V Bibli se toto napomenuti tyka hrisniku proti urcitym zavaznym 
vecem. Posledni vytka se tyka organizovanosti: je mi to takove nasilne;
v Bibli se vubec nemohlo vylucovat, protoze zadna organizace nebyla. Cloveku
to dava takovy punc. Tenkrat ten punc nebyl. 

Kiwi.
 ------------------------------------------------------------------------------
  mail: zdanska@losos.jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska
 ------------------------------------------------------------------------------

Search the boards