Posted By: Oslik (Oslik) on 'CZreligion'
Title:     Evangelizace (Re na Kiwi)
Date:      Wed Oct 30 23:47:06 1996

Ahoj Kiwi a vsichni!


Toto je reakce na Kiwin post:
598   3k Kiwi    Re na ohlasy

> Pises, ze jsem tvrda, a rikas, ze Buh oceni snahu polovicnich
> a nemoudrych krestanu svedcit o Kristu. Napisu Ti v odpoved, ze Jezis
> zakazoval (Mat.16) ucednikum, kteri meli dokonce zjeveni od Boha, nebyli
> ani trochu polovicni, rikat, ze On je Mesias. Proc? Protoze vedel, ze by
> to posluchaci blbe pochopili, protoze tohle musi byt zjeveno od Boha, ne
> lidmi. Tam neni napsano, ze to dnes uz neplati.

Napsala jsi vlastne, ze Buh nam zakazuje vubec svedcit. Nebot i kdybychom
nebyli prumerni (coz obvykle jsme), i kdybychom meli zjeveni primo od Boha
(coz obvykle nemame), stejne o Bohu mluvit nesmime. Domnivas se, ze vira
se rozsirila lidskou chybou - navzdory Bozimu prani?

Nebo jsi snad uverila tak, ze Te oslovil Buh bez lidskeho prostrednika?

Ma pro Tebe vira cenu, veris rada? Ja ano. Jestli Ty take, nechtela bys to,
co Ti pripada dobre, doprat jinym?

Az doctes na konec Matousova evangelia, najdes tam slova, ktera jiste znas:

Mt 28,18-50:
------------
  Jezis pristoupil a rekl jim: "Je mi dana veskera moc na nebi i na zemi.
  Jdete ke vsem narodum a ziskavejte mi ucedniky, krtete je ve jmeno Otce
  i Syna i Ducha svateho a ucte je, aby zachovavali vsecko, co jsem vam
  prikazal. A hle, ja jsem s vami po vsecky dny az do skonani tohoto veku."

Jezis tu jasne rika, ze zakaz hovoreni o nem uz dnes neplati. A rika jeste
vice - ze je s nami. To je prave to podstatne.

Sk 1,6-8:
---------
  Ti, kteri byli s nim, se ho ptali: "Pane, uz v tomto case chces obnovit
  kralovstvi pro Izrael?" Rekl jim: "Neni vase vec znat cas a lhutu, kterou
  si Otec ponechal ve sve moci; ale dostanete silu Ducha svateho, ktery na
  vas sestoupi, a budete mi svedky v Jeruzaleme a v celem Judsku, Samarsku
  a az na sam konec zeme."

Sila Ducha svateho - zni to jako cosi mystickeho, takrka fiktivniho. Je to
zkompromitovany termin, to jiste, ale... funguje to. Pan nas nenechava
osamele. Pokusim se pozdeji odhodlat k tomu, abych popsal sve zazitky.
Mozna Ti to ale napisu spis soukrone.

Sk 2,1nn:
---------
  Kdyz nastal den letnic, byli vsichni shromazdeni na jednom miste. Nahle
  se strhl hukot z nebe, jako kdyz se zane prudky vichr, a naplnil cely
  dum, kde byli. A ukazaly se jim jakoby ohnive jazyky, rozdelily se a na
  kazdem z nich spocinul jeden; vsichni byli napneni Duchem svatym a zacali
  ve vytrzeni mluvit cizimi jazyky, jak jim Duch daval promlouvat. 

  V Jeruzaleme byli zbozni zide ze vsech narodu na svete, a kdyz se ozval
  ten zvuk, seslo se jich mnoho a uzasli, protoz kazdy a nich je slysel
  mluvit vlastni reci. Byli ohromeni a divili se: "coz nejsou vsichni,
  kteri tu mluvi, z Galileje? Jak to, ze je slysime kazdy ve sve rodne
  reci: Parthove, Medove a Elamite, obyvatele Mezopotamie, Judeje
  a Kappadokie, Pontu a Asie, Frygie a Pamfylie, Egypta a kraju Libye
  u Kyreny a pristehovali Rimane, zide i obraceni pohane, Kretane
  i Arabove; vsichni je slysime mluvit v nasich jazycich o velikych
  skutcich Bozich!"

Zamerne jsem vypsal vechny ty narody. Maji symbolizovat vsechny narody
sveta. Narody, ktere byly rozptyleny tak, ze Buh zmatl jejich jazyky
na Babylonske vezi. Toto je smysl udalosti Letnic - SJEDNOTIT LIDSTVO!
Letnice pokracuji dodnes.

Co lidska pycha rozbila, Duch svaty spojuje. Nejde o pouhe lepeni, spis
je to pretaveni a nove odliti lidstva. Nova jednota je lepsi, nez ta stara.
Cirkev neni nicim mensim, nez novym lidstvem - jakoby novou rasou, ktera
vsak muze vyrust jedine na te stare.

Otcum cirkve byl tento univerzalni smysl vykoupeni jasny, Origenes na konci
2. stol. napsal: "Mame za to, ze Bozi dobrota vola skrze Krista cele
tvorstvo k jednomu cili." (nejenom lidstvo, cele tvorstvo)

Je nelogicke, abychom Bohu v teto veci nechteli slouzit.

> Svedceni za kazdou cenu nakonec dopadne tak, ze lidi blbe pochopi.

To ano, ted jde o to, jaka je ta cena. Domnivam se, ze manipulace dusi
jineho cloveka je neprijatelnou cenou. Ale ... domnivam se, ze lide
obvykle nejsou zase tak slabe osobnosti, aby je nejake zpivani na ulici
zmanipulovalo. Lide jsou dobre udelani, duverujme jim.

Jde o to, ze kazde evangelizace se ucastni tri: misionar, prijemce a Duch
svaty, ktery pusobi v obou. Ty mluvis stale jen o misionari.

Pripominam:

1. Nikdo nemuze uverit, jestlize nechce. (Muze vsak byt proti sve vuli
   zmanipulovan.)
2. Nikdo nemuze uverit, neni-li mu to dano Panem.

Uvedomime-li si to, jsme osvobozeni od snahy evangelizovat "za kazdou
cenu". Predevsim je dulezite vedet, ze neneseme zodpovednost za to, jestli
prijemce zvesti uveri. Ani Kristu se nepodarilo privest k obraceni vsechny,
ke kterym mluvil. Proti svobodne lidske vuli nezmuze nic ani Buh, natoz my.
Buh ovsem nikoho nenuti a to nesmime delat ani my. Vnucene presvedceni neni
virou.

Jedine, za co mame zodpovednost, je svedcit. Slovo musi zaznit, Buh sam si
pripravi srdce ochotna naslouchat. Ale nenajde-li se nikdo, kdo ono slovo
pronese, nemuze Buh nic delat. Muze sice vest sve deti k plnemu zivotu, ale
neda jim to nejcennejsi - poznani jeho Syna.

Snad trosicku rozumim jeho zameru - proc prichazi k lidem skrze lidi. Uz
jsem to napsal - aby se lidstvo sjednotilo v lasce.

I sv. Pavel pise, ze vira je ze slyseni.

> Je lepsi, kdyz je nekdo ateista, nez kdyz si mysli, ze je verici a pritom
> veri jen proto, ze mu to nekdo nahustil do hlavy (a pritom vubec nezna
> duchovni smysl tech veci).

Je lepsi, kdyz je nekdo ateista a jedna, jakoby byl krestan - s takovym
vyrokem bych souhlasil. Ale pripominam, ze dokonce i "do hlavy nahustene"
zivotni zasady mohou byt v zivote vyznamnou pomoci. I kdyz samozrejme
nejde o viru.

> Dal si vzpomen na vyrok Jezise o farizeich: "obchazite zemi i more,
> abyste nasli jedineho ucednika a pak z nej udelate syna pekla, horsiho,
> nezli jste sami."

Ano, to hrozi a deje se to. Krestansky fanatik je stejne synem pekla jako
jakykoli jiny fanatik. Ale ... znas nekoho, o kom bys to s klidem rekla?

> A pak si vzpomen, co je napsano ve Velepisni: "zaprisaham vas pri
> gazelach a polnich lanich, dcery jeruzalemske, nebudte a neburcujte
> lasku, dokud nebude chtit sama."

To je krasne. Ja ale verim, ze Laska chce stale. Vztah Boha a cloveka ma
mnoho rovin a muze mit velmi ruznou kvalitu. Buh chce mit z kazdeho cloveka
sveho milacka a toho dociluje obvykle cestou velice dlouhych namluv.
Celozivotnich.

> Vztah Boha a cloveka je vztah Boha a cloveka a nejake urychlovani
> a nuceni je podobny jakoby se nekdo mixoval do zrodu lasky hocha a divky.
> To se proste neslusi.

Jsme pouze postaky, kteri predavaji milostny dopis - Bibli.

> Jit a "evangelizovat" je jak slapat v porcelanu s paskou na ocich.

Muze to tak byt. Ale muze to byt taky pouhe vyrizovani vzkazu: pozvani na
svatebni hostinu. (srov. Lk 14,23)

> Je to milost, smet sledovat zrod lidske lasky, je to strasne malo, kdy
> clovek tu a tam poradi, spis nasloucha a raduje se spolu s pritelem.

Je to pravda.

> Asi bych nekomu surove vynadala, kdyby komusi lasku nutil, strasil ho,
> ze kdyz ji odmitne, uz se to treba nebude nikdy dat spravit, ...

A co kdyz ho pratelsky varuje: Ten, ktery Te miluje, odjizdi a uz ho
neuvidis.

> a taky nemlcim o tom, ze me stve, kdyz takhle nekteri maji tendenci nicit
> vztah viry, ktery je prece jeste vic.

Ted asi mluvis o vztahu uz zivem. Ano, ve vztahu clovek - Buh muze
pomlouvac napachat stejnou skodu jako ve vztahu clovek - clovek.

> Vira je nejen duvera v Bozi laskavost, ale taky vira v Pravdu, ve
> Spravedlnost, a tisic dalsich jmen, ktera Buh ma. Proto je vira
> v podstate poznanim, pochopenim, kdo je vlastne Buh a Kristus. Vira je
> mit stejne smysleni, jako Kristus.

Souhlasim. Chtel jsem ale zduraznit, ze se musi promitnout do skutku, jinak
je to vsechno jenom teorie a obvykle taky fales.

> To je zkusenost vic nez citova a vic nez ohranicena casovym okamzikem.
> Vira musi byt budovana po cely zivot a mnohokrat za zivot clovek rekne
> "ted jsem uveril Bohu".

Stoprocentne souhlasim. Tva predstava viry je silne katolicka. Jak opsana
od sv. Augustina. Precti si jeho Vyznani (Confessiones), urcite Te to
oslovi.

> Ostatne, vim, doufam o Tobe, ze se mnou v podstate souhlasis, ze Ti
> nepisu nic, co by vyrazne odporovalo Tve zivotni zkusenosti. Pouze mam
> potrebu Te opravovat, aby nedochazelo k nedorozumeni ze strany ostatnich
> posluchacu diskuse.

Diky, napodobne.

:-)

V Kristu ...
Oslik (David Petrla)

Search the boards