Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZreligion' Title: Pasivni soud Date: Wed Oct 23 21:34:45 1996 Ahoj :-) Muj druhy prispevek se zabyva jednim z vykladu pekla; pisu ho nejdrive, protoze je mi nejblizsi. Mam ho davno promysleny a neni tedy duvod, proc jej nenapsat okamzite. Cetla jsem knizku C.S.Lewise, Velky rozvod. Nejsem si jista, ale mozna to byl take knez zminene cirkve. Tam je peklo pripodobneno k velkemu sedemu mestu. Jeste neni uplna tma, ale nekteri rikaji, ze prijde. Ovsem, ne verejne, protoze ta slova lide vetsinou nesnaseji a vyvraceji. Lide jsou v zajeti sveho sobectvi a svych vasni. Proto ma kazdy svuj vlastni dum a obyva svou vlastni ulici. Aby mel klid, aby ho nikdo neotravoval. V pekle je vse jednoduche: staci si predstavit dum, a dum stoji. Palac, a palac je na svete. Rika se, ze je tam i Napoleon; je ve vzdalene casti mesta, ma krasny palac se zahradou, a neustale chodi po sve pracovne a hovori pro sebe, premysli, ci vina to byla, ze tu posledni bitvu nevyhral, co se melo delat... A jeste dal jsou Nero, a dalsi. Mesto je obrovske. Kdo je tam dlouho, je neustale dal a dal od ostatnich lidi, protoze v pekle je kazdy nejradeji sam. Uprostred mesta je zastavka autobusu, kterym je nadeje se dostat do nebe. Domnivam se, ze je to velmi vystizny obraz pekla. Dalsi obraz pekla nabizi Vedy. Mozna zni zvlastne, ze hovorim o Vedach v souvislosti s krestanstvim, ale domnivam se, ze tento pohled je take ten vedouci k cili. Vedy nehovori o pekle, pokud ja vim, ale o reinkarnaci. Prevteleni se a nove narozeni na Zemi je paralela pekla, zatimco vymaneni se z cyklu narozeni a navrat ke Krsnovi, je paralela nebe. Podle teto nauky vede k "nebi" spolecenstvi s Bohem, chvaleni Boha. K "peklu" naopak zabyvani se lidskymi zalezitostmi bez myslenek na Pana, bez myslenek na to, ze ve Vecnem je smysl a cil vseho. Tato nauka podtrhuje ten aspekt pekla, ze clovek je nechan Bohem napospas sam sobe. "Clovece, kdyz tedy chces, jdi si! Narodis se znovu presne tam, kam touzis!". Buh je zde trestajici cloveka PASIVNE, ale presto absolutne. Pozorny ctenar si zde mozna vsimnul toho, jak se Lewisovo Sede mesto teto nauce podoba: cim dele je clovek v sedem meste, tim dal je od moznosti dostat se k autobusu, ktery da sanci noveho setkani s Bohem, novou sanci na vyber. : Cim dele je clovek v cyklu zivotu, tim delsi je cesta z iluze ke Krsnovi. V Bibli tento pohled nachazime take. Uplne nejjasneji nam Boha trestajiciho pasivne popisuje pocatek listu Rimanum, anebo treba take rozmluva s Nikodemem ve 3.kapitole Janova evangelia. Ale, nejsme-li predem determinovani predstavou, ze peklo a soud jsou vyhradne zalezitosti budouci (od cehoz nas zminene texty osvobozuji), najdeme tento aspekt napr. i ve vypovedich Matousova evangelia. Nektere texty nas smeruji dal, nezli na soucasnost, do budoucna, ale vsechny jsou timto jednim pohledem uzce spjaty s tim, co je dnes. Clovek propadly, ci propadajici stale znovu svym pranim a pohodlnostem, odpadajici tak od Boziho svetla, je nazyvan mrtvym, ci "uz odsouzenym". Zmena chovani, kdy se clovek rve o navrat ke svetlu, je pokladana za neco "mrtvole neprirozeneho" a je srovnavana s "novym narozenim". Tato zmena chovani zavisi jak na cloveku: "snazte se vejit uzkou branou", tak je zaroven nemyslitelna bez Boziho slitovani se: "beze mne nemuzete cinit nic." K tomuto pohledu zminim vystizny vers z ep.Rimanum: "co o Nem mohli poznat necinili, proto je vydal napospas jejich necistym vasnim." Presne totez, co o peklu pravily vyse uvedene odstavce. Tak to by byl jeden pohled na peklo: prirozeny cil pozemske cesty, prirozena odpoved na zaslepena prani cloveka. Usudek pravi, ze je Neco jako "Princip sveta", jak psal, tusim, Lumo i rs. Usudek dal pravi, ze prvni podstatou onoho Neceho je "jsoucno", protoze svet "jest". Co se vsak stava cloveku, kteremu je "jsoucno" skryto zavojem vlastnich starosti, a to tak, ze uplne? Snad se doberu nekdy odpovedi, ale zda se, ze otazka po jiti si za vlastnimi pranimi je jina nezli otazka po zahalenem pohledu na existenci. Presto to nejedno nabozenstvi spolu spojuje. Nesouvisi to s tim, ze Bible k "existenci" pripojuje neodlucne "lasku",anebo ze Vedy vybizeji k praxi chvaleni Boha a k lasce k Bohu, jakozto cesty k ukonceni novych narozeni? Vracim se k tomu ve svych premyslenich, i ve svych modlitbach, ale jeste jsem to nepochopila. Kiwi.