Posted By: Kiwi (WithALittleDrum :-) .) on 'CZreligion' Title: Re: Magie jeste jednou Date: Mon Jun 3 20:34:17 1996 > - Nevim, Vianney, co ty vis o magii, ale magie (krome pohanskych kultu, > ktere > jsou skutecne samostatne) napr. evokacni nuti personifikovane sily > (chces-li > duchy, nebo demony) pomoci bozich jmen, aby se podridili (kabala), takze > je > vira dosti podstatna zalezitost a "spoluprace" se svym bohem je dosti > zadouci.I kdyz jde jen o egregor - ma svou nemalou silu. Poradne o magii vim urcite mene nez Ty, Haribolo, a mene nez jini prispevovatele do tohoto boardu. Tak jsem zvedava na nazor na muj pohled na vec. O cem bych se spis bavila, je bila magie, teda snaha nejak vylepsit zivot. Treba vyhnat nemoc, anebo zajistit dlouhy zivot, anebo zajistit plodnost poli a stad, zajistit si bohatstvi, klid od nepratel, lasku, plodne luno a zdarile syny. Nedostatek techto veci mohl byt pricitan demonum, anebo nedostatku prizne za danou oblast kompetentniho boha. Mnoha primitivni nabozenstvi znala predstavy Bozstev, ktere mely rysy monoteistickeho Boha - puvodce Kosmu (v reckym slova smyslu ovsem, tedy: Poradku, Okrasy, Vesmiru). Tyto Bozstva vsak velmi casto ztraceji na frekvenci uctivani, zatimco lide maji zajem spise o nizsi bohy, anebo o polobohy, ktere maji prave kompetenci za tu ci onu oblast zivota. Myslim si, ze EXISTENCE techto polobohu neni odmitana v zadnem monoteistickem nabozenstvi. O Indii netreba se bavit, tam je to jasne, ale napr. ani krestanstvi ci zidovstvi se nezdrzuje predstav andelu, anebo zahadnych bytosti, ktere asi dva zalmy nazyvaji 'bohy': "Postavil se Buh mezi bohy...." a 'Bozimi syny'. Velmi opatrne je vsak nakladano s uctou k takovym bytostem. Ti, kdo se setkavaji s andely, zpravidla padaji na zem, nicmene jsou onou bytosti postaveni na nohy a vyzyvani k tomu, ze jedina cest nalezi Bohu. (To byl SZ.) Nyni se konecne snad dostanu k te magii. Jsem presvedcena, ze magie je podnecovana snahou cloveka ukecat osud. Je presvedcenim o tom, ze JA SAM, JA SAM VIM NEJLIP, CO JE PRO ME DOBRY. Ale to neni jeste jeji podstata, to je predpoklad. Podstata je to, ze se clovek hrbi pred svym vlastnim pranim a pred jeho personifikaci (at uz ona persona existuje, ci nikoliv, to nechavam i sama sobe jako otevrenou otazku). Zde jde o naprosty protiklad k uctivani Stvoritele, pokud mu clovek ponechava vlastnosti, ktere mu prave monoteisticka nabozenstvi prikladaji: tedy narok na cloveka a na jeho tuzby. Zatimco u magie a spatne ucty k andelum, svatym, polobohum a koneckoncu i u spatne ucty k Bohu (kde ovsem nutno podotknout, ze uz nejde o uctu k 'Bohu', spis k modle) je ve stredu zajmu chtic cloveka, u uctivani Boha je ve stredu zajmu Buh a clovek se v Nem i se svymi tuzbami rozplyne (v urcitem slova smyslu): "Neziju uz ja, ale zije ve mne Kristus". Tady bych tedy videla duvod neakceptovatelnosti magie pro monoteisticka nabozenstvi. Nicmene slo by psat dalsi mohutne uvahy o tom, nakolik je mozne skutecne cistou uctou k Bohu zit (ci ke stvoritelskemu Bozstvu), protoze clovek svou podstatou tihne k tomu, uctivat sva prani. Nekdy se to projevi zvracenou virou, ktera ma sice slova Buh, Kristus, ale ve skutecnosti jde o neco, co clovek pouziva k vyplnovani svych prani. Jindy ma clovek k Bohu jen oslavne modlitby, ale 'na odvracene pulce Mesice' ziji vesele dal jeho prani. Koneckoncu skutecnost, ze u primitivnich nabozenstvi se postupem casu Nebesky Bozstvo vytracelo v dusledku zajmu o bozstva plodnosti apod. je zivou ilustraci prirozenosti cloveka. Tak nejak. Kiwi.