Posted By: Kiwi (WithALittleDrum :-) .) on 'CZreligion'
Title:     Re: Magie jeste jednou
Date:      Mon Jun  3 20:34:17 1996

> - Nevim, Vianney, co ty vis o magii, ale magie (krome pohanskych kultu,
> ktere
>   jsou skutecne samostatne) napr. evokacni nuti personifikovane sily
> (chces-li
>   duchy, nebo demony) pomoci bozich jmen, aby se podridili (kabala), takze
> je
>   vira dosti podstatna zalezitost a "spoluprace" se svym bohem je dosti 
>   zadouci.I kdyz jde jen o egregor - ma svou nemalou silu.

 Poradne o magii vim urcite mene nez Ty, Haribolo, a mene nez jini 
prispevovatele do tohoto boardu. Tak jsem zvedava na nazor na muj pohled na 
vec.

 O cem bych se spis bavila, je bila magie, teda snaha nejak vylepsit zivot. 
Treba vyhnat nemoc, anebo zajistit dlouhy zivot, anebo zajistit plodnost poli 
a stad, zajistit si bohatstvi, klid od nepratel, lasku, plodne luno a zdarile 
syny. Nedostatek techto veci mohl byt pricitan demonum, anebo nedostatku
prizne za danou oblast kompetentniho boha.

 Mnoha primitivni nabozenstvi znala predstavy Bozstev, ktere mely rysy 
monoteistickeho Boha - puvodce Kosmu (v reckym slova smyslu ovsem, 
tedy: Poradku, Okrasy, Vesmiru). Tyto Bozstva vsak velmi casto ztraceji na 
frekvenci uctivani, zatimco lide maji zajem spise o nizsi bohy, anebo o 
polobohy, ktere maji prave kompetenci za tu ci onu oblast zivota. 
 Myslim si, ze EXISTENCE techto polobohu neni odmitana v zadnem monoteistickem 
nabozenstvi. O Indii netreba se bavit, tam je to jasne, ale napr. ani 
krestanstvi ci zidovstvi se nezdrzuje predstav andelu, anebo zahadnych 
bytosti, ktere asi dva zalmy nazyvaji 'bohy': "Postavil se Buh mezi 
bohy...." a 'Bozimi syny'. Velmi opatrne je vsak nakladano s uctou k takovym 
bytostem. Ti, kdo se setkavaji s andely, zpravidla padaji na zem, nicmene jsou 
onou bytosti postaveni na nohy a vyzyvani k tomu, ze jedina cest nalezi Bohu. 
(To byl SZ.) 
 
 Nyni se konecne snad dostanu k te magii. Jsem presvedcena, ze magie je 
podnecovana snahou cloveka ukecat osud. Je presvedcenim o tom, ze JA SAM, JA 
SAM VIM NEJLIP, CO JE PRO ME DOBRY. Ale to neni jeste jeji podstata, to je
predpoklad. Podstata je to, ze se clovek hrbi pred svym vlastnim pranim a pred 
jeho personifikaci (at uz ona persona existuje, ci nikoliv, to nechavam i sama 
sobe jako otevrenou otazku). 

 Zde jde o naprosty protiklad k uctivani Stvoritele, pokud mu clovek 
ponechava vlastnosti, ktere mu prave monoteisticka nabozenstvi prikladaji: 
tedy narok na cloveka a na jeho tuzby. Zatimco u magie a spatne ucty k 
andelum, svatym, polobohum a koneckoncu i u spatne ucty k Bohu (kde ovsem 
nutno podotknout, ze uz nejde o uctu k 'Bohu', spis k modle) je ve stredu 
zajmu chtic cloveka, u uctivani Boha je ve stredu zajmu Buh a clovek se v Nem 
i se svymi tuzbami rozplyne (v urcitem slova smyslu): "Neziju uz ja, ale zije
ve mne Kristus".

 Tady bych tedy videla duvod neakceptovatelnosti magie pro monoteisticka 
nabozenstvi. Nicmene slo by psat dalsi mohutne uvahy o tom, nakolik je mozne 
skutecne cistou uctou k Bohu zit (ci ke stvoritelskemu Bozstvu), protoze 
clovek svou podstatou tihne k tomu, uctivat sva prani. Nekdy se to projevi 
zvracenou virou, ktera ma sice slova Buh, Kristus, ale ve skutecnosti jde o 
neco, co clovek pouziva k vyplnovani svych prani. Jindy ma clovek k Bohu jen 
oslavne modlitby, ale 'na odvracene pulce Mesice' ziji vesele dal jeho prani.
Koneckoncu skutecnost, ze u primitivnich nabozenstvi se postupem casu Nebesky 
Bozstvo vytracelo v dusledku zajmu o bozstva plodnosti apod. je zivou 
ilustraci prirozenosti cloveka.

 Tak nejak.

 Kiwi.
 

Search the boards