Posted By: al (adrenalin) on 'CZreligion' Title: Kdo je duchovni mistr, kdo "realizoval"? Date: Sat Dec 19 14:24:27 1998 Ahoj, prave jsem s vypetim veskereho usili precetl posty tykajici se nabozenskych vudcu a sekt. Kdo je tim za koho se prohlasuje. Ta debata mi prijde z urciteho pohledu nikam nevedouci. Chtel bych rict, ze uznani nekoho za duchovniho mistra, "realizovaneho" nebo avatara je vlastne subjektivni zalezitost. Jako priklad bych uvedl Jezise (na nem se snad vestina shodne, ze mel nejakou duchovni vysku.) I kdyz lidem pomahal, tak stejne ho ukrizovali, jeho zaci ho zapreli. V jeho dobe byla skutecne jena mala hrstka jemu vernych. Neco podobneho lze videt i u "vedeckych" zastancu. Byla myslim dost lidi - vedcu, umelcu - kteri prinesli lidstvu uzasne vynalezy nebo dila, aniz by to delali pro sve sobecke motivy, a ktere by lidem usnadnili zivot, rozsirili obzory. Co jim lide dali na oplatku? V lepsim pripade je nepopravili. Jako ukazkovy priklad toho, jak my lide jsme nepripraveni veci chapat je treba Alfred Nobel. Jeho dynamit nemel trhat lidi, ale skalu a mel tak pomoc pri tezbe delnikum, jejichz prace byla velmi nelidska. Zneuziti sveho vynalezu nesl tezce. Zpatky k duchovnim mistrum (vynechavam ty, kteri o sobe tvrdi, ze jejich cesta jedina a jine podobne nesmysly). Pokud se podivame do duchovni literatury, tak vidime, ze v cele historii lidstva bylo celkem obvykle, ze duchovni mistr nebyl obdivovan kazdym koho potkal. Vetsinou zapusobil silne na sve zaky, protoze ty byly pripraveni ho prijmout. Ale meli vliv i na jine, ale ten nebyl tak intenzivni. Lidem se nekdy stava, ze kdyz ctou Bibli, Bhagavdgitu, ze je to nejak vnitrne oslovi, zbavi je to problemu. Myslim, ze toto se o sektach typu "nase nejlepsi cesta..." nelze rict. Myslim si, ze kdyz Jezis rikal, ze ten kdo ve mne uveri dostane se do kralovstvi nebeskeho, ze to nebyl projev jeho egoismu. Mistr Eckhardt take rekl, ze ja a muj Otec jedno jsme. To je take dost odvazne, ale pokud se koukneme na ciny nebo spisy techto lidi, tak z nich proste neco je citit. Pokud zak najde sveho skutecneho mistra, pak je pro neho prvni a posledni (napr.Milarepa) a jeho ucta, vdecnost a odevzdanost se muze zdat z pohledu nezasveceneho jako prehanana citovost. Cloveku zvenci vsak chybi nerozdelitelna jednota zaka a jeho mistra. Al