Posted By: Kiwi (kiwule) on 'CZreligion' Title: Vegetarianstvi kvuli nezabijeni Date: Mon Sep 14 15:01:39 1998 Ahoj v pokracovani, druha skupina argumentu pro vegetarianstvi se tyka zabijeni zvirat. Tato otazka je nalehava. Obe skupiny, jak vegetariani, tak odpurci, maji moudrou odpoved, lec ty dve odpovedi stoji na prvni pohled v protikladu. Clanek retezce, ktery oboji spojuje, lezi v odpovedi na otazku, proc je priroda drsna, co to znamena. Strucne receno, znamena to odpadnuti i milost zaroven. Priroda je takova, jaka je, ne proto, ze by Buh byl daleko pro odpadnuti (ci, chcete-li, nevedomost), ale paradoxne proto, ze se Buh sklani a dava k odpadnuti, ktere by vedlo k destrukci, tento rad prirody, rad s obeti. Priroda nas poucuje o tom, ze aby jeden druh prezil, musi byt obetovano neco z jineho druhu. Je to rad, ktery drzi prirodu, ze nesmeruje k rozkladu, a kdyz uvazime jeji velikost, napovi nam to, ze jedine Buh to muze byt, kdo je tohoto radu garantem, ale je to rad s obeti. K obeti muzeme pocitat i prirozenou smrt, aby se uvolnilo misto dalsi generaci. Domyslime-li to, ani si neumime predstavit, ze by jiny rad mohl existovat a fungovat. Domyslime-li sve chozeni, musime doznat, ze ruzne druhy obeti jsou chte nechte podminkou pro to, abychom vubec mohli zit, a vegetarianstvi je pouze nedokonalym odbouranim casti cele rady obeti, ktere nevedomky prijimame. Prirozena zvirata nezabijeji ani s potesenim, ani s odporem kvuli zabijeni samotnemu. Castecne nas to muze poucit o jistem klidu v prijeti tohoto radu. Mam na mysli, ze zvirata se nevzpiraji proti. Pritom vsak stvoreni, receno slovy Rim. 8,19-23, "lka a vyhlizi vysvobozeni ze zaniku". Tento rozpor nas primo vraci k nasi otazce na zacatku, kdy jsme se v podobnem rozpolozeni mysli ptali, ktera ze dvou odpovedi na otazku jidla masa je spravna, ci kde je jejich spolecny jmenovatel. Nyni jsme otazku jidla masa byli nuceni rozsirit na cely rad obeti a prohlasit, ze je zaroven nevyhnutelny a prirozene prijimany a zaroven pusobi lkani. Nachazime se spolu se stvorenim na jedne lodi, kdyz nase mysl zaroven rozumi, ze vegetarianstvi je casti harmonie, po niz touzime, a zaroven pro zachovani zivota ci zdravi v nasich podminkach prijimame s prirozenosti a chuti, ktera nam byla v tomto radu dana, i masitou stravu. Je treba zit s vedomim, ze nas zivot je umoznen obeti. To neznamena se trapit vycitkami, ale ucit se vdecnosti a ucte. K tomu nas vybizi nejedna dobra tradice. V Indii, v udoli Gangy, kde je sklizen ctyrikrat do roka a kde rostou rozmanite druhy rostlin vhodnych k jidlu nepretrzite po cely rok, je vegetarianstvi soucasti tradicni viry. Znamou soucasti teto viry je i zvlastni ucta ke kravam, ktera nam treba pripada trochu bizarni. Nicmene ucta ke krave se zde pripodobnuje ucte k matce, a to pro mleko. V teto tradici vidime lidske prizpusobeni se nutnosti ochocit zvire pro svou potrebu, ale zaroven vyraz onoho "lkani", vyraz vedomi toho, ze je to cisi obet, ze nestradam. Podobny vyraz ucty je mozno videt i ve starozakonnim zakazu pojidani masa s krvi (1.Moj.9,3-4). Satry zakon, to je prostredi pobrezni zeme za Jordanem, je to zeme, ktera je pomerne sucha a plna pastvin. Lide, aby se zde uzivili, museli chovat ovce a kozy tez pro jidlo. Krev byla symbolem zivota a vylita krev byla symbolem obeti. Vyliti krve z masa je v kontextu Stareho zakona symbolem obeti pro umozneni meho zivota. Opet zde vidime jak prijeti radu prirody, tak "lkani", tak vedomi obeti. Vratime-li se ted opet k puvodni otazce: Pokud neni nutne zabijet zvirata, nesmime to cinit, pokud vsak ano, muzeme to cinit s mysli upokojenou, ne samozrejmi a neuctivi. > Pokracovani priste < Kiwi. ------------------------------------------------------------------------------- mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://www.jh-inst.cas.cz/hp/zdanska -------------------------------------------------------------------------------