Posted By: Kiwi (kiwule) on 'CZreligion'
Title:     Vegetarianstvi kvuli nezabijeni
Date:      Mon Sep 14 15:01:39 1998


  Ahoj v pokracovani,

  druha skupina argumentu pro vegetarianstvi se tyka zabijeni zvirat. Tato 
otazka je nalehava. Obe skupiny, jak vegetariani, tak odpurci, maji moudrou 
odpoved, lec ty dve odpovedi stoji na prvni pohled v protikladu. Clanek 
retezce, ktery oboji spojuje, lezi v odpovedi na otazku, proc je priroda 
drsna, co to znamena.

  Strucne receno, znamena to odpadnuti i milost zaroven. Priroda je takova, 
jaka je, ne proto, ze by Buh byl daleko pro odpadnuti (ci, chcete-li, 
nevedomost), ale paradoxne proto, ze se Buh sklani a dava k odpadnuti, ktere 
by vedlo k destrukci, tento rad prirody, rad s obeti. Priroda nas poucuje o 
tom, ze aby jeden druh prezil, musi byt obetovano neco z jineho druhu. Je to 
rad, ktery drzi prirodu, ze nesmeruje k rozkladu, a kdyz uvazime jeji 
velikost, napovi nam to, ze jedine Buh to muze byt, kdo je tohoto radu 
garantem, ale je to rad s obeti. K obeti muzeme pocitat i prirozenou smrt, 
aby se uvolnilo misto dalsi generaci. Domyslime-li to, ani si neumime 
predstavit, ze by jiny rad mohl existovat a fungovat. Domyslime-li sve 
chozeni, musime doznat, ze ruzne druhy obeti jsou chte nechte podminkou 
pro to, abychom vubec mohli zit, a vegetarianstvi je pouze nedokonalym 
odbouranim casti cele rady obeti, ktere nevedomky prijimame.

  Prirozena zvirata nezabijeji ani s potesenim, ani s odporem kvuli zabijeni 
samotnemu. Castecne nas to muze poucit o jistem klidu v prijeti tohoto radu. 
Mam na mysli, ze zvirata se nevzpiraji proti. Pritom vsak stvoreni, receno 
slovy Rim. 8,19-23, "lka a vyhlizi vysvobozeni ze zaniku". Tento rozpor nas 
primo vraci k nasi otazce na zacatku, kdy jsme se v podobnem rozpolozeni 
mysli ptali, ktera ze dvou odpovedi na otazku jidla masa je spravna, ci kde 
je jejich spolecny jmenovatel. Nyni jsme otazku jidla masa byli nuceni 
rozsirit na cely rad obeti a prohlasit, ze je zaroven nevyhnutelny a 
prirozene prijimany a zaroven pusobi lkani. Nachazime se spolu se stvorenim 
na jedne lodi, kdyz nase mysl zaroven rozumi, ze vegetarianstvi je casti 
harmonie, po niz touzime, a zaroven pro zachovani zivota ci zdravi v nasich 
podminkach prijimame s prirozenosti a chuti, ktera nam byla v tomto radu 
dana, i masitou stravu.

  Je treba zit s vedomim, ze nas zivot je umoznen obeti. To neznamena se 
trapit vycitkami, ale ucit se vdecnosti a ucte. K tomu nas vybizi nejedna 
dobra tradice. V Indii, v udoli Gangy, kde je sklizen ctyrikrat do roka a kde 
rostou rozmanite druhy rostlin vhodnych k jidlu nepretrzite po cely rok, je 
vegetarianstvi soucasti tradicni viry. Znamou soucasti teto viry je i 
zvlastni ucta ke kravam, ktera nam treba pripada trochu bizarni. Nicmene ucta 
ke krave se zde pripodobnuje ucte k matce, a to pro mleko. V teto tradici 
vidime lidske prizpusobeni se nutnosti ochocit zvire pro svou potrebu, ale 
zaroven vyraz onoho "lkani", vyraz vedomi toho, ze je to cisi obet, ze 
nestradam. Podobny vyraz ucty je mozno videt i ve starozakonnim zakazu 
pojidani masa s krvi (1.Moj.9,3-4). Satry zakon, to je prostredi pobrezni 
zeme za Jordanem, je to zeme, ktera je pomerne sucha a plna pastvin. Lide, 
aby se zde uzivili, museli chovat ovce a kozy tez pro jidlo. Krev byla 
symbolem zivota a vylita krev byla symbolem obeti. Vyliti krve z masa je v 
kontextu Stareho zakona symbolem obeti pro umozneni meho zivota. Opet zde 
vidime jak prijeti radu prirody, tak "lkani", tak vedomi obeti.

  Vratime-li se ted opet k puvodni otazce: Pokud neni nutne zabijet zvirata, 
nesmime to cinit, pokud vsak ano, muzeme to cinit s mysli upokojenou, ne 
samozrejmi a neuctivi.

 > Pokracovani priste <

  Kiwi. 
-------------------------------------------------------------------------------
mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://www.jh-inst.cas.cz/hp/zdanska 
-------------------------------------------------------------------------------

Search the boards