Posted By: Disciple (God's toy) on 'CZreligion' Title: Buh jako clovek... ?! Date: Sat Feb 8 16:18:29 1997 Nabozenstvi se rovna uskutecneni - realizaci, a mezi vykladem a uskutecnenim musite rozlisovat zcela jednoznacne. To, co vnimate ve sve dusi, je uskutecneni. Clovek zadnou predstavu Ducha nema a tak o nem musi uvazovat v tech podobach, ktere ma pred sebou. Musi uvazovat o modrem nebi, o rozlehlych polich, o mori ci o necem obrovskem. Jak jinak si muze predstavovat Boha? Co tedy ve skutecnosti delate? Vykladate o vsudypritomnosti a myslite na more. Je Buh more? Je treba trochu vic zdraveho rozumu. Toho tu je pomalu, svet se topi ve zvaneni. Smir pri vsech techto nicotnych sporech sveta. V soucasnosti jsme svym zalozenim nuceni a zavazani videt Boha jako cloveka. Pokud Boha chteji uctivat buvoli, uvidi Jej jako obrovskeho buvola. Pokud Boha chce uctivat ryba, bude na Nej nucena myslet jako na velkou rybu. Vy i ja, buvol i ryba, kazdy predstavujeme odlisnou nadobu. Ti vsichni jdou k mori, aby byli naplneni vodou podle tvaru kazde z nadob. V kazde z tech nadob neni nic jineho nez voda. Totez plati i o Bohu. Kdyz Jej spatri lide, vidi Jej jako cloveka a zvirata jako zvire - kazdy podle sveho idealu. To je jediny zpusob, jak Jej muzete spatrit; uctivat Ho musite jako cloveka, nebot odtud jine cesty neni. Boha coby cloveka neuctivaji jedine dve odrudy lidi - clovek divoch, ktery zadne nabozenstvi nema a Paramahamsa (nejvyssi jogin), jenz vystoupil mimo lidstvi, jenz odhodil svou mysl a telo a dostal se mimo meze prirody. Veskera priroda se stala jeho Vlastnim ja. Mysl ani telo nema a Boha muze uctivat jako Boha, tak jako Jezis nebo Buddha. Ti Boha jako cloveka neuctivaji. Protipolem je lidsky divoch, barbar. Vite, jak oba protipoly jsou si podobne. Podobnost je i v pripade krajni nevedomosti a krajniho vedeni; z nich ani jeden nic neuctiva. Krajne nevedomi neuctivaji Boha, nebot nejsou dostatecne vyvinuti, aby takovou potrebu pocitili. Ti, kdoz dosahli nejvyssiho vedeni, take Boha neuctivaji - protoze si uvedomili, realizovali a jsou s Bohem jedine. Buh Boha nikdy neuctiva. Pokud vam nekdo mezi temito dvema poly rekne, ze nebude uctivat Boha jako cloveka, dejte na nej pozor. Takovy clovek je lehkomyslny mluvka, myli se; jeho nabozenstvi je pro jalove, nabubrele myslitele, je to intelektualsky nesmysl. Uctivat Boha jako cloveka je proto naprosto nezbytne a stastne jsou ty rasy, jez takoveho "Bozskeho cloveka" maji, aby ho uctivali. Krestane maji takoveho Bozskeho cloveka v Kristu; proto se ke Kristu pripoutejte co nejtesneji; nikdy se Krista nevzdavejte. Je to prirozeny zpusob, jak Boha videt; Boha spatrujte v cloveku. Tam se soustreduji veskere nase predstavy o Bohu. Velkym omezenim krestanu je, ze nedbaji ostatnich projeveni Bozich vedle Krista. Ten byl projevenim Bozim; prave tak Buddha; byli i jini a budou jeste stovky dalsich. Boha v nicem neomezujte. Kristovi venujte veskerou uctu, o niz myslite, ze Bohu nalezi; to je jedina bohosluzba, jakou muzeme provadet, Boha samotneho uctivat nelze; On je niternym Bytim vesmiru. Modlit se muzeme jedine k jeho projeveni jako cloveku. Bylo by velmi dobre, aby kdyz se krestane modli, rikali "ve jmenu Kristove". Bylo by moudre modleni se k Bohu zastavit a modlit se jedine ke Kristu. Buh chape lidske slabosti a stava se clovekem, aby pro lidstvo vykonal dobro. "Kdykoli ctnost upada a nemravnost se vzmaha, prichazim lidstvu na pomoc", rika Krisna. Pravi tez: "Blazni, nevedouce, ze ja, Vsemohouci a Vsudypritomny Buh vesmiru, jsem na sebe vzal tuto lidskou podobu, se Mi vysmivaji a mysli si, ze tomu tak nemuze byt." Jejich mysl je zastrena demonickou nevedomosti, takze jako Pana vesmiru Jej uzrit nemohou. Bohosluzby maji smerovat k temto velkolepym vtelenim Bozim. A nadto oni jedini mohou byt uctivani; a ve vyrocnich dnech jejich narozeni a taktez v dnech jejich odchodu z tohoto sveta bychom jim meli projevit mimoradnou uctu. Pri uctivani Krista bych se ridil spise Jeho vlastnim pranim; v den jeho narozenin bych ho uctil radeji pustem nez hostinou - modlenim. Kdyz o nich uvazujeme, projevi se tito velci jedinci v nasich dusich sami a zpusobuji, ze jsme jim podobni. Cela nase povaha se meni a pripodobnuje k nim. Krista nebo Buddhu vsak nesmite zamenovat za skritky letajici povetrim ci obdobny nesmysl. Svatokradez! Kristus objevujici se na spiritisticke seanci, aby zatancil! V teto zemi jsem podobnou produkci videl. Takovym zpusobem ona Bozi projeveni neprichazeji. Na cloveku by se projevil pouhy dotek kterehokoli z nich; kdyz se Kristus d o t k n e , cela duse cloveka se zmeni, takovy clovek bude promenen, jako byl On sam. Veskery jeho zivot zduchovni; z kazdickeho pruduchu jeho tela bude salat duchovni sila, moc. Cim vsak byly ty Kristovy velkolepe moci zazracne a lecebne proti cele jeho osobe? Byly to prizemni, vulgarni veci, od jejichz vykonavani si nemohl pomoci, protoze pobyval mezi sprostymi bytostmi. Kde se toto predvadeni zazraku konalo? Mezi Zidy, a ti jej neprijali. Kde se nekonalo? V Evrope. Konani zazraku se obracelo k Zidum, kteri Krista odmitli, a Kazani na hore k Evrope, jez Jej prijala. Lidsky duch do sebe vstrebal to, co bylo ryzi a odmitl to, co bylo falesne. Velka sila Kristova nespociva v Jeho zazracich ci lecenich. Podobne veci muze provadet kazdy blazen. Blazni mohou lecit ostatni a dablove tez. Videl jsem hnusne demonicke lidi vykonavat bajecne zazraky. Zdalo se, ze ze zeme vymami ovoce. Znaval jsem blazny a demonicke lidi, kteri uhodli minule, pritomne i budouci. Videl jsem blazny, jak svoji vuli v mziku vylecili nejodpornejsi nemoci. Pravda, toto jsou moci, ale casto demonicke moci. Zbytek je duchovni moc Kristova, jez bude zit a provzdy zila - vsemocna, giganticka laska a slova pravdy, kterou hlasal. Cinnost lecitelu je zapomenuta, avsak jeho rceni: "Blazeni jsou ti s cistym srdcem", zije dodnes. Tato slova jsou obrovskou zasobarnou moci, schopnosti - zasobarnou nevycerpatelnou. Pokud lidska mysl trva, potud jmeno Bozi nebude zapomenuto, tato slova se povali dal a dal a nikdy nezaniknou. To jsou moci, jez Jezis kazal a moci, jez On mel. Moc cistoty; to je jista moc. Tedy uctivajic Krista, modlice se k Nemu, mesime se stale upamatovavat na to, po cem patrame. Nikoli ona blazniva predvadeni zazraku, ale obdivuhodne moci Ducha, jez cloveka osvobozuji, davaji mu vladu nad celou prirodou, snimaji z neho znak otroctvi a zjevuji mu Boha. - Swami Vivekananda -