Posted By: Disciple (God's toy) on 'CZreligion' Title: Avatari Date: Tue Feb 4 12:40:20 1997 A V A T A R I =============== Otazka: Jake kriteria muzeme pouzit na urceni Avatara? Sri Chinmoy: Jednou byl Vivekananda ve vychodnim Bengalsku. Zde k nemu prislo spousta zaku rozlicnych Mistru a prosili ho, aby sel a navstivil jejich Mistra, ktereho oni povazovali za Avatara. Rikali: "Prosim, prijd navstivit meho Gurua. Nepochybne on je Avatarem." Zanedlouho jiny povidal: "Muj Guru je Avatar. Vim to, prosim, prijd ho navstivit." Tak povidal, ze ve vychodnim Bengalsku rostou Avatari jako houby. Nanestesti, na zapade svet nerozumi slovu "Avatar". Mozna to bude trvat nekolik let anebo mozna stoleti, nez se porozumi slovu "Avatar" - prominte, ze jsem tak primy. Nektera slova jsou tak smysluplne a vyznamne a v duchovnim vedomi jsou tak slozite, ze obycejny clovek je nikdy nepochopi. Slovo "Avatar" je jednim z tech slov, mozna nejslozitejsim slovem. Vite, jak se hlaskuje, ale aby si nekdo uvedomil nejvyssi podstatu Avatara, musel by se stat temer duchovnim svetcem. Rozdil mezi joginem a Avatarem je takovy, jaky je rozdil mezi ditetem a dospelym clovekem. Musime byt na velmi, velmi vysoke urovni duchovniho vedomi, aby jsme alespon trochu pochopili, co je to Avatar. Sri Krisna byl Avatar, ale uznalo ho jen pet osob. Sri Ramakrisna byl Avatar, ale uznalo ho velmi malo lidi. Kristus byl Avatar, ale poznalo ho velmi malo lidi. Ale ani tito Avatari nejsou na stejne urovni. Muzes rozpoznat nekoho, kdo je o palec anebo o nekolik palcu vyssi nez ty. Muzes poznat mudrce, svetce nebo jogina. Ale jogin je nekonecne vyssi nad mudrcem nebo svetcem. Jogin znamena: Ten, kdo je sjednocen s Nejvyssim. Ale Avatar je primym sestoupenim Boha, inkarnovanou casti Boha, ktery neustale pusobi v Nejvyssim a soucasne i v nejnizsim. Jogini si udrzuji jistou vysokou uroven a zde pusobi. Kdyz z teto urovne sejdou dolu, aby pozdvihli lidskost, nemohou dobre fungovat a nekdy se zde zachyti, potom jsou ztraceni. Udrzuji si jistou uroven vedomi a kdyz se ostatni dokazou k nim priblizit, mohou jim pomoci. V pripade Avatara, on muze zustat najednou v Nejvyssim a v nejnizsim, ale kdyz pusobi na nejnizsi urovni neni ji ovlivnen. Avatar je lidska bytost. Vypravi, ji a zertuje, ale kdyz vstupuje do sveho Nejvyssiho, jde daleko za vysku tve vize. Pokud si nekdy mel co i jen zablesk vyssih svetu, do kterych ma Avatar volny pristup, pocitis, ze cely tvuj zivot bude predmetem uplne odevzdanosti u nohou tveho Mistra. I kdyby te Mistr odkopl anebo vyhodil ze sveho Centra, zustanes mu verny, protoze si od neho ziskal neco, o cem vis, ze by si to nemohl ziskat od nikoho jineho na zemi. Kdyz je na zemi Avatar, zosobnuje vedomi vsech ostatnich Avataru, kteri prisli na svet. Kdyz byl Ramakrisna na smrtelne posteli a Vivekananda, jeho nejdrazsi zak, o nem pochyboval i v posledni chvili, tehdy rekl "Ten, kdo je Rama, ten, kdo je Krisna, je v jedne forme Ramakrisna." Na vychode je lehci uverit tomu, ze Rama je ve mne, Krisna je ve mne, Ramakrisna je ve mne a ostatni Avatari jsou ve mne. Na zapade nanestesti, zname jedineho Avatara, Krista. Bud ho prijmeme nebo odmitneme. Kdyz ho prijmeme, potom v souladu s cirkvi, nesmi pro nas existovat zadny jiny duchovni Mistr, ale kdyz ho odmitneme, potom mozna upreme pozornost na nejakeho jineho duchovniho Mistra! Kristus, Budha, Sri Krisna a vsichni velci duchovni Mistri prisli ze stejneho bozskeho Zdroje. Kdyz rekneme, ze Kristus je jedinym Spasitelem, vzapeti jeden z Krisnovo zaku rekne: "Ne, Krisna je jediny Spasitel." Zde zacina problem. Meli by jsme citit, ze Nejvyssi je jediny Spasitel. Je to on, kdo vstoupil do formy, kterou nazyvame Kristus. Vstoupil do formy Krisny, do Ramakrisny a tak dale. Timto zpusobem jdeme vsichni k Nejvyssimu. Nejvyssi je konecny. Tak jako my, Krisna, Budha a vsichni Avatari vzesli z Neho a my vsichni musime jit k Nemu. Otazka: Jak muzete rozlisovat mezi Kristem, Ramakrisnuou a Budhou, kdyz jsou vsichni ve stejnem vedomi? Sri Chinmoy: Vubec neni treba rozlisovat. Prisli v ruznych dobach, ale vsichni jsou jednim. Vsichni jsou bozimi detmi v ruznych formach. V teto inkarnaci mas jmeno, ve sve predesle inkarnaci si mela nejake jine jmeno. Dokonce i v teto inkarnaci te matka oslovuje jednim jmenem, manzel jinym jmenem, deti nejakym jinym jmenem a mozna my te oslovujeme opet jinym jmenem. Ale stale jsi ta sama osoba. Duch je jeden, ale formy jsou rozlicne. Buh je Vesmirny Duch, ale prijima ruzne formy. Kristus si vzal lidske telo, lidskou formu. Budha si vzal, Sri Ramakrisna si vzal, Sri Krisna si vzal. Kazdy si vzal lidskou formu. Kdyz duse vstupuje do tela, tato duse musi projevit vnitrni bozskost. Velci duchovni Mistri ji projevili, ale ty jsi ji jeste neprojevila. Takze duchem jsme vsichni jednim, ale formami jsme se stali mnohymi. Takovato muze byt bozska hra. Otazka: Jaky je rozdil mezi vedomim, ktere dosahl Budha a tim, ktere dosahl Kristus? Sri Chinmoy: Odpust, ze to rikam, ale vubec ti nepomuze, kdyz budes vedet, co Jezis Kristus dosahl, anebo nedosahl. Zalezi na tom, jestli se ty snazis rust ke skutecnemu obrazu Krista. Jen to ti pomuze. Vedet, ceho dosahl Kristus, ceho dosahl Budha, bude pro tebe nepouzitelne. Pomuze ti jen, kdyz se budes snazit rust do vedomi Krista nebo vedomi Budhy. Znovu, prijde cas, kdy budes muset jit dokonce i za to. Musis citit, ze Buh vzal zvlastni dusi a prinesl ji na svet s vnejsi formou. Jednu nazval Kristus a druhou Budha. Buh chtel od techto zvlastnich dusi, aby sehrali ulohu Budhy a Krista. Chce, aby jsi ty sehral ulohu nekoho jineho. Buh chce hrat v kazdem a skrze kazdeho jedinecnym zpusobem. Rekneme, ze tyto velke duse sehrali ulohu bozskych lvu. Ted Buh chce, aby jsi jednal jako drobny hmyz. Tim, ze pusobili jako lvi, naplnili sve ulohy velmi uspokojive. V tvem pripade, kdyz Buh chce, aby jsi byl hmyzem, potom kdyz sehrajes ulohu hmyzu nejuspokojiveji, Buh bude vysoce potesen. Nezepta se te: "Proc jsi nesehral ulohu lva?" Pozadal te, aby jsi sehral ulohu hmyzu a neocekava od tebe nic jineho. Kazda duse musi hrat svou vlastni ulohu. Kristus, Budha, Krisna - sehrali sve ulohy uspesne, prave proto, ze byli vedomymi Bozimi nastroji. Vnitrne na zemi stale hraji svoje ulohy. My hledajici musime hrat sve vlastni ulohy. Kdyz nebudeme hrat sve ulohy, Buh zustane nenaplneny a neprojeveny. V Indii nekteri duchovni Mistri rikali svym zakum: "Nepouzivejte terminy Nekonecnost, Nesmrtelnost, Vesnost. Jen myslete na to, kde jste." Rikam vam to same. Neobtezujte se vedomim Krista, nebo vedomim Budhy. Zaobirej se svym vlastnim vedomim. Aspirujes? Pokud ano, potom je Buh tebou velmi potesen. Nesnazim se nijak odstrasit tebe ani kohokoliv. Ale ze zvedavosti chces vedet nekolik veci a tyto ti nakonec mozna stoji v ceste. Prave ted, budes-li uvazovat nad cilem, ktery oni dosahli, budes uplne stracen. V Indii se mnoho lidi zblaznilo proto, ze celou dobu mysleli na Budhovu realizaci, Krisnovu realizaci nebo Ramakrisnovu realizaci namisto toho, aby zacali skutecnou cestu meditovanim. Tim, ze neustale mysleli na Krisnovu realizaci nebo Budhovu realizaci, presvedcili sami sebe, ze dosahli vedomi Krisny nebo Budhovo vedomi. Kdyz si mysleli, ze dosahli toto vedomi, zesileli. V Bengalsku bylo mnoho tech, kteri meli fyzickou silu, vitalni silu, mentalni silu, takze celou dobu mysleli na Vivekanandu, az kdyz pocitili, ze jsou druhym Vivekanandou. Potom, kdyz byli zkouseni nebo proverovani, kdyz se ukazali svetu, zjistili, ze jsou nejbezvyznamnejsimi tvory. V duchovnim zivote je vzdy lepsi delat pokrok krok za krokem. Kdyby jsi sel vysoko, velmi vysoko, tehdy by jsi mohl videt Budhovo vedomi a Kristovo vedomi. Ale prave ted je zbytecne, aby jsi uvazoval o techto vecech. Jen by te to zmatlo. Maratonsky beh je delsi nez dvacet sest mil. Kdyz si bezec ve chvili, kdy starter vystreli, pomysli, ze po dvaceti sesti milich dosahne cile, bude uplne znechuceny. "Musim bezet dvacet sest mil!" pomysli si, a potom se jednoduse vzda. Ne, kdyz bezi, musi myslet, ze ma za sebou ctvrt mile, pul mile, mili a tak dale. Kdyz uvazuje, ze cil musi dosahnout najednou, ve chvili, kdy zacne, bude skliceny. Rekne, ze je to nemozne. Kdyz zak materske skoly uvazuje o univerzitnim diplomu, zatimco se uci abecedu, potom je to nemozne. Kdyz si mysli, ze musi ziskat univerzitni diplom co nejdrive, potom jednoduse zesili. Ale kdyz citi, ze ted je v materske skole, zitra bude v zakladni skole, potom na stredni skole atd., potom bude mit stalou inspiraci. Otazka: Maji vsechny duse pred realizaci stovky anebo tisice inkarnaci? Sri Chinmoy: Ano, jen Avatari si neberou tak mnoho inkarnaci. Ale jsou nejake vyjimky dokonce i mezi duchovnimi Mistry. Podivej na Budhu. Prosel mnoha inkarnacemi ve zvirecim i lidskem zivote. Ale jini duchovni Mistri neprosli az tolika, nechteli se tolikrat tesit z tohoto sveta. Otazka: Kdyz je Avatar v jedne ze svych zvirecich inkarnaci, vi, ze je Avatarem? Sri Chinmoy: Cast vnitrniho vedomi Avatara o tom vi, ale jeho vedoma mysl nemusi vedet. Mohl by o tom vedet, jen kdyby mysl prijala jiste svetlo a na to je potrebna lidska inkarnace. Dokud nepoznas neco mysli, nemuzes si to plne uvedomit. Ve zvirecim vedomi neni zadna mysl. * * * - Pokud by mel nekdo zajem o nektere vybrane prednasky Swamiho Vivekanandy (ve formatu dokumentu pro MS WORD 6.0 for Windows; cca 250KB) dejte mi svou e-mailovou adresu - ja vam je poslu. skvrnem@feld.cvut.cz - Disciple -