Posted By: Disciple (Marathon Runer) on 'CZreligion'
Title:     Podminky u uciciho se a u ucitele
Date:      Wed May 21 14:36:47 1997

...

  Protoze mi sami nejsme vzdy dostatecne intuitivni, abychom si mohli byt 
jisti soudem o cloveku, od nehoz prijimame, nejaka overeni by tu byt mela. U 
uciciho se i u ucitele jsou nezbytne urcite podminky.
  Nezbytne podminky u uciciho se jsou cistota, skutecne prahnuti po vedeni a 
vytrvalost. Zadna necista duse nemuze byt nabozenska; to je jedna velka 
podminka; cistota v kazdem smeru je naprosto nezbytna. Dalsi podminkou je 
opravdova touha po vedeni. Kdo  c h c e? To je otazka. Co chceme, dostaneme - 
to je stary, prastary zakon. Ten, kdo chce, dostane. Chtit nabozenstvi je 
velmi obtizna vec, neni to tak snadne, jak si obvykle predstavujeme. Stale 
zapominame na to, ze nabozenstvi nespociva v naslouchani hovorum, ci ve cteni 
knih, ale ze to je ustavicny zapas, potykani se se svou vlastni povahou, 
staly boj az do uplneho vitezstvi. Neni to zalezitost jednoho ci dvou dnu, 
let, nebo zivotu, ale mohou to byt stovky zivotu a my na to musime byt 
pripraveni. Student, ktery se na cestu vypravuje v takovemto duchu, dosahne 
uspechu.
  Na uciteli musime nejprve poznat, ze zna tajemstvi svateho pisma. Cely svet 
cte pismo - Bibli, Vedy, Koran a dalsi; to jsou vsak jen slova, vnejsi 
usporadani, syntaxe, etymologie, filologie, hola kostra nabozenstvi. Ucitel 
muze byt schopen starobylost knihy odhadnout, avsak slova jsou pouze vnejsi 
formou, do niz se veci odivaji. Ti, kteri se presprilis zabivaji slovy a 
dovoluji mysli, aby se vzdy nechala unest silou slov, ztraceji ducha. Proto 
ucitel musi byt schopen poznat  d u c h a  pisma. Sit slov je jako obrovsky 
prales, ve kterem lidska mysl ztrati sebe sama a nenaleza cestu ven. Ruzne 
zpusoby spojovani slov, ruzne zpusoby krasoreceni, ruzne metody vysvetlovani 
vyroku pisma existuji vyhradne pro poteseni ucencu. Ti dokonalosti 
nedosahnou; ti proste jen touzi predvest svou ucenost tak, aby je svet mohl 
ocenit a poznat, ze jsou uceni. Uvidite, ze zadny z tech velkych ucitelu 
sveta se sam nepoustel do techto rozlicnych interpretaci textu; z jejich 
strany nedoslo k zadnemu "tyrani citaty", k zadnemu tvrzeni: "toto slovo 
znamena to a tamto je filologickym spojenim mezi tim a onim slovem". 
Prozkoumejte vse, co velci sveta vytvorili a zjistite, ze zadny z nich se 
neubiral timto smerem.  O n i  vsak presto ucili, zatimco jini, kteri nemaji 
nic, co by ucili, chytnou se jednoho slova a sepisi tridilnou knihu o jeho 
puvodu a uziti. Jak muj Mistr rikaval: "co byste si pomysleli o lidech, kteri 
vstoupi do mangoveho haje a zamestnavaji se pocitanim listu a zkoumanim 
jejich barvy a delkou vetvicek, poctem vetvi atd.; a jenom jeden z nich by 
mel tolik rozumu, aby zacal manga jist?" A tak pocitani listu a vetvicek i 
ono popisovani prenechte jinym. Prace jako tato ma na svem presnem miste 
svoji hodnotu, ne vsak zde v duchovni sfere. Skrze takovou praci lide k 
duchovnosti nedospeji. Mezi temito "poctari listu" silneho duchovniho cloveka 
nikdy nenajdete. Nabozenstvi je nejvyssim cilem cloveka, nejvznesenejsi 
blazenosti, "pocitani listu" je vsak pro tento cil bezcenne. Pokud se chcete 
stat krestany, nepotrebujete vedet, zda-li se Kristus narodil v Jeruzaleme ci 
v Betleme, nemusite znat presne datum Kazani na hore; potrebujete se pouze do 
Kazani na hore  v c i t i t. Neni treba precist dva tisice slov o tom, kdy 
toto Kazani bylo vysloveno. To vse je pro potechu ucenych. Nechme jim tuto 
potechu; rekneme jim amen.  A  m y  s a m i  jezme manga.
  Druha podminka, pro ucitele nezbytna je ta, ze musi byt prost hrichu. Jisty 
pritel v Anglii se me jednou zeptal: "Proc bychom meli prihlizet k osobnosti 
ucitele? Meli bychom posuzovat jen to, co rika a s tim se spokojit." Nikoli 
tak. Jestlize me nejaky clovek chce ucit neco z dynamiky nebo chemie nebo 
kterekoli jine fyzikalni vedy, muze mit jakykoli charakter a stale jeste muze 
zdarne vyucovat dynamiku ci jinou vedu. Nebot vedomost, jakou si fyzikalni 
vedy vyzaduji je proste intelektualni a ta jako takova je zavisla na sile 
intelektu; v takovem pripade muze mit clovek gigantickou schopnost 
intelektualni, aniz by pri tom doslo k sebenepatrnejsimu rozvinuti jeho duse. 
V duchovnich vedach vsak od sameho pocatku az do konce je zhola nemozne, aby 
se v dusi, jez je necista rozzarilo nejake duchovni svetlo. Cemu muze takova 
duse ucit? Ta nic nevi. Duchovni pravda je cistota. "Blazeni cisteho srdce, 
nebot ti uzri Boha." V teto jedine vete je zridlo vseho nabozenstvi. Jestlize 
jste toto pochopili, pak jste poznali vse, co bylo receno v minulosti, i vse, 
co je mozne rict v budoucnosti; o nicem jinem nemusite uvazovat, nebot v te 
jedine vete je vse, ceho vam je zapotrebi. Kdyby vsechna svata pisma zanikla, 
mohla by tato jedina veta spasit svet. Spatreni Boha, zahlednuti mimosvetskeho 
nenastane, dokud duse neni cista. Proto cistota u duchovniho ucitele je veci 
nepostradatelnou.  N e j p r v e  musime videt,  j a k y  je a  p o t o m  co 
rika. U intelektualnich ucitelu to neplati, tam se starame vice o to, co 
rika, nez o to, jaky je. U ucitele nabozenstvi musime nejprve predevsim 
videt, jaky je a potom nasleduje vlastni hodnota slov, protoze on je 
prenasec. Co by prenasel, kdyby v sobe nemel onu duchovni schopnost? Uvedme 
priklad: pokud jsou kamna horka, mohou prenaset vibrace tepla, kdyz ale 
vychladnou, je to nadale nemozne. Podobne je to i v pripade duchovnich 
vibraci nabozenskeho ucitele, ktere on prenasi na uciciho se. Je to otazka 
prenosu a nikoli jen pouheho povzbuzovani nasich rozumovych schopnosti. Jakasi 
moc, sila, skutecna a hmatatelna, vystupuje od ucitele a zacina narustat v 
mysli uciciho se. Proto je nezbytnou podminkou, ze ucitel musi byt pravdivy.
  Treti podminkou je motiv. Meli bychom pocitit, ze neuci pro nejaky skryty 
motiv, povest nebo slavu ci pro cokoli jineho, ale proste jen z lasky k vam. 
Kdyz jsou duchovni sily vysilany od ucitele k ucicimu se, mohou byt prenaseny 
jedine prostredim, mediem lasky; zadne jine prostredi je prenaset nemuze. 
Kterykoli jiny motiv, jako zisk ci povest, by prenosove prostredi okamzite 
znicil; proto musi byt vse vykonavano skrze lasku. Jedine ten, kdo poznal 
Boha, muze byt ucitelem. Kdyz vidite, ze v uciteli jsou tyto podminky 
splneny, jste v bezpeci; pokud splneny nejsou, bylo by nerozumne takoveho 
ucitele prijmout. Pokud nemuze prenaset dobrotivost, je tu velike riziko, ze 
nekdy bude prenaset zlo. Proti tomu je treba mit se na pozoru; z toho 
samozrejme vyplyva, ze nemuzeme byt uceni kymkoli.
  Naslouchat potokum a kamenum meze byt jako poeticky obraz pripadne, nikdo 
vsak nemuze zvestovat jedine zrnko pravdy, pokud je sam v sobe nema. Komu 
potoky zvestuji sve poselstvi? Jedine te lidske dusi, jejiz lotos zivota se 
jiz otevrel. Kdyz je srdce otevreno, muze prijmout uceni od potoku a kamenu - 
z toho vseho muze vyziskat nabozenskou nauku; neotevrene srdce neuvidi nic 
nez potoky a valici se kameny. Slepy clovek muze navstivit muzeum, prijde vsak 
jen a zase odejde; pokud ma neco uvidet, musi byt jeho oci nejprve otevreny. 
Takovym nabozenskym otviracem oci je ucitel. Nas vztah k uciteli je vztahem 
potomka k predkovi; ucitel je duchovni predek a zak je duchovni potomek. Je 
velmi dobre mluvit o svobode a nezavislosti, bez pokory vsak, bez podrobeni 
se, ucty a duvery by nebylo zadneho nabozenstvi. Je vyznamnou skutecnosti, ze 
tam, kde tento vztah mezi ucitelem a ucicim se jeste existuje, jedine tam 
vyrustaji obrovske zduchovnele bytosti, duse; u tech vsak, kdo jej 
odstranili, se nabozenstvi zmeni v jeho pravy opak. V narodech a v cirkvich, 
kde tento vztah mezi ucitelem a ucicim se neni udrzovan, je duchovnost temer 
neznamym pojmem. Bez onoho citeni spiritualita - duchovnost nikdy nevyvstane; 
neni tu pak nikoho, kdo by prenasel, ani toho, na koho by se prenaselo, nebot 
vsichni jsou nezavisli. Od koho se taci mohou ucit? A pokud se i poucit 
prijdou, prichazeji si nauku  k o u p i t. Dejte mi nabozenstvi za jeden 
dolar; nemohl bych za ne zaplatit dolarem? Nabozenstvi se takto ziskat neda!

...

                                                     - Swami Vivekananda



           |/             ____  ____  ____  ___  ____  ____  _    ___
          --O--           /   /   /   /___  /      /   /___/ /    /_
      /   /|           /___/ __/_  ___ / /__  __/_  /     /__  /__
     /  /
       /  /_                  e-mail: skvrnem@feld.cvut.cz
      /  / 

Search the boards