Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZreligion'
Title:     Kdo je Buh: uporna otazka
Date:      Wed Oct  1 16:30:42 1997


   Ahojka!

   Zda se, ze otazka "kdo je Buh?" je na teto nastence vsudypritomna. Na jednu 
stranu tvrdime, ze je nedefinovatelny, na druhou stranu o nem mluvime, takze 
ho vselijak definujeme, anebo alespon definujeme "funkci, jejiz limitou Buh 
je". Zkratka premysleci cestu, ktera sice Boha jeste presne nevymezuje, ale 
presto o nem umoznuje nejak premyslet.
   Dokonce i to, ze o nem reknem, ze je nedefinovatelny, je urcitou cestou k 
premysleni, urcitym klicem. Urcitou vypovedi.

   Takovou cestu se ted pokusim jasne definovat, at by treba byla velmi 
siroka. At bychom trebas rekli, ze Buh je vsechno a jeste mnohem vic... 

> - to je ovsem znacne problematicke, protoze ani my ani vy nevite, co, nebo
>   kdo je vas buh a dokonce ani dle ceho to posuzovat, kdyz neni jediny
>   pevny hmatatelny bod, o ktery se lze oprit, nelze ani nic predpokladat.

   Ano, souhlasim s tebou, Haribolo. Znam Bibli a znam i Upanisady, mnoho 
premyslim nad jejich spolecnym jmenovatelem, a velmi me zaujala myslenka, 
ze existuje neco jako princip sveta, neco jako "skryta spojitost", coz pokus o 
preklad slova "upanisad". Jsem na 80% jista, ze tady se spojuji filosofie 
obou kultur. A myslim tedy, ze bude mozny a jazykove spravny, kdyz priradime 
hledani Boha tento smer hledani. Je v souladu s jazykem, ktery se normalne v 
religionistice pouziva.
   Rozhodneme se tedy, ze pod slovem Buh, si nebudeme moci sice nic 
predstavit, ale, ze NEJAK bude slovo Buh souviset s tim, o cem premysleji 
a co vyvozuji davni autori Upanisad, a mene davni, ale i tak dost stari, 
autori Janova prologu a kristologickych uvah v epistolach. 

> > Ten klic je v tom, ze Buh je neco, co je za vsim. Nejaky princip,
> > ovsem nerikame, ze nezivotny.
> 
> - na zaklade ceho tak soudite, kdyz to o bohu nelze jednoznacne ani rict
>   ani predpokladat a uz vubec ne dokazat?

   Ty duvody jsou asi dva: ani jeden neni zadny dukaz, ale spis 'nahozeni', 
ktery dava ale rozumny smysl. 1) Je touha srdce, aby takovy Buh byl; je to 
takova 'selska logika', ze 'neco je'. Je to asi 2. bod, jenz nasleduje viru v 
pozitivni veci. Je to vyvozeni dusledku z viry v pozitivni veci, treba ve 
smysl zivota, ve spravedlnost, v umysl, v to, ze zivot neni pouha nahoda, v 
to, ze dobro vitezi. Je to touha srdce, vysvetlit svet na zaklade pozitivniho 
principu. Da se porovnat treba s touhou srdce, vysvetlit logicky hmotny svet: 
nemame v pravde dukaz, ze svet logicky vysvetlitelny je, ale presto je neprimy 
dukaz v tom, ze lide odhaluji prirodni rad, podle nehoz to funguje. A nas 
problem ted je tomu podobny, akorat ze nehledame pouze princip hmotnyho sveta, 
ale zivota jako celku. 2) Je mozny a nutny se ridit tim, co premysleji 
ostatni, a co premysleli kdysi, co zapsali: a v souladu s usudkem z toho 
hledat smysl slova Buh. 

> > Dale nas vede _vira_, ze nakonec tu nejvetsi silu ma to dobry ve svete.
> 
> - je-li buh vse, pak tedy absolutne - tedy nejen to dobre, ale i to spatne
>   a definice dobra a zla je stejne problematicka jako sama definice boha.
>   Na zaklade ceho ale predpokladate ze neco tak neuchopitelneho jako je
>   vas buh musi byt nutne spojeno s necim tak subjektivnim a nedefinovatelnym
>   jako je dobro?

   Velmi souhlasim s tim, ze "dobro" je pojem, jehoz konkretni napln se bude 
lisit clovek od cloveka a kultura od kultura. Je predmet hledani celyho 
zivota, zejo, clovek v podstate vlastne porad hleda, co je dobry a spravny. A 
zrovna tak spolecnost jako celek. A nejak se to vyviji.
   Ovsem smer, kterym to slovo ukazuje, je pro kazdyho bez rozdilu tentyz - 
preci spolu mluvime o tom, co je "dobre", a co je "spatne", a rozumime si.
   A ackoliv je napln pojmu individualni, presto mame dosud spolecny zakonik 
a spolecne nazory na mnoho veci. Porad si hodne rozumime - a muzeme si i 
rozumet s uplne jinymi kulturami, i kdyz ne ve vsech detailech.
   
   Ted k otazce: na zaklade ceho spojujeme Boha a dobro v zivote? Vnimam to 
opravdu jen jako predpoklad, ktery dava smysl. Pokud svet, tak princip sveta, 
(pokud smysluplny vyznam slova buh, pak tento princip), a pokud princip sveta, 
tak 'zivot'. Je to fakt z podobnyho duvodu, jako ze predpokladam, ze hmotny 
svet se ridi podle pravidel. A srovnatelne u obou predpokladu hledame 
konzistenci se vsim, co je zname, a podle toho postupujeme v uvahach. 

> - ovsem, jsme nedokonali lide - chces prisoudit stejnou nedokonalost
> (nejistotu
>   ci potrebu byt ujistovan...ztratu viry apod.) i bohu samemu, ktery dle vas
>   je dokonaly? (ovsem, nelze rict zcela jiste zda je dokonaly ze?).

   Tady narazime presne na to, ze pojem, co je dobry a dokonaly, je 
individualni, ze si ho musi kazdy resit sam. A s touto individualitou se 
rozchazi cela predchozi definice na mnoho moznych stran. Proto nema cenu 
diskutovat tady o tom, jestli ujistovani o lasce je dokonalost, anebo naopak 
nedokonalost. To si kazdy musi prebrat sam. Na to nemam vecnou odpoved.
   Tradice je, ze to dokonalost je (v clovecim i bozim ohledu). Fakt je ten, 
ze pokud se najde premyslec, jemuz to fakt jako dokonalost nesedi, takovy 
premyslec muze k uvaze o krestanskem uceni o trojjedinosti dojit jen tak, ze 
se vzije do toho, jak uvazuje ten, kdo ma v tomhle tradicni predstavu o 
dokonalosti (o tom, jak to ma byt, jak je to hezky).

> - pokud negace nevychazi ze stejneho zdroje, pak to cele IMHO postrada smysl
>   tim spis.....proto si treba myslim ze krestansky dabel je zbytecna figura
>   nebo spis obetni beranek.

   Nemyslim, ze to postrada smysl. Rada bych napsala vic, a verim, ze se k 
tomu dostanu.

> >     Kiwi, lover of upanisad at this post :)
 ------------------------------------------------------------------------------
  mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska 
 ------------------------------------------------------------------------------

Search the boards