Posted By: Ultimus (Tlustoch) on 'CZreligion'
Title:     A jeste jednou o cirkvich
Date:      Mon Nov 27 10:26:06 1995




 Drazi nabozensti fanatici,
 Jiz nekolik dni sleduji vyvoj na tomto boardu a musim rict, ze diskuse o 
zbytecnosti ci nepostradatelnosti cirkvi zacina konecne nabirat obratky. 
Nedalo mi to a rozhodl jsem se take necim prispet.
   Predevsim bych vam chtel pripomenout, co to vlastne cirkve jsou. Prvni 
krestane (predpokladam, ze vite, ze cirkve jsou zalezitosti ciste 
krestanskou) zili v nepocetnych obcinach poruznu na uzemi rimskeho imperia. 
Prislusnici obciny podlehali jak po strance svetske, tak i duchovni rade 
presbyteru (presbyteros - recky starsi), kteri zprostredkovavali spojeni s 
okolnim svetem - misie, obstaravani predmetu denni potreby, ktere nebyli sami 
schopni vyrobit a mnohe dalsi aktivity. Radovi clenove byli pokud mozno 
izolovani od okolniho sveta, vetsinou ale dobrovolne. Vcelku krestanske obce 
kopirovaly strukturu spolecenstvi esejcu, zidovske sekty, jejimz prislusnikem 
byl nejspis i Jezis. Kolem prelomu 4. a 5. stoleti ziskavaji v obcich stale 
vetsi moc biskupove, puvodne hospodarsti predaci (recky episkopos - 
dohlizitel). Nejmocnejsimi episkopaty byl Rim, Alexandrie a Antiochie. S 
rozpadem Rimske rise je spojeno i rozdeleni prvotni cirkve - zapad ovladl 
rimsky biskup na stolci svateho Petra, na vychode rostl vliv patriarchy 
alexandrijskeho. Tak vznikla cirkev rimskokatolicka a reckokatolicka.
   Slovo cirkev, ekklesia se obevuje teprve u Aurelia Augustina v jeho 
stezejnim dile De civitates Dei, tedy o Bozim state. Sv. Augustin definoval 
cirkev jako armadu Kristovu, ktera bude v Jeho jmenu rozsirovat vsemi 
prostredky Jeho viru. Byly tedy polozeny zaklady pro stredovekou cirkevni 
masinerii, ktera zkompromitovala krestanstvi natolik, ze v devatenactem 
stoleti zacali krestane odstupovat od sve viry. Z tohoto soku se krestanske 
cirkve dosud nevzpamatovaly.
   Ale k vlastnimu problemu nutnosti cirkvi. Domnivam se, ze cirkve v 
soucasne dobe maji stale sve misto ve spolecnosti. Novou ulohu krestanstvi 
vidim v poskytovani dusevni posily lidem "na dne". Zde si myslim, ze 
krestanska laska k bliznimu ma stale sve nezastupitelne misto. Jinou 
problematikou je existence Bozi. Scholastikove dokazali, ze k uspokojivym 
vysledkum lze dojit ciste rozumovymi cestami (tedy uz zadne Tertullianovo 
Credo, queia absurdum - Verim, ac to je nesmyslne) a neni treba se uchylovat 
ke zjevenim, ke kterym se katolicka cirkev, narozdil od pravoslavne stavi 
znacne rezervovane. Chtel bych upozornit, ze nejvetsi fyzikove, ac ateiste se 
ke konci sveho zivota stali hluboce vericimi. Pochopitelne, ze pro skutecnou 
viru je treba byt presvedcen. Pro skutecne vericiho cloveka pak ztraceji 
cirkve jakykoli vyznam a jsou z jeho pohledu pouhou berlickou pro kolisajici.
Dalsi duvod, proc by mely cirkve existovat, vyplyva z jejich svetske 
podstaty. Kazdy clovek ma potrebu se nekam zaradit (nebo alespon vetsina 
lidi) a krestanske cirkve (pozor, nikoli sekty, tady je diametralni rozdil) 
mu to umoznuji. Krestanstvi v modernim svete se tak vraci ke svym pocatkum a 
domnivam se, ze to tak je dobre.



P.S. Odpustte mi ten rozsah a chyby, ale ja jsem to proste napsat musel.

                    Vas oddany Ultimus 

Search the boards