Posted By: busy (Busy) on 'CZreligion' Title: O5 prikazania Date: Fri Oct 6 12:05:12 1995 Ahojte, bratcekovia a sestricky ! Ked som tu videl viacero prispevkov o desatore, niektore sa mi dokovca velmi pacili, tak som sa rozhodol, ze aj ja prispejem svojou troskou do mlyna. Nemam sice ziadne oficialne teologicne vzdelanie a ani som neskoncil ziadny teologicky seminar, ale absolvoval som zopar biblickych kurzov, [ako napr. Dobra Sprava, Studujeme Knihu Daniel a Zjavenie...) a myslim si ze tato problematika desatora a Biblie a viery vuobec mi nie je cudzia, preto som sa rozhodol aj ja vniest do tohto boardu zopar myslienok. Ono to vobec nie je iste, ze tieto slova vymyslel Mojzis. V 5.Moj 5,22 Mojzis pise: "Tieto slova hovoril Hospodin ... a napisal ich na dve kamenne dosky a dal ich mne." Na zaklade toho mozno povazovat prikazania za jednu z troch veci, ktoru pisal priamo sam Boh. Ako zdrojovy text [podobnost s programovanim cisto nahodna:-)] desatora som si zobral hned jeho prvy vyskyt v Biblii - v Exodus 20,2-17. Pri vysvetlovani stale musime mat na pameti, ze tieto prikazania dal ludom Boh, ktoreho mudrost je vysoko nad ludskou mudrostou a ktory dokonale vidi aj do takych problemov, do ktorych clovek nevidi az tak jasne. Este jedna vec je dolezita. Prikazania boli pisane priamo pre konkretnu situaciu izraelskeho naroda putujuceho po pusti z Egypta do zaslubenej zeme Kanaan. Ale moralne posolstvo obsiahnute v prikazaniach je nadcasove - tykajuce sa aj nas v dnesnej dobe. Avsak musime ich brat ako podobenstva - a kazde podobenstvo nam chce dat nejaku myslienku, nesmie sa vykladat uplne doslova. (Napriklad 2.prikazanie: Kto z nas si dnes robi nejake doslovne sochy, aby sa im potom klanal a sluzil im ?) Ale uz prejdem na vec a postupne budem rozoberat jedno prikazanie za druhym. Prve styri prikazania sa tykaju vztahu cloveka k Bohu, ostatne potom hovoria o vztahu cloveka k ostatnym ludom - spomina sa o to vo versoch Marek 12,29-31 alebo Lukas 10,27: "Miluj Pana, svojho Boha z celeho srdca, z celej duse, celou silou i celym svojim rozumom a svojho blizneho niluj tak, ako milujes seba sameho." ------------------------ I. 02 Ja som Hospodin, tvoj Boh, ktory som ta vyviedol z Egyptskej zeme, z domu sluhov. 03 Nebudes mat inych bohov predo mnou. Ked niekto nieco vravi, tak sa patri, aby sa predstavil. Preto uplne na uvod sa nam Boh predstavuje "Ja som Hospodin..." aby jeho slova nadobudli este vecsiu vaznost. Doslovny preklad z povodneho hebrejskeho textu znie: "Ja som JHVH, ktory sposobujem tvoje vyvadzanie z Egyptskej zeme." (To JHVH znamena Bozie meno, samohlasky sa zial nezachovali.) Boh viedol, (sposoboval vyvadzanie) izraelskeho naroda z doslovneho Egypta, miesta docasneho pobytu do Kanaanu, jeho trvaleho bydliska ktore mu zaslubil. Podobne aj nas takto chce vyviest - Egypt tu symbolizuje nasu zem, plnu hriechu a 'pohanskej modlosluzby'. Kanaan tu symbolizuje ciel nasej viery - nebesku vlast. Ale podme k hlavnej myslienke tohto prikazania obsiahnutej vo versi 03. "Nebudes mat inych bohov predo mnou" mozne este inac povedat, ze toho praveho Hospodina dame na prve miesto vo svojom zivote. Nic nam nebude prednejsie. Napriklad ked niekto ma nejaku zalubu, ktorej holduje az tak usilovne, ze namiesto ziveho spolocenstva so svojim Stvoritelom v sviatocny den ide radsej konat tuto zalubu. Teda, bohmi (s malym B) sa nam nemusia stat len Zeus, Perun ale aj akakolvek cinnost alebo hmotna vec, ktorou sme ochotni sa zaoberat viac, nez svojim vztahom k tomu Bohu s velkym B. II. 04 Neucinis si rytiny ani nijakej podoby tych veci, ktore su hore na nebi, ani tych ktore su dole na zemi, ani tych ktore su vo vodach pod zemou. 05 Nebudes sa im klanat ani im nebudes sluzit, lebo ja Hospodin, tvoj Boh, som silny Boh ziarlivy, ktory navstevujem nepravost na synoch do tretieho i stvrteho pokolenia tych, ktori ma nenavidia 06 a cinim milost tisicom tym ktori ma miluju a ostrihaju moje prikazania. Toto prikazanie velmi uzko suvisi s prvym. Samozrejme sa tu nezakazuje socharstvo, a umenie vobec. Vsimnite si trosku historicke pozadie - ako si izraelsky narod urobil zlate tela. Na tom zlatom telati, a na tom ako ho ludia obdivovali, nebolo este nic zle. Avsak zle bolo, preco ho urobili. Hriech spocival v ich pohnutkach. Oni si ho nedali Aronovi urobit preto, lebo mali umelecke citenie, ale preto, ze nim chceli nahradit Boha, a potom vzdavali tomuto nezivemu kusu kovu vecsiu uctu, ako pravemu zivemu Bohu. Nastastie (alebo lepsie povedane zial) v dnesnej dobe nas uz netrapi tak ocividny problem ze by sme sa klanali nejakej soche, ale viac nas trapia ovela skrytejsie problemy. Napriklad, vsetci vieme, ze peniaze by mali sluzit ludom. Avsak ked sa pozrieme na niektorych, nezda sa vam, ze skor ludia sluzia peniazom ? Alebo iny priklad - pitie a fajcenie. Vecsina ludi fajci a pije alkoholicke napoje najme preto, lebo proste nemaju silu, nedokazu prestat. Inymi slovami povedane, nie oni ovladaju svoje zlozvyky, ale tieto ich zlozvyky ovladaju tychto ludi - skratka, ludia namiesto toho aby vladli zlozvykom, sluzia im. III. 07 Nevezmes mena Hospodina, svojho Boha, nadarmo. Lebo Hospodin nenecha bez pomsty toho, kto by vzal jeho meno nadarmo. Vyklad ktory sa nam hned natiska na jazyk je prave ten, ze sa nemaju zbytocne vyslodovat Bozie mena a tituly. Ked sa pozorne zapocuvate do reci niektorych ludi, tak kazde tretie alebo stvrte slovo v ich reci je 'PaneBoze...' alebo 'JezisiKriste' a podobne... Iste, aj toto je spravny vyklad, nemalo by sa to. Avsak tento versik nam prinasa este ovela ovela hlbsie posolstvo. Samozrejme toto prikazanie nam chce povedat, aby sme Bozie meno nepouzivali ani pri nejakych nevhodnych obradoch - napriklad ciernej magie (lenze, ked sa to tak vezme, cierna magia a zaklinanie je v rozpore aj s prvym a druhym prikazanim). Dalej aby sme voci tomuto Boziemu menu mali uctu a nevyslovovali ho len tak ledabolo bez rozmyslania. Konkretne tuto uctu Zidia dohnali do takeho extremu, ze toto meno vobec nevyslovovali a kedze v hebrejskych textoch nepisali samohlasky, tak sa nam z tohto mena dochovali len spoluhlasky (to je to JHVH). Ale teraz sa pozrime, aku ulohu mali v Biblii mena. Meno vzdy vyjadrovalo charakter a osobnost nositela. Tiez aj pojem 'v mene' znamenal nieco viac. Ked sa nieco robilo 'v mene' niekoho, znamenalo to, ako keby to robil ten dotycny sam. Preto mozno povedat, ze taky krestan je clovek, ktoreho ulohou je aj reprezentovat Boha tu na zemi a predstavovat ho inym. Prenesene mozno povedat, ze nesie na sebe Jeho meno. No a taky clovek, ktory sice akoze nesie meno Hospodina na sebe, formalne je krestanom, avsak svojim zivotom dokazuje skor opak, tak potom vlastne nadarmo nosi na sebe nalepku 'krestan' a nereprezentuje Boha tak, ako by si to Boh zelal. A prave aj pred tymto nas vystriha toto prikazanie. Este jedno podobenstvo zo sucasnosti. Ked sa povie: "V mene zakona vas zatykam!" znamena to ze zatykajuci mysli nejaky nadpis, ktorym je zakon pomenovamy ? Nie. Tu sa mysli podstata zakona, jeho charakter - to ze ulohou zakona je chranit nase prava, nas majetok a nas zivot. IV. 08 Pametaj na den soboty, aby si ho svetil. 09 Sest dni budes pracovat a robit akekolvek svoje dielo. 10 Ale siedmy den je sobota Hospodina, tvojho Boha. Nebudes robit nijakeho diela ani ty ani tvoj syn ani tvoja dcera, tvoj sluha ani tvoja dievka ani tvoje hovedo ani tvoj pohostin, ktory je v tvojich branach. 11 Lebo sest dni cinil Hospodin nebesia a zem, more a vsetko co je v nich a odpocinul siedmeho dna. Preto pozehnal Hospodin den soboty a posvetil ho. Vsimnite si, ze toto je prve prikazanie, ktore je vyjadrene pozitivnou formou. A zaroven je to aj prve prikazanie a jedine prikazanie, ktore hned obsahuje aj vysvetlenie. Pise sa tu, ze v sobotu, ked uz bolo stvoritelske dielo hotove, Boh odpocival, nekonal uz svoje stvoritelske dielo, ale bol so svojimi dietatkami - Adamom a Evou. Sobota je teda akysi pametnik stvorenia postaveny v case. Co to znamena 'posvetit' ? Povodny vyznam tohto slova 'svety' znamena 'oddeleny od sveta', 'nepatriaci svetu'. Boh preto tento den oddelil od ostatnych, vyhradil ho, aby v tento den clovek nemusel robit kazdodennu pracu, ale mohol mat zive spolocenstvo s Bohom - aby mal cas na motlidbu. na studium Biblie, na uvazovanie nad Bozim slovom...skratka aby Boha spoznaval a aby si rozvijal svoj vztah s nim. Marek 2,27: "Sobota bola predsa ustanovena pre dobro cloveka, a nie clovek pre sobotu." Viete co je na tom zaujimave ? Keby Boh urcil nejake konkretne miesto, tak by niektori ludia museli viac cestovat ako ini a mali by to tazsie. Avsak Boh vo svojej genialnej mudrosti ustanovil prave cas, lebo cas plynie (objektivne) pre kazdeho rovnako a nikto sa nemoze stazovat, ze je blizsie alebo dalej od tohto pametnika stvorenia. V. 12 Cti svojho otca i svoju mat, aby sa predlzili tvoje dni na zemi, ktoru ti da Hospodin, tvoj Boh. Vsimnite si, ze toto je prve prikazanie so zaslubenim. Rodicia su ti, ktorych Boh poveril ulohou aby nas priviedli na svet, vychovali, postarali sa o nase hmotne i duchovne potreby v case, ked to este sami nie sme schopni urobit. Preto im pravom patri nasa vdaka a ucta. Opet sa prenesme do starodavneho Izraela, do doby Mojzisa. Vtedy neexistovali ziadne domovy dochodcov, ani starobince, a ani nic take ako dochodok. Skutocne jedini, ktori sa mohli postarat o starsich ludi, boli ich deti (pripadne ich najblizsi piatelia, ale to bol zriedkavejsi pripad). Avsak toto prikazanie je aj pre nas rovnako aktualne. Ved ako si niekto moze ctit Boha, nebeskeho Otecka, ked si nevie ctit svojho pozemskeho ? Obcas sa stane, ze ten pozemsky otecko nie je zrovna idealny, ze urobi nejake tie mensie ci vecsie chybycky vo vychove, ale je to nas rodic, a rodicovska ucta mu aj napriek tomu pravom patri. Toto prikazanie mozno zovseobecnit na akukolvek autoritu. Vravi nam, aby sme si vazili svojich nadriadenych, ale aj svojich podriadenych, lebo vsetci sme Bozie deti a Jezis za nas vsetkych zaplatil. VI. 13 Nezabijes ! Hned prve co nas napadne, je vrazda. Iste, hlavnym vyznamom tohto prikazania je aby sme si vazili zivot. Zivot je Bozi dar, ktory nam dal Boh, a preto Boh jediny ho ma pravo zase zobrat. Toto sa samozrejme tyka aj nasho vlastneho zivota. Sebevrazda je navyse o to horsia, ze clovek vtedy zvecsa uz nestihne olutovat svoj cin a chciet sa napravit. No tyka sa toto prikazanie len mojho snazenia, aby bolo na Zemi o jedneho ziveho tvora menej ? Isteze nie. Ved zabit mozno nielen zivu bytost, ale aj myslienku, zabit mozno cas, zabijat alebo nicit mozno vztahy. Casu mame malo, a Boh si praje, aby sme tu trosku co najlepsie vyuzili. Aby sme ho len tak nezabijali nicnerobenim, alebo niecim neuzitocnym. A ako napriklad mozno zabit vztah ? Vsetko co koname a hovorime posobi na ludi v nasom okoli. Ale predovsetkym (aj s nasim myslenim) to posobi spetne na nas samych. Ked niekomu vynadam (napriklad "Ty si ale debil") alebo poviem cokolvek urazlive, tak to vo mne nenapadne narusuje moj vztah k dotycnemu. A aky mozem mat vztah k Bohu, ked sa takto spravam k jeho dietatku ? Zabit mozno aj lasku v manzelskom partnerovi neverou. Na tento problem sa blizsie pozrieme v nasledujucom prikazani. VII. 14 Nezosmilnis ! Toto je hadam naznamejsie prikazanie zo vsetkych. Raz darmo, vo vecsine ludoch je zakorenena predstava, ze toto prikazanie sa tyka toho ked niekto ma 'bocak' a tym podvadza svojho pravoplatneho manzelskeho partnera. Tato predstava je sice spravna (aj tento konkretny pripad je zahrnuty v tomto prikazani), ale neuplna. Smilnit (alebo cudzolozit) znamena mat akykolvek necestny a neprirodzeny pomer s kymkolvek. Tiez aj vsetky tie sexualne uchylky ako zoo-, pedo-, nekro-filia mozno nazvat smilstvom. Aj ked sa niekto rozvedie so svojim manzelskym partnerom z priciny inej ako cudzolozstvo partnera a vezme si ineho partnera, tiez cudzolozi (Matus 19,9). Teraz mozno asi niektori nebudete s nasledovnym nazorom moc suhlasit, ale podla Biblie je aj predmanzelsky sex smilstvom. Avsak toto prikazanie ma aj hlbsi vyznam ako len v oblasti sexualnych vztahov. Slovo smilnit sa v Biblii pouziva aj v obraznom duchovnom vyzname. Napriklad Zjavenie 17,2: "Pod, ukazem ti sud nad neviestkou... s ktorou smilnili krali zeme a obyvatelia sa opijali vinom jej nemravnosti." Nas milujuci Boh nas ma rad a chce, aby sme aj my jemu doverovali, aby sme ho aj my milovali. Lenze mnohi ludia si vytvorili inych 'bohov', ktorych miluju viac ako toho nasho praveho ziveho Otecka. A prave toto Biblia tiez nazyva smilstvom. A este cosi zo sexualnej oblasti: Smilstvo je aj to, ked chlapec zvedie (alebo znasilni) dievca a oberie, okradne ju tym o panenstvo. Ale o kradnuti bude cosi v nasledujucom prikazani. VIII. 15 Neukradnes ! Kradnutie mozno charakterizovat ako protipravna zmena vlastnictva nejakeho konkretneho majetku (vecsinou presun do nasho vlastnictva). Kazdy vie, ze kradnut sa nema. Boh to vie samozrejme tiez. Preto zaradil medzi prikazania aj take, ktorych ulohou je chranit majetok. Co vsetko mozno ukradnut ? Kradnut mozno hmotny majetok, ale aj nehmotne hodnoty - myslienky, napady, informacie. Ukradnut mozno cas, mladost, nadej... Je toho skutocne vela, coho sa priamo tyka toto prikazanie. Ukradnut pre seba a pre svoje kazdodenne povinnosti si mozeme napriklad cast siedmeho sviatocneho dna, ktory nam Boh dal nato aby sme si od tychto povinnosti oddychli a mohli ho lepsie spoznavat. Ukradnut sa da aj dobra povest, ale o tom az v nasleducom prikazani. IX. 16 Nepovies na svojho blizneho falosneho svedectva ! Hned prve, co cloveka napadne, je "Neoklames !". Hned nas napadne situacia, ze ked sa od nas vyzaduje nejaka informacia, svedectvo na sude, tak by sa nemalo klamat. Co vlastne znamena pojem 'klamat' ? Znamena to informovat danu osobu tak, aby si myslela, pripadne aby bola presvedcena o niecom, co nezodpoveda skutocnosti, alebo aspon mojmu presvedceniu. Teda vlastne aj mlcanie moze byt za urcitych okolnosti klamanie. Viete ako sa zacal prvy hriech v nebi ? Viete, co zacal vtedy satan robit ? Rozbehol veliku 'suskandu', zacal tajne, posepky ohovarat Boha, ze Boh vobec nie je sama laska, ze vobec nechce inym dobre, ze je to kruty despota ktory najmensi prejav nevole tresta... No proste hrozne a priserne klamstvo. Preto Boh zaradil do svojho mravneho zakona aj nieco o klamstve. Pretoze prave Boh najlepsie vie, ze klebetami stratena dobra povest sa naprava velmi tazko, ak sa vobec da napravit. Ak chcete a mate zaujem, mozem vam o tomto globalnom probleme dobra a zla niekedy napisat podrobnejsie. X. 17 Nepoziadas domu svojho blizneho ! Nepoziadas zeny svojho blizneho ani jeho sluhu ani jeho dievky ani jeho vola ani jeho osla ani nicoho, co je tvojho blizneho ! Viete co to znamena 'nepoziadas' ? No skuste mi povedat, co je na tom zle, ak skocim za susedovym sluhom a poziadam ho ci by mi pozival metlu ? Alebo iny priklad. Paci sa mi dievka [nie zena] mojho priatela. A chcel by som si ju zobrat za zenu. Vari nemozem zajst za nou s tym, ze ju chcem poziadat o ruku ? Iste vsetci citime, ze tu nejde celkom o taketo poziadanie. Cielom tohto prikazania je chranit nase pohnutky. Slovo 'nepoziadas' by sa tu dalo inac povedat ako 'nebudes zavidiet' alebo 'si spokojny s tym, co mas'. Velmi vela nestastia vznika prave preto, lebo clovek nieco u ineho vidi, zacne po tom chorobne tuzit a povie si ze to musi ziskat za akukolvek cenu. Prave pred tymto nas chrani posledne prikazanie. Ako keby nam chcelo povedat: Maj pod kontrolou svoje naroky, svoje chcenie a nedovol, aby ta ovladla chamtivost a sebectvo. ---------------- Vsimnite si jednu velmi zaujimavu vec - Matus 5,27-28: "Kto sa len pozrie na zenu s umyslom scudzolozit, uz sa dopustil hriechu cudzolozstva." Hresit, teda porusovat mravny zakon dany Bohom, mozno na dvoch urovniach: myslienkovej a skutkovej. Skutky su cosi viditelne, mozno ich nazvat vonkajsim prejavom nasho spravania sa. Druhi ludia ich vidia (pocuju) a podla toho nas posudzuju. Preto si mnohi ludia myslia, ze staci ak budu dodrziavat prikazania navonok, skutkami. Prave takymto ludom bol urceny Jezisov odkaz v Matosovi 5,28. Plati tu jedno pravidlo - Skutky, ktore koname, su vysledkom, produktom nasho myslenia. Preto Boh vo svojej laske k nam chce, aby sme si jeho mravny zakon zapisali do srdca, do nasich myslienok, aby sme prikazania dodrziavali na urovni myslienok. Ak totiz Boziemu mravnemu zakonu obsiahnutemu v prikazaniach podriadime nase myslienky, nase pohnutky, automaticky sa to prejavi aj na nasich skutkoch tym najnadhernejsim sposobom. -------------- Kto z vas videl povodny, originalny hebrejsky text prikazani ? Najzaujimavejsie na nom je to, ze prikazania tam nie su pisane formou zakazov [Neucinis, nezabijes, neukradnes, nebudes zavidiet...] a ani formou prikazov [Pametaj, Cti si...] ale vsetky dolezite slovesa su vyjadrene v pritomnom priebehovom tvare a v oznamovacom sposobe [necinis si rytiny, pametas na siedmy den, nesmilnis...] Teda preklady Biblie, kde nie je tento priebehovy tvar, nie su celkom presne. Ale co tym vlastne chcem naznacit ? Boh nam ako svojim milovanym bytostiam nedava spustu zakazov a prikazov, ale akusi charaktreristiku, aki by sme mali byt. (Ci taki sme, to je uz druhy, nas problem) No nie je to uzasne ? Ja aj v tomto vidim kusok Bozej lasky. -------------- No a na zaver by som si dovolil este napisat taky maximalne strucny prierez prikazaniami: 01. Boh na prvom mieste v zivote 02. Boh na prvom mieste v uctievani 03. Boh na prvom mieste v ucte 04. Boh na prvom mieste v case 05. Ochrana autority 06. Ochrana zivota 07. Ochrana rodiny 08. Ochrana majetku 09. Ochrana povesti 10. Ochrana pohnutok ---------------------- Tak, a teraz este zopar poznamok. Ono nikde v Biblii nie je napisane, ze prikazani je skutocne presne 10. Desatoro sa to vlastne vola preto, lebo ked si to clovek tak logicky rozdeli, tak tam mozno rozoznat prave desat takych hlavnych myslienok. A tiez ani z cislovania versov sa v ziadnom pripade neda usudzovat, ze by ich malo byt 15. Totiz povodny text vobec nebol deleny na verse alebo kapitoly, toto delenie sa pridalo do Biblie az niekedy v nasom letopocte. Kdesi som pocul, ze ked nejaky mnich niesol jeden zvezok Biblie do nejakeho kralovstva, a priamo, ako sedel cestou na koni, pritom celu Bibiu porozdeloval na kapitoly a verse. Tento moj prispevok si vuobec nekladie narok na uplnost. Ak by sa vam cokolvek nezdalo, pokojne ma opravte, alebo doplnte. Rad si s vami o tom podiskutujem. Vas Busy