Posted By: busy (Busy) on 'CZreligion'
Title:     O5 prikazania
Date:      Fri Oct  6 12:05:12 1995


        Ahojte, bratcekovia a sestricky !

 Ked som tu videl viacero prispevkov o desatore, niektore sa mi dokovca
 velmi pacili, tak som sa rozhodol, ze aj ja prispejem svojou troskou do
 mlyna.  Nemam sice ziadne oficialne teologicne vzdelanie a ani som
 neskoncil ziadny teologicky seminar, ale absolvoval som zopar biblickych
 kurzov, [ako napr. Dobra Sprava, Studujeme Knihu Daniel a Zjavenie...) a
 myslim si ze tato problematika desatora a Biblie a viery vuobec mi nie je
 cudzia, preto som sa rozhodol aj ja vniest do tohto boardu zopar
 myslienok.

 Ono to vobec nie je iste, ze tieto slova vymyslel Mojzis. V 5.Moj 5,22
 Mojzis pise: "Tieto slova hovoril Hospodin ... a napisal ich na dve
 kamenne dosky a dal ich mne." Na zaklade toho mozno povazovat prikazania
 za jednu z troch veci, ktoru pisal priamo sam Boh.

 Ako zdrojovy text [podobnost s programovanim cisto nahodna:-)] desatora
 som si zobral hned jeho prvy vyskyt v Biblii - v Exodus 20,2-17.

 Pri vysvetlovani stale musime mat na pameti, ze tieto prikazania dal
 ludom Boh, ktoreho mudrost je vysoko nad ludskou mudrostou a ktory
 dokonale vidi aj do takych problemov, do ktorych clovek nevidi az tak
 jasne.  Este jedna vec je dolezita.  Prikazania boli pisane priamo pre
 konkretnu situaciu izraelskeho naroda putujuceho po pusti z Egypta do
 zaslubenej zeme Kanaan. Ale moralne posolstvo obsiahnute v prikazaniach
 je nadcasove - tykajuce sa aj nas v dnesnej dobe. Avsak musime ich brat
 ako podobenstva - a kazde podobenstvo nam chce dat nejaku myslienku,
 nesmie sa vykladat uplne doslova.  (Napriklad 2.prikazanie: Kto z nas si
 dnes robi nejake doslovne sochy, aby sa im potom klanal a sluzil im ?)

 Ale uz prejdem na vec a postupne budem rozoberat jedno prikazanie za
 druhym. Prve styri prikazania sa tykaju vztahu cloveka k Bohu, ostatne
 potom hovoria o vztahu cloveka k ostatnym ludom - spomina sa o to vo
 versoch Marek 12,29-31 alebo Lukas 10,27: "Miluj Pana, svojho Boha z
 celeho srdca, z celej duse, celou silou i celym svojim rozumom a svojho
 blizneho niluj tak, ako milujes seba sameho."

 ------------------------

        I.
02 Ja som Hospodin, tvoj Boh, ktory som ta vyviedol z Egyptskej zeme,
   z domu sluhov.
03 Nebudes mat inych bohov predo mnou.

 Ked niekto nieco vravi, tak sa patri, aby sa predstavil. Preto uplne na
 uvod sa nam Boh predstavuje "Ja som Hospodin..." aby jeho slova nadobudli
 este vecsiu vaznost. Doslovny preklad z povodneho hebrejskeho textu znie:
 "Ja som JHVH, ktory sposobujem tvoje vyvadzanie z Egyptskej zeme." (To
 JHVH znamena Bozie meno, samohlasky sa zial nezachovali.) Boh viedol,
 (sposoboval vyvadzanie) izraelskeho naroda z doslovneho Egypta, miesta
 docasneho pobytu do Kanaanu, jeho trvaleho bydliska ktore mu zaslubil.
 Podobne aj nas takto chce vyviest - Egypt tu symbolizuje nasu zem, plnu
 hriechu a 'pohanskej modlosluzby'.  Kanaan tu symbolizuje ciel nasej
 viery - nebesku vlast.

 Ale podme k hlavnej myslienke tohto prikazania obsiahnutej vo versi 03.
 "Nebudes mat inych bohov predo mnou" mozne este inac povedat, ze toho
 praveho Hospodina dame na prve miesto vo svojom zivote. Nic nam nebude
 prednejsie. Napriklad ked niekto ma nejaku zalubu, ktorej holduje az tak
 usilovne, ze namiesto ziveho spolocenstva so svojim Stvoritelom v
 sviatocny den ide radsej konat tuto zalubu. Teda, bohmi (s malym B) sa
 nam nemusia stat len Zeus, Perun ale aj akakolvek cinnost alebo hmotna
 vec, ktorou sme ochotni sa zaoberat viac, nez svojim vztahom k tomu Bohu
 s velkym B.

        II.
04 Neucinis si rytiny ani nijakej podoby tych veci, ktore su hore na nebi,
   ani tych ktore su dole na zemi, ani tych ktore su vo vodach pod zemou.
05 Nebudes sa im klanat ani im nebudes sluzit, lebo ja Hospodin, tvoj Boh,
   som silny Boh ziarlivy, ktory navstevujem nepravost na synoch do tretieho
   i stvrteho pokolenia tych, ktori ma nenavidia
06 a cinim milost tisicom tym ktori ma miluju a ostrihaju moje prikazania.

 Toto prikazanie velmi uzko suvisi s prvym. Samozrejme sa tu nezakazuje
 socharstvo, a umenie vobec. Vsimnite si trosku historicke pozadie - ako
 si izraelsky narod urobil zlate tela. Na tom zlatom telati, a na tom ako
 ho ludia obdivovali, nebolo este nic zle. Avsak zle bolo, preco ho
 urobili.  Hriech spocival v ich pohnutkach.  Oni si ho nedali Aronovi
 urobit preto, lebo mali umelecke citenie, ale preto, ze nim chceli
 nahradit Boha, a potom vzdavali tomuto nezivemu kusu kovu vecsiu uctu,
 ako pravemu zivemu Bohu.

 Nastastie (alebo lepsie povedane zial) v dnesnej dobe nas uz netrapi tak
 ocividny problem ze by sme sa klanali nejakej soche, ale viac nas trapia
 ovela skrytejsie problemy. Napriklad, vsetci vieme, ze peniaze by mali
 sluzit ludom.  Avsak ked sa pozrieme na niektorych, nezda sa vam, ze skor
 ludia sluzia peniazom ? Alebo iny priklad - pitie a fajcenie. Vecsina
 ludi fajci a pije alkoholicke napoje najme preto, lebo proste nemaju
 silu, nedokazu prestat. Inymi slovami povedane, nie oni ovladaju svoje
 zlozvyky, ale tieto ich zlozvyky ovladaju tychto ludi - skratka, ludia
 namiesto toho aby vladli zlozvykom, sluzia im.

        III.
07 Nevezmes mena Hospodina, svojho Boha, nadarmo.
   Lebo Hospodin nenecha bez pomsty toho, kto by vzal jeho meno nadarmo.

 Vyklad ktory sa nam hned natiska na jazyk je prave ten, ze sa nemaju
 zbytocne vyslodovat Bozie mena a tituly. Ked sa pozorne zapocuvate do
 reci niektorych ludi, tak kazde tretie alebo stvrte slovo v ich reci je
 'PaneBoze...' alebo 'JezisiKriste' a podobne... Iste, aj toto je spravny
 vyklad, nemalo by sa to. Avsak tento versik nam prinasa este ovela ovela
 hlbsie posolstvo.

 Samozrejme toto prikazanie nam chce povedat, aby sme Bozie meno
 nepouzivali ani pri nejakych nevhodnych obradoch - napriklad ciernej
 magie (lenze, ked sa to tak vezme, cierna magia a zaklinanie je v rozpore
 aj s prvym a druhym prikazanim).  Dalej aby sme voci tomuto Boziemu menu
 mali uctu a nevyslovovali ho len tak ledabolo bez rozmyslania. Konkretne
 tuto uctu Zidia dohnali do takeho extremu, ze toto meno vobec
 nevyslovovali a kedze v hebrejskych textoch nepisali samohlasky, tak sa
 nam z tohto mena dochovali len spoluhlasky (to je to JHVH).

 Ale teraz sa pozrime, aku ulohu mali v Biblii mena. Meno vzdy vyjadrovalo
 charakter a osobnost nositela. Tiez aj pojem 'v mene' znamenal nieco
 viac. Ked sa nieco robilo 'v mene' niekoho, znamenalo to, ako keby to
 robil ten dotycny sam.  Preto mozno povedat, ze taky krestan je clovek,
 ktoreho ulohou je aj reprezentovat Boha tu na zemi a predstavovat ho
 inym.  Prenesene mozno povedat, ze nesie na sebe Jeho meno.

 No a taky clovek, ktory sice akoze nesie meno Hospodina na sebe, formalne
 je krestanom, avsak svojim zivotom dokazuje skor opak, tak potom vlastne
 nadarmo nosi na sebe nalepku 'krestan' a nereprezentuje Boha tak, ako by
 si to Boh zelal. A prave aj pred tymto nas vystriha toto prikazanie.

 Este jedno podobenstvo zo sucasnosti.  Ked sa povie: "V mene zakona vas
 zatykam!" znamena to ze zatykajuci mysli nejaky nadpis, ktorym je zakon
 pomenovamy ?  Nie. Tu sa mysli podstata zakona, jeho charakter - to ze
 ulohou zakona je chranit nase prava, nas majetok a nas zivot.

        IV.
08 Pametaj na den soboty, aby si ho svetil.
09 Sest dni budes pracovat a robit akekolvek svoje dielo.
10 Ale siedmy den je sobota Hospodina, tvojho Boha. Nebudes robit nijakeho
   diela ani ty ani tvoj syn ani tvoja dcera, tvoj sluha ani tvoja dievka
   ani tvoje hovedo ani tvoj pohostin, ktory je v tvojich branach.
11 Lebo sest dni cinil Hospodin nebesia a zem, more a vsetko co je v nich
   a odpocinul siedmeho dna. Preto pozehnal Hospodin den soboty a posvetil ho.

 Vsimnite si, ze toto je prve prikazanie, ktore je vyjadrene pozitivnou
 formou.  A zaroven je to aj prve prikazanie a jedine prikazanie, ktore
 hned obsahuje aj vysvetlenie. Pise sa tu, ze v sobotu, ked uz bolo
 stvoritelske dielo hotove, Boh odpocival, nekonal uz svoje stvoritelske
 dielo, ale bol so svojimi dietatkami - Adamom a Evou.  Sobota je teda
 akysi pametnik stvorenia postaveny v case.

 Co to znamena 'posvetit' ? Povodny vyznam tohto slova 'svety' znamena
 'oddeleny od sveta', 'nepatriaci svetu'.  Boh preto tento den oddelil od
 ostatnych, vyhradil ho, aby v tento den clovek nemusel robit kazdodennu
 pracu, ale mohol mat zive spolocenstvo s Bohom - aby mal cas na motlidbu.
 na studium Biblie, na uvazovanie nad Bozim slovom...skratka aby Boha
 spoznaval a aby si rozvijal svoj vztah s nim. Marek 2,27: "Sobota bola
 predsa ustanovena pre dobro cloveka, a nie clovek pre sobotu."

 Viete co je na tom zaujimave ? Keby Boh urcil nejake konkretne miesto,
 tak by niektori ludia museli viac cestovat ako ini a mali by to tazsie.
 Avsak Boh vo svojej genialnej mudrosti ustanovil prave cas, lebo cas
 plynie (objektivne) pre kazdeho rovnako a nikto sa nemoze stazovat, ze je
 blizsie alebo dalej od tohto pametnika stvorenia.

        V.
12 Cti svojho otca i svoju mat, aby sa predlzili tvoje dni na zemi, ktoru ti
   da Hospodin, tvoj Boh.

 Vsimnite si, ze toto je prve prikazanie so zaslubenim. Rodicia su ti,
 ktorych Boh poveril ulohou aby nas priviedli na svet, vychovali,
 postarali sa o nase hmotne i duchovne potreby v case, ked to este sami
 nie sme schopni urobit. Preto im pravom patri nasa vdaka a ucta.

 Opet sa prenesme do starodavneho Izraela, do doby Mojzisa. Vtedy
 neexistovali ziadne domovy dochodcov, ani starobince, a ani nic take ako
 dochodok.  Skutocne jedini, ktori sa mohli postarat o starsich ludi, boli
 ich deti (pripadne ich najblizsi piatelia, ale to bol zriedkavejsi
 pripad).

 Avsak toto prikazanie je aj pre nas rovnako aktualne. Ved ako si niekto
 moze ctit Boha, nebeskeho Otecka, ked si nevie ctit svojho pozemskeho ?
 Obcas sa stane, ze ten pozemsky otecko nie je zrovna idealny, ze urobi
 nejake tie mensie ci vecsie chybycky vo vychove, ale je to nas rodic, a
 rodicovska ucta mu aj napriek tomu pravom patri.

 Toto prikazanie mozno zovseobecnit na akukolvek autoritu. Vravi nam, aby
 sme si vazili svojich nadriadenych, ale aj svojich podriadenych, lebo
 vsetci sme Bozie deti a Jezis za nas vsetkych zaplatil.

        VI.
13 Nezabijes !

 Hned prve co nas napadne, je vrazda. Iste, hlavnym vyznamom tohto
 prikazania je aby sme si vazili zivot. Zivot je Bozi dar, ktory nam dal
 Boh, a preto Boh jediny ho ma pravo zase zobrat.  Toto sa samozrejme tyka
 aj nasho vlastneho zivota. Sebevrazda je navyse o to horsia, ze clovek
 vtedy zvecsa uz nestihne olutovat svoj cin a chciet sa napravit.

 No tyka sa toto prikazanie len mojho snazenia, aby bolo na Zemi o jedneho
 ziveho tvora menej ? Isteze nie. Ved zabit mozno nielen zivu bytost, ale
 aj myslienku, zabit mozno cas, zabijat alebo nicit mozno vztahy.  Casu
 mame malo, a Boh si praje, aby sme tu trosku co najlepsie vyuzili.  Aby
 sme ho len tak nezabijali nicnerobenim, alebo niecim neuzitocnym.  A ako
 napriklad mozno zabit vztah ?  Vsetko co koname a hovorime posobi na ludi
 v nasom okoli.  Ale predovsetkym (aj s nasim myslenim) to posobi spetne
 na nas samych.  Ked niekomu vynadam (napriklad "Ty si ale debil") alebo
 poviem cokolvek urazlive, tak to vo mne nenapadne narusuje moj vztah k
 dotycnemu.  A aky mozem mat vztah k Bohu, ked sa takto spravam k jeho
 dietatku ?

 Zabit mozno aj lasku v manzelskom partnerovi neverou. Na tento problem sa
 blizsie pozrieme v nasledujucom prikazani.

        VII.
14 Nezosmilnis !

 Toto je hadam naznamejsie prikazanie zo vsetkych. Raz darmo, vo vecsine
 ludoch je zakorenena predstava, ze toto prikazanie sa tyka toho ked
 niekto ma 'bocak' a tym podvadza svojho pravoplatneho manzelskeho
 partnera.  Tato predstava je sice spravna (aj tento konkretny pripad je
 zahrnuty v tomto prikazani), ale neuplna.  Smilnit (alebo cudzolozit)
 znamena mat akykolvek necestny a neprirodzeny pomer s kymkolvek.  Tiez aj
 vsetky tie sexualne uchylky ako zoo-, pedo-, nekro-filia mozno nazvat
 smilstvom.  Aj ked sa niekto rozvedie so svojim manzelskym partnerom z
 priciny inej ako cudzolozstvo partnera a vezme si ineho partnera, tiez
 cudzolozi (Matus 19,9). Teraz mozno asi niektori nebudete s nasledovnym
 nazorom moc suhlasit, ale podla Biblie je aj predmanzelsky sex smilstvom.

 Avsak toto prikazanie ma aj hlbsi vyznam ako len v oblasti sexualnych
 vztahov. Slovo smilnit sa v Biblii pouziva aj v obraznom duchovnom
 vyzname. Napriklad Zjavenie 17,2: "Pod, ukazem ti sud nad neviestkou...
 s ktorou smilnili krali zeme a obyvatelia sa opijali vinom jej
 nemravnosti." Nas milujuci Boh nas ma rad a chce, aby sme aj my jemu
 doverovali, aby sme ho aj my milovali. Lenze mnohi ludia si vytvorili
 inych 'bohov', ktorych miluju viac ako toho nasho praveho ziveho Otecka.
 A prave toto Biblia tiez nazyva smilstvom.

 A este cosi zo sexualnej oblasti: Smilstvo je aj to, ked chlapec zvedie
 (alebo znasilni) dievca a oberie, okradne ju tym o panenstvo. Ale o
 kradnuti bude cosi v nasledujucom prikazani.

        VIII.
15 Neukradnes !

 Kradnutie mozno charakterizovat ako protipravna zmena vlastnictva
 nejakeho konkretneho majetku (vecsinou presun do nasho vlastnictva).

 Kazdy vie, ze kradnut sa nema. Boh to vie samozrejme tiez. Preto zaradil
 medzi prikazania aj take, ktorych ulohou je chranit majetok.  Co vsetko
 mozno ukradnut ? Kradnut mozno hmotny majetok, ale aj nehmotne hodnoty -
 myslienky, napady, informacie. Ukradnut mozno cas, mladost, nadej...  Je
 toho skutocne vela, coho sa priamo tyka toto prikazanie.

 Ukradnut pre seba a pre svoje kazdodenne povinnosti si mozeme napriklad
 cast siedmeho sviatocneho dna, ktory nam Boh dal nato aby sme si od
 tychto povinnosti oddychli a mohli ho lepsie spoznavat.

 Ukradnut sa da aj dobra povest, ale o tom az v nasleducom prikazani.

        IX.
16 Nepovies na svojho blizneho falosneho svedectva !

 Hned prve, co cloveka napadne, je "Neoklames !".  Hned nas napadne
 situacia, ze ked sa od nas vyzaduje nejaka informacia, svedectvo na sude,
 tak by sa nemalo klamat.  Co vlastne znamena pojem 'klamat' ? Znamena to
 informovat danu osobu tak, aby si myslela, pripadne aby bola presvedcena
 o niecom, co nezodpoveda skutocnosti, alebo aspon mojmu presvedceniu.
 Teda vlastne aj mlcanie moze byt za urcitych okolnosti klamanie.

 Viete ako sa zacal prvy hriech v nebi ? Viete, co zacal vtedy satan robit ?
 Rozbehol veliku 'suskandu', zacal tajne, posepky ohovarat Boha, ze Boh
 vobec nie je sama laska, ze vobec nechce inym dobre, ze je to kruty
 despota ktory najmensi prejav nevole tresta... No proste hrozne a
 priserne klamstvo.

 Preto Boh zaradil do svojho mravneho zakona aj nieco o klamstve.  Pretoze
 prave Boh najlepsie vie, ze klebetami stratena dobra povest sa naprava
 velmi tazko, ak sa vobec da napravit.  Ak chcete a mate zaujem, mozem vam
 o tomto globalnom probleme dobra a zla niekedy napisat podrobnejsie.

        X.
17 Nepoziadas domu svojho blizneho !
   Nepoziadas zeny svojho blizneho ani jeho sluhu ani jeho dievky
   ani jeho vola ani jeho osla ani nicoho, co je tvojho blizneho !

 Viete co to znamena 'nepoziadas' ? No skuste mi povedat, co je na tom
 zle, ak skocim za susedovym sluhom a poziadam ho ci by mi pozival metlu ?
 Alebo iny priklad. Paci sa mi dievka [nie zena] mojho priatela. A chcel
 by som si ju zobrat za zenu. Vari nemozem zajst za nou s tym, ze ju chcem
 poziadat o ruku ?  Iste vsetci citime, ze tu nejde celkom o taketo
 poziadanie.

 Cielom tohto prikazania je chranit nase pohnutky. Slovo 'nepoziadas' by
 sa tu dalo inac povedat ako 'nebudes zavidiet' alebo 'si spokojny s tym,
 co mas'. Velmi vela nestastia vznika prave preto, lebo clovek nieco u
 ineho vidi, zacne po tom chorobne tuzit a povie si ze to musi ziskat za
 akukolvek cenu.  Prave pred tymto nas chrani posledne prikazanie. Ako
 keby nam chcelo povedat: Maj pod kontrolou svoje naroky, svoje chcenie a
 nedovol, aby ta ovladla chamtivost a sebectvo.

 ----------------

 Vsimnite si jednu velmi zaujimavu vec - Matus 5,27-28: "Kto sa len pozrie
 na zenu s umyslom scudzolozit, uz sa dopustil hriechu cudzolozstva."
 Hresit, teda porusovat mravny zakon dany Bohom, mozno na dvoch urovniach:
 myslienkovej a skutkovej. Skutky su cosi viditelne, mozno ich nazvat
 vonkajsim prejavom nasho spravania sa.  Druhi ludia ich vidia (pocuju) a
 podla toho nas posudzuju.  Preto si mnohi ludia myslia, ze staci ak budu
 dodrziavat prikazania navonok, skutkami. Prave takymto ludom bol urceny
 Jezisov odkaz v Matosovi 5,28.

 Plati tu jedno pravidlo - Skutky, ktore koname, su vysledkom,
 produktom nasho myslenia.  Preto Boh vo svojej laske k nam chce, aby sme
 si jeho mravny zakon zapisali do srdca, do nasich myslienok, aby sme
 prikazania dodrziavali na urovni myslienok.  Ak totiz Boziemu mravnemu
 zakonu obsiahnutemu v prikazaniach podriadime nase myslienky, nase
 pohnutky, automaticky sa to prejavi aj na nasich skutkoch tym
 najnadhernejsim sposobom.

 --------------

 Kto z vas videl povodny, originalny hebrejsky text prikazani ?
 Najzaujimavejsie na nom je to, ze prikazania tam nie su pisane formou
 zakazov [Neucinis, nezabijes, neukradnes, nebudes zavidiet...] a ani
 formou prikazov [Pametaj, Cti si...] ale vsetky dolezite slovesa su
 vyjadrene v pritomnom priebehovom tvare a v oznamovacom sposobe [necinis
 si rytiny, pametas na siedmy den, nesmilnis...] Teda preklady Biblie, kde
 nie je tento priebehovy tvar, nie su celkom presne.

 Ale co tym vlastne chcem naznacit ? Boh nam ako svojim milovanym
 bytostiam nedava spustu zakazov a prikazov, ale akusi charaktreristiku,
 aki by sme mali byt. (Ci taki sme, to je uz druhy, nas problem) No nie je
 to uzasne ?  Ja aj v tomto vidim kusok Bozej lasky.

 --------------

 No a na zaver by som si dovolil este napisat
 taky maximalne strucny prierez prikazaniami:

  01. Boh na prvom mieste v zivote
  02. Boh na prvom mieste v uctievani
  03. Boh na prvom mieste v ucte
  04. Boh na prvom mieste v case
  05. Ochrana autority
  06. Ochrana zivota
  07. Ochrana rodiny
  08. Ochrana majetku
  09. Ochrana povesti
  10. Ochrana pohnutok

 ----------------------

 Tak, a teraz este zopar poznamok. Ono nikde v Biblii nie je napisane, ze
 prikazani je skutocne presne 10.  Desatoro sa to vlastne vola preto, lebo
 ked si to clovek tak logicky rozdeli, tak tam mozno rozoznat prave desat
 takych hlavnych myslienok.

 A tiez ani z cislovania versov sa v ziadnom pripade neda usudzovat, ze by
 ich malo byt 15. Totiz povodny text vobec nebol deleny na verse alebo
 kapitoly, toto delenie sa pridalo do Biblie az niekedy v nasom letopocte.
 Kdesi som pocul, ze ked nejaky mnich niesol jeden zvezok Biblie do
 nejakeho kralovstva, a priamo, ako sedel cestou na koni, pritom celu
 Bibiu porozdeloval na kapitoly a verse.

 Tento moj prispevok si vuobec nekladie narok na uplnost. Ak by sa vam
 cokolvek nezdalo, pokojne ma opravte, alebo doplnte. Rad si s vami o tom
 podiskutujem. 
                                                                Vas Busy

Search the boards