Posted By: warthog (warthog) on 'CZrailway' Title: Re: Nizozemske drahy statni Date: Sun Feb 3 02:18:17 2002 > Kdosi tady o Nizozemi mluvil. Zajimal by me jeho nazor po precteni clanku > "Nizozemske zeleznice zustavaji statnimi." O Holandsku jsem tu psal ja. Clanek jsem si nakonec precetl. 1. Madam Netelenbos nepatri zrovna k intelektualni elite zdejsi vlady. Obcas kdyz slysim o jejich napadech (zdaneni majitelu aut podle toho kolik najezdi km s tim ze chce asi vybirat i za km najezdene mimo Holandsko), rikam si, ze by se neztratila ani ve vlade ceske. Ale to je soukromy nazor. 2. Je pred volbami. Svest odpovednost za zhrosene sluzby NS na nejaky jev (zavadeni konkurence) je snadne, protoze tento jev na rozdil od zamestnancu NS nema volebni pravo. Jako ony povestne "temne sily" za socialismu. Nemyslim si, ze konkretne drahy by byly velkym predvolebnim tematem. Tim bude spis zdravotnictvi a reformy skolstvi (chteji konecne zavest standardni model bakalar/magistr). A samozrejme evergreen: cizinecka politika, integracni programy, proste multikulturele samenleving... Ten plan pro potirani zpozdeni skutecne narazil na ohromny odpor zamestnancu (navrhu na sluzbu na omezenem poctu trati se rikalo Rondje om de kerk, neboli kolecko kolem kostela) a to tak, ze se tusim dvakrat stavkovalo a vlaky nejezdily (NS proplacely lidem naklady na nahradni dopravu, v televizi si jeden typek stezoval, ze mu taxika nezaplatili uplne). Ta neduvera verejnosti se mi moc nezda. Koukal jsem se na web statistickeho uradu a nechal si sestavit tabulku vyvoje vykonu - porad je tam dost velky rust v osobni i nakladni doprave. Podotykam, ze velmi casto vyjde auto levneji nez vlak i pro jednoho cloveka, takze az tak nastvani lide byt nemuzou... 3. zhorseni sluzeb ja osobne nepozoruju, muze to byt tim, ze bydlim v Radstadu (nejhusteji obydlena oblast v NL), kde vlaky jezdi kazdou chvili a kdyz ma jeden zpozdeni, tak to obnasi maximalne deset minut cekani na jiny. Pokud vim, tak ani kamaradi z pohranici si nestezuji o nic vic nez drive (chudakum jede vlak do A'damu jen ctyrikrat za hodinu). Protoze spis pouzivam nadstandardni sluzby, tak se z meho pohledu mnohe veci zlepsily. Mezinarodni jizdenky jdou zarezervovat po netu, plati z libovolne stanice v Holandsku, letenka KLM plati zaroven jako listek na vlak na letiste a z letiste (odkudkoli z Holandska), stale na vice nadrazich je TreinTaxi, zaclo jezdit vic ICE vlaku. 4. role regionalnich prepravcu je IMHO ucelova spekulace (ze by si ji tam vrazily CD, kterym nekteri takovi lezi v zaludku???). Noordned ma vlastni koleje a ostatni jezdi zhruba stejne presne jako NS, navic na regionalnich tratich, takze IMHO nemuzou zpusobit celostatni problemy. Cizi prepravci na hlavnich tratich provozuji rychlovlaky a daji si hodne zalezet na tom aby jezdili na cas (Thalys). Nedokazu posoudit vliv soukromych spolecnosti v nakladni doprave. 5. Nedostatek personalu - souhlas, ale ten je tady skoro ve vsech odvetvich a uz dost dlouho, takze nevim, proc to vyzdvihovat zrovna u zeleznic (ze by chteli v casopise zeleznicar nenapadne naznacovat, ze snizovani stavu na draze je spatne???). Bylo by to na delsi povidani o celkove hospodarske a politicke situaci. IMHO by to ten plan byvaleho vedeni zvladl do znacne miry kompenzovat, ale zamestnanci proste nektere veci delat nebudou... To pochopitelne neni dobre, ale uprimne - tezko jim to mit za zle. Taky bych prskal, kdyby mi zkusili zavest pevnou pracovni dobu nebo jinak snizovat muj "pracovni komfort". To budou asi ty "zhorsene pracovni vztahy", zminovane v clanku. Za soucasne celkove situace je tezke lidi na drahu pritahnout - vsude je dost zajimavejsi prace. 6. Nedostatek techniky - tezko rict, je pravda, ze opravny jedou temer nonstop a porad tam maji pripraveno dost souprav. Ale natriskanost vlaku porad neni srovatelna s CD. 7. Slouceni tri podniku je vec, o ktere se obcas mluvi, ale zdaleka neni jiste, ze projde. IMHO od toho vlada ustoupi, protoze to rozdeleni dela system pruhlednejsi a je vic videt, kdo je za co zodpovedny. Tak to by asi bylo jak to vidim ja. Osobne jsem pro demonopolizaci zeleznicni dopravy a nastoleni podobneho rezimu jako napr. v letecke doprave - tj. stat bude vlastnit zakladni infrastrukturu a pripadne jakousi obdobu rizeni letoveho provozu a starat se o pravidla (v NL si tento urad dokazu predstavit i nestatni, jako je treba registrace aut). Nesdilim ani rozsireny nazor o naproste spatnosti privatizace drah v Britanii (priemz netvrdim, ze nic nezpackali). Vzhledem k tomu, ze pracuju "ve vedouci funkci" (fuj to zni blbe), mam mozna i tendenci koukat kriticteji na zamestnance nez na management. warthog P.S. ceny na NS jsou po poslednim zdrazeni v CR skoro stejne jako na CD (zatim je v peclive vybranych pripadech, ale treba rodina se dvema detmi cestujicimi na vikend to pri trose stesti na urcitou vzdalenost poridi levneji).