Posted By: lap (fakt Lap) on 'CZrailway' Title: Konkurenceschopnost drah - jiny pohled. Date: Mon Sep 17 22:06:48 2001 Jsem rad, ze CZrailway zije. Chtel bych se ale podivat na konkurrenceschopnost vlaku z jineho uhlu. Proc by vlastne mel vlak konkurovat busu na relacich, kde je bus vyrazne rychlejsi a diky tomu ma i vetsi frekvenci apod.? Vlak je ekologictejsi (fuj, to je slovo), to ano! Ale pouze, je-li alespon nejak vytizen. Na to se zapomina. Motoracek 810 (klasicky tip) smrdi zhruba jako auto Liazka. Pokud vlak ale jede o polovinu delsi trasu a jedou v nem ctyri lidi, je jasne, ze je jejich doprava je mene ekologicka nez autem a nebo autobusem. ---- Podle me by melo byt cilem zachovat optimalni sit spojeni. Kazdopadne vlakovou kvalitni pater (koridory + trate jako jsou treba 030, 130, 190, 250, 300 atd.), ktera muze byt na hlavnich tazich, kde se uzivi, doplnena nedotovanymi busy. Tyto trate by vsechny mely byt upraveny zhruba na uroven dnesnich koridoru (i kdyz nekde treba v jednokolejne verzi) a vyrazne tak zefektivnit celositovou dopravu (ve vetsine delsich cest by se po krtke jizde pomalou lokalkou dalo prestoupit na rychly pripoj). Na vedlejsich tazich (napr. ) by melo byt zvazeno, co je prespektivni a to jak v soucasnosti, tak s ohledem238 Pardubice - Havl. Brod, 200 Protivin - Pisek - Zdice nebo treba 310 tusim Olomouc - Bruntal), na rozvoj regionu. Pokud je jasne, ze trat musi byt zachovana z hlediska nakl. dopravy, strategickeho apod., je logicke pocitat jako naklady na dopravu pouze variabilni naklady. Kde se jezdi, melo by se jezit nahusto a v taktu! Variabilni naklady na jedouci motoracek nebo lehkou elektrickou jednotku nejsou o mnoho vyssi nez kdyz vlak s cetou stoji ve stanici. Jizdne vsak neprichazi zadne!!! Takt na druhou strnu umoznuje kvalitne vyresit problemy na jednom casovem useku (mapr. jedna ahodina) a dale uz casto jen kopirovat vyresene... Na lokalnich tratich zvazit, zda je vyhodnejsi provozovat vlaky nebo autobusy. ALE INTELIGENTNE!!! A I DO BUDOUCNA!!! Zvazit treba to, ze vlaky mohou zajizdet do center mest bez zacpy (velka sance, jak konkurovat), zvazit vyhody pri kalamitach, zvazit moznost budouciho propojeni na tramvajovou sit (jako v karlsruhe www.kvv.de). A pokud se trat opravdu nevyplati a nelze ji srovnatelne s busy provozovat ani pro turisticky ruch, tak trat treba nabidnout k privatizaci (se vsemi dotacemi, ktere maji CD), nabidnout obcim nebo i zrusit. To rikam jako "vlackar". Myslim si totiz, ze potom by k zadnemu masovemu propousteni nedoslo. Je ale pravda, ze investovat bude treba velmi mnoho, ale na druhou stranu v tomto vrim, ze by nam mohla pomoci EU a jeji programy. ************************************************************************** O o /|/| Lap / /| e-mail: matous@student.upce.cz Zbytecne casti replikovanych postu mazte! Ctrl-K pro smazani cele radky.