Posted By: uz_zas (blazen? pocitac?) on 'CZrailway' Title: Re: Pantaky a primestska doprava Date: Fri Mar 26 23:34:55 1999 Hola, > Jsem asi divnej, ale mam docela rad pantaky, je fakt, ze normalni vlak je > vetsinou pohodlnejsi, ale takovou axceleraci (to myslim vazne) a i pomerne > slusnou efektivitu (snizenim podlah ma nize teziste, muze byt lechci...) > nema kde co. > Myslim si, ze ac nyni asi prekonane, to bylo na svoji dobu genialni reseni. Pantografove jednotky byly koncipovany pro kratke trate, kde se zastavuje u kazde vrby => aby prumerna rychlost byla vysoka, museji mit dobre zrychleni, silne motory a museji byt lehke. Tato koncepce vlaku na kratke vzdalenosti se ujala mj. v Nemecku a Svycarsku - tzv. S-Bahn, coz jsou obvykle 3-vozove jednotky s automatickymi sprahly (=> lze je snadno spojovat do souprav, napr. prvni cast trati ze stredu mesta jedou dve spojene soupravy, ve stanici, kde se trat rozvetvuje, se pak rozpoji a kazda jede jinam). Podle me nejsou vubec prekonane, maji prakticky vsechno, co jednotky S-Bahn zapadnich metropoli :-) tj. automaticke sprahlo, centralne otevirane zasunovaci dvere, uroven podlahy snizena tak, ze na stanicich s nastupisti (perony) jsou v podstate bezbarierove. Stacilo by jen vychytat mouchy a dodat vykonovou elektroniku (maji odporovou regulaci vykonu) a kotoucove brzdy a byly by (IMHO) opet moderni. IMHO ty novejsi elektricke jednotky, ktere operuji mezi Havl. Brodem a Breclavi (st proud) a Ceskou Trebovou a Ostravou (ss proud), proti temto starym pantakum nestoji za nic. Cau, Honza "Lidstvo nezmuze nic proti lidstvu ..." C. G. Jung, Archetypy a nevedomi