Posted By: lap (fakt Lap) on 'CZrailway'
Title:     Naklapeci jednotky - 1. lekce :-)
Date:      Mon Mar 15 13:31:10 1999


Uvodni INFO:
Prvnim opravdu uspesnym prukopnikem v budovani naklapecich jednotek byla 
Italie v sedmdesatych letech. ETR 450 Pendolino, jezdici rychlosti do 250 km/h 
s uhlem nakolepeni az 8-10 stupnu zna kazdy zeleznicni fanda.

Naklapeci jednotky celkove se deli na samocine: naklapi se jak se nam hodi 
                                                sami z duvodu, ze maji teziste 
                                                zvysenym pod podvozkovym 
                                                ramem - cca do 4 stupnu. 
                                                (Spanelsko)
                                   a rizene: nyni jiz temer vyhradne - 
                                             naklapi se diky specielnimu 
                                             rizenemu systemu - do 10 stupnu
                                             (vsude jinde) 
Naklapeci jednotky vznikly proto, aby umoznili rycleji jizdu v obloucich s 
malymi polomery. Tim, ze meni polohu sveho teziste umoznuji v praxi jizdu az o 
cca 30% rychlejsi. 
Dalsi alternatvou k temto jednotkam, je budovani novych nebo naprimovani 
starych trati, coz je vsak vetsinou daleko drazsi (velke naklady i nutnost 
vykupu pozemku).
(Presto napr. ve Francii se to vyplatilo, kdyz se asi ztrojnasobil po 
vybudovani nove trate pocet cestujicich mezi Parizi a Lyonem.)


Cena jedne naklapeci jednotky se samozrejme lisi dle typu, poctu mist, postu 
elektrickych systemu, ktere je schopna vyuzivat atd..., velmi orientacne vsak 
lze rici, ze se ceny pohybuji v prepoctu kolem pul miliartdy korun.

A NYNI PROBLEM:
Ceske drahy si objednaly a zaplatily pozadovanou 15% zalohu u konzorcia firem 
CKD - Vagonka Studenka - FIAT - SIEMENS deset vysokorychlostnich naklapecich 
souprav vyvinutych v Cechach (i kdyz z velke casti jen smontovanych z cizich 
dilu: podvozky... a hodne podobnych Pendolinu).
 

Cena mela byt neco pres 4 mld korun. Navic by to znamenalo podporu nasemu 
prumyslu. Ten vsak jiz zrejme neceho takoveho neni schopen. Zjistili 
napriklad, ze hlinikovou kostru vlaku (musi byt lehka) nejsou schopny svarit. 
Nebyla koupena technologie svarovani hliniku atd......
Zkratka vyroba stoji. Na zemi se v CKD vali dve zprohybane svarene bocnice a 
to uz mel byt hotovy prvni kus na zkousky!!!

Oficialne bylo oznameno zdrazeni na cca 7 mld. a prodlouzeni o vice jak 2 
roky. V praxi se vsak dnes zda tento termin nerealny.

Prestoze CD jiz zpet vlozenych 600 milionu nedostanou zvazuje se vazne nakup 
cizich jednotek, ktere jsou osvedcene a byly by hned.

Bude jich asi ale jen (vlozene penize... uroky a navic urychleny pozadavek).
Skoda... ... ztrata pro vsechny.


Kde je chyba?
Tezko rici. Jiste ze u prislusnych firem. mozna mely byt CD opatrnejsi, ale 
takovouto zakazku samozrejme neschvaluji jen drahy.
Moznosti je vice:

a) kdosi se zrejme bal, zcela pochopitelenho kriku, ze by cesky prumysl 
prisel, zkratka, kdyz by byla vybrana cizi firma.

b) nekdo nekoho podmazl...

c) nestastna shoda nahod....

d)... nevim

Jasne je jen to ze v opravdu poradnych vlacich si u nas jeste nejaky cas 
nezajezdime.
 
 

****************************************************************************

      O    o                                           
     /|  /|                                        Lap
     /   /|                          e-mail: matous@student.upce.cz

Search the boards