Posted By: Danny (Danny) on 'CZphilosophy'
Title:     No Comment
Date:      Mon Jul  7 10:30:29 1997

Nejsou to vzdy doslovne citaty autoru. Koneckoncu je jedno, kdo to vyrkl, 
dulezity je problem.

Fichte
------
Co tedy musi byt pocatkem filozofie? Myslici subjekt! Myslici subjekt "klade 
sebe sama". To je pocatek vseho, vychodisko Fichtova vedoslovi a jeho prvni 
princip: Ja klade sve vlastni byti. Na pocatku je tedy cin, jak rika Fichte. 
Mysli sebe sama! Tento pozadavek tvori pocatek filozofie. Jim je zplozen 
rozum. Rozum  je sebevytvarejici cin. Na pocatku byl cin!
    Odkud ale pochazi zkusenost? Fichte musi samozrejme bezpodminecne 
odmitnout Kantuv predpoklad veci o sobe, ktera na nas pusobi. Jeho odpoved je 
dusledne vyvozena z jeho vychodiska: Zkusenost ma svuj pramen v Ja. Ale jak 
je to mozne? Vzdyt pro pocitek je charakterixticke prave to, ze se pri nem 
citime jakoby dotykani cimsi cizim (u Kanta to vedlo k veci o sobe). Puvodni 
vytvareni tohoto "ciziho", vnejsiho, tohoto "ne-Ja", jak je Fichte nazyva, 
neni vytvareni vedome (nebor pak bychom nemohli mit onen pocit doteku 
zvnejsku), bybrz je to nevedomy ci lepe receno predvedomy, svobodny a 
bezduvodny (nekauzalni) dej. Takto plodi Ja ne-Ja, cosi ciziho v sobe samem.
    A proc? Proc nezustane samo? No to nelze dat odpoved teoretickou, nybrz 
pouze praktickou, odpoved mravnim vedomim. Ja je ve sve nejhlubsi podstate 
cistou, nekonecnou cinnosti. Ale tomuto svemu urceni muze dostat jen tehdy, 
narazi-li na nejakou mez, odpor, na nemz muze osvedcovat svou cinnost. A 
protoze vne neho nic neni, musi si samo vytvaret material, material sve 
povinnosti. Ja klade sobe samemu meze, aby je mohlo prekonavat. Ne-Ja je 
kladeno proto, aby byla mozna prace a boj.

Mikulas Kusansky
----------------
Mezni uvaha: Obvod kruhu, predpokladame-li nenkonecny polomer, spada vjedno 
s primkou.

Morus
-----
Boze, kdyz to vse rozvazim, pak se mi kazdy dnestni stat jevi jen jako 
spiknuti bohatcu, kteri pod zaminkou spolecneho blaha sleduji sve vlastni 
vyhody a vsemi uskoky a uklady usiluji jen o to, aby si zajistili vlastnictvi 
vseho, co neopravnene ziskali, a aby praci chudych ziskali a vytezili za co 
mozna nejmensi odmenu. Tato povedena ustanoveni zrizuji bohati ve jmenu 
celku, tedy i chudych, a nazyvaji je zakony.

(poznamka: autor zil v letech 1478-1535)

Machiavelli
-----------
Vylucny princip politickeho jednani poklada sebezachovani statu a stupnovani 
jeho moci. Vsechny prostredky, ktere slouzi tomuto cili, jsou opravnene, at 
jsou moralni ci nikoli, a zkusenost vsech dob a vsech narodu - ktera je 
Machiavellimu jako vyznamnemu historikovi k dispozici - jej poucuje, ze 
uspech casto zarucuji prostredky nemoralni: klam, lest, zrada, kriva prisaha, 
uplatek, poruseni smlouvy a nasili. "Lidem je nutno bud lichotit, anebo je 
znicit. Nebot za male bezpravi se budou moci pomstit. Z hrobu se nemsti 
nikdo. Jestlize se tedy jiz nekomu ceni bezpravi, musi to byt tak, aby se uz 
alespon nemohl mstit."
"Ale domnivam se, ze se lepe vyplaci jednat razne nez ohleduplne, protoze 
Stestena je zena. Chceme-li nad ni mit vrch, musime ji bit a zachazet s ni 
neurvale. Kdo si takto pocina, zvitezi nad ni lepe nez ti, kdo jednaji 
chladnokrevne."
Kritik Machiavilliho:" Tento muz, zrozeny a vychovany pro diplomacii, mel 
odvahui sobe i celemu svetu priznat to, co diplomate vsech dob dosud 
prozrazovali jen svym jednanim."

Luther
------
Jestlize vim, ze je to slovo Bozi, a ze tak mluvil Buh, neptam se jiz na to, 
jak to muze byt pravda, a slovo Bozi mi staci, at se ma k rozumu jakkoliv. 
Nebot rozum je v bozskych vecech uplne slepy.

Anselm z Cantebury
------------------
"Credo ut inteligam" (Verim, abych poznal)

Petrus Abelardus
----------------
"Intelligo ut credam" (Poznavam, abych uveril)

Aurelius Augustinus
-------------------
Jest to neco tak uzasneho, muj Boze, tak hluboka a nekonecna rozmanitost! A to 
jest muj duch, to jsem ja sam! Co jsem tedy, muj Boze? Jaka jsem bytost? 
Rozmanity zivot, plny promen a pritom nekonecny! Hle v prostranstvich, 
skrysich a nescetnych jeskynich me pameti, jez jsou preplneny nescetnymi druhy 
veci, at jsou tam skrze predstavy jako telesa, nebo skrze sebe samy jako vedy, 
nebo skrze jakekoliv pojmy a poznatky, jako hnuti mysli, ktera pamet prece 
chova, i kdyz  jich duch nevnima, ponevadz vse jest v duchu, co jest v pameti 
- v techto prostravstvich pameti se prochazim a probiham sem tam, pronikam 
dokonce jak daleko mohu a - nikde neni konce. Tak velika jest sila pameti, tak 
velika zivotni sila v zivoucim smrtelnem cloveku!

Jak tomu je, kdyz jsme neco zpomneli a znovu to hledame? Kde to hledame? Prece 
v pameti, zniz to prave vypadlo! Nalezneme-li to pak, napr. kdyz nas k tomu 
duhy privede nebo se to dostavi samo od sebe, rikame: To je ono! Jak v tom 
muzeme neklamne poznat to, co hledame?

Duch jest prilis omezeny, aby pochopil sam sebe! A kde jset asi to, ceho sam 
o sobe nechape? Snad mimo nej a ne v nem? Jeiste ne mimo; proc tedy toho 
nechape? - Z toho vseho mne uchvacuje veliky udiv a jima mne hruza. A lide 
podnikaji cesty, aby se mohli diviti horskym velikanum, obrovksym vlnam 
morskym, mohutnemu toku rek, siremu oceanu a pohubum hvezd - sebe vsak 
zanedbavaji...

Fecisti nos ad Te et inquietum est cor nostrum, donec requiescat in Te
(Stvoril jsi nas pro sebe a neklidne je nase srdce, dokud nespocine v Tobe.)

Pavel
-----
Duch zkouma vsechno, i hlubiny bozi.

Tertullianus
------------
Credo quia absurdum est
(Verim proto, ze je to protismyslne)

Protagoras
----------
Clovek je mirou vsech veci, jsoucich, ze jsou, a nejsoucich, ze nejsou.

Leukippos
---------
Ani jedna vec nevznika bez priciny, ale vse vznika z nejakeho duvodu a 
nutnosti.

Herakleitos
-----------
Jen ve srovnani se zlem se ukaze dobro.

Parmenides
----------
"Jen jsoucno jest, nejsoucno neni a nemuze byt mysleno."

Hupoteza pohybu vzdy predpoklada nejsoucno - aby se mohlo jsoucno pohybovan na 
nejake misto, musle by tam byt nejprve prazdny prostor, tedy nic. Prave tak 
se to ma s hypotezou vyvoje, deni - nebot to, co se teprve ma "stat", predtim 
jeste neni "jsouci". Z toho plyne u zaver nemuze existovat ani deni, ani 
pohyb, nybrz jen nepromenlive trvajici byti.

Xenofanes
---------
Kdyby ale voli, kone a lvi meli ruce a mohli jimi zhotovit obrazy nebo 
sochy svych bohu, bezpochyby by jim dali podobu volu, koni, lvu.

Thales z Miletu
---------------
Co je nejobtiznejsi? "Znat sama sebe."
Co je nejsnadnejsi? "Poradit druhym."

Spinoza
-------
Rozdelime-li napr. plochu na same male ctverce a soustredime-li zrak na jeden 
urcity z nich a zeptame-li se, cim je tento ctverec podminen, odpovime, ze 
ctverci, ktere ho obklkopuji, a nikoli, alespon nikoli bezprostredne, celou 
plochou ani sam sebou.

=====================

Kapka v mori...

cau,cau                           ----xsevcik@algernon.osu.cz----
Danny                            |                               |
                                 |     Credo, ut intelligam.     |
                                 |     Verim, abych nahledl.     |
                                 |                      Anselm   |
                                  -------------------------------

Search the boards