Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZphilosophy'
Title:     Re: krestanstvi a jina nabozenstvi
Date:      Mon Mar 17 16:16:39 1997

> Ahoj Kiwi ;-)

  Nazdarek Lumo

> Zase fakt ty me zazitky nepodcenujme. ;-) Muj tati a sestra byli pokrteni u 
> mormonu, stravil jsem jiz pres desitku hodin hovory s jehovisty. Tri dny na 

  No jestli ztotoznujes pestrou skalu krestanskych vyznani a vyberem mormoni, 
par hodin s jehovisty a nekolik desitek msi - tak sorry, ale co je to proti 
tem stovkam az tisicum kazani, co jsem mohla posoudit ja? Divis se snad, ze mi 
tve znalosti prijdou uzke? 

  K marxismu: 

> nezli myslenkova soustava. Marxismus se PROJEVUJE ideologii, moralkou, ale 
> puvod obojiho je snaha udelat neco velkeho pro cely pracujici lid. Abych to 
> 

  Marxismus muzes brat budto jako ideologii, anebo ideologii uvedenou do praxe.
Tezko ho vsak muzes brat jako nabozenstvi, protoze jeho centrem neni najit
neco "nad nama", ale soustredeni marxismu je na "napravu veci lidskych". To je 
neco jineho, nezli nabozenstvi. Nabozenstvi se nesoustredi zpocatku na 
cloveka, ale na Boha. (Anebo na neosobni "To",...) Muze to vyznit, ze 
nabozenstvi se soustredi na dostani se z kolobehu zivotu, anebo na vystrihani 
se pekla, ale prave ta vec, kterou jsem objevila je to, ze skutecne jadro, 
pokud otesam vsechen balast vselijakych skvelych hlasatelu, krey delaj z 
nabozenstvi reklamu na kokakolu, zjistim, ze nabozenstvi vede cloveka pryc ze 
soustredeni se na sebe, smerem k Bohu. "Kdo chce zachranit svou dusi, ztrati 
ji, kdo ji ztrati pro Me, zachrani ji." To neni specialita Bible. 
  Proto to taky porad znovu pisu, ze "nabozenstvi" a "ideologie" jsou jiny 
pojmy. Nabozenstvi ideologii a moralni kodexy a prozitky vlastni a je nad 
nima. Nabozenstvi je opravdu cesta pryc z centra cloveka, coz je jina 
kategorie, nezli pojem ideologie. 
  Marxismus uvedeny do praxe muze byt taky vic nez ideologie, to nepopiram. 
Ale nema nic spolecneho s pojmem nabozenstvi, protoze se soustreduje od sveho 
vzniku ve vsech svych odrudach jen a jen na cloveka. Proto se jim nehodlam 
vice v debate o nabozenstvi zabyvat.


> chci odsunout ideologii na nepodstatne misto. Nema to tak vyznit: ideologie,
> premysleni, jde ruku v ruce s komunismem, protoze ve smerovani ke komunismu 
> patri CELY clovek tomuto smerovani, vcetne myslenkoveho potencialu. Proto se
> rovnocenny komunismus projevuje jak moralkou, citovou realizaci, tak i 
> budovanim myslenkove stavby... 

  Ale jo, clovek dyzky necemu patri... treba svymu autu, svy parte, anebo
  treba snum o spravedlivym svete, kde maj vsichni stejne dost, ...
  To ale jeste neni nabozenstvi. Nabozenstvi s tim prave operuje, akorat ze
  vyzyva od uctivani toho, co neni nejvyssi, k Tomu, co je Nejvyssi.
  
  Zahrnula jsem do pojmu "nabozenstvi" i vsechny ujete kulty, o kterych toto
  tvrzeni neplati, ale kdysi platilo, anebo v nekterych realizacich plati.

> Dost uz... :-) Pevne verim, ze uz chapes, ze Tve obecne vyroky lze uzit i v 
> pripade libovolne jine ideologie, nez je ideologie krestanska. 

  No, nevim, jestli mi de tak blbe to vyjadrovani se, ale naBOZenstvi a
  ideologie jsou dva ruzne pojmy. nabozenstvi > ideologie. Nabozenska 
ideologie je nadstavba nabozenstvi. Techto nadstaveb je vic, treba moralni 
kodex, ... Marxismus je ideologie, ktera se stala nahrazkou nabozenstvi, pro 
ty, kdo ji dali sebe. Stejne jako je nahrazkou nabozenstvi treba mamonarstvi. 
Marxismus je ideologie a modla. Ne ideologie a nabozenstvi. Protoze 
nabozenstvi uctiva "to nejvyssi", ale modlosluzba uctiva to "ne nejvyssi". 
(Treba sebe, anebo delnickou tridu, anebo partnera, anebo prozitky, anebo 
cokoliv.) 

> To zase ne. :-) Znam desitky, spise stovky, takze jednotnejsi :) cislo asi 
> neni na miste.

 Tak pis desitky a stovky. Ja budu psat stovky a tisice. OK? :-)

> To se mas. Ja tam zadne sedici nevidel, tri stovky lidi poskakovaly, tak 
> ackoliv odpurce vseho tohohle humbuku, sam jsem si take zaskakal. :-) 

  Nojo, to se divim. Ja mam odpor delat neco proto, ze to delaj lidi kolem. To
to tim spis pak nedelam. Ale to bude vrozeny.
  Ale to bylo asi na ty konferenci, ne? Ja jsem byla na KS vetsinou na 
celosboru v Edenu. Tam byva kolem tisice lidi. Ale fakt tam vsichni neskacou. 
:-). Ja sem tam dycky s pritelkyni a ta snad neskace vubec nikdy.
  Ale ja proti tomuhle humbuku kvuli jmenu Nejvyssiho Pana nejsem, naopak. 
Jedina vec, kterou ma cenu opevovat, pro ktreou ma cenu se namahat, pro 
kterou ma cenu milovat a zit :-). Az se zacnes podivovat, ze tyhle veci maj 
cenu samy o sobe, tak si rekni, ze tady je rozdil mezi nabozenstvim a 
modlosluzbou. Protoze delat ty veci jen pro ne same je to druhe.. Mozna pak 
porozumis, proc mluvim o tom, ze ideologie a nabozenstvi jsou ruzny pojmy. 
Ideologie muze byt postavena na jakemkoli stredu zivota. Ale nabozenstvi muze 
stat jedine na stredu zivota, jimz je uctivani Boha.


> Bohuzel, neni predstavitelem zadne libive ideologie... :) 

 "libive ideologie" ??? 

> Jako s idealistickou tezi s timto souhlasim. Ale realne: tvar Boha, ve
> ktereho 
> veris, je dana nami samotnymi a jinymi lidmi, proto kazda otazka po rysu
> bozi 
> tvare je otazkou po souhlasu ci nesouhlasu s nejakym clovekem. Kazdopadne v 
> SKM (Sekta krestanske mladeze) se uctivaji lide. O to horsi je, ze se tito 
> lide ohaneji bozim jmenem.

  SKM: maybe.
  Tvar Boha: To, co je Nejvyssi, se neda postihnout. Nema hranice, nema hranice
  dane tim, co uz o Tom bylo poznano. Kdyz Tomu vymezis hranice, ale stale
  tomu budes rikat nejvyssi, klames sam sebe, a uctivas neco, co neni uz
  nejvyssi.
  Do praxe: Je kazdej den novej, jinej, kazdej den se musi hledat znovu a
  jinak, nezli tomu bylo vcera. Nikdo z lidi o Nem nevi celou pravdu a nikdo
  ji neni schopen sam predat. Proto nejde nestat na svejch nohach a nehledat
  co nejvic, co nejvic, Co je to Buh - kazdej den znova. 
  Nemas pravdu: muze se Ti zdat, ze uctivani Nejvyssiho musi byt vazano
  predstavou. Ale jedina rozumna predstava je ta, ze si To nejde predstavit.
  Jedine rozumne uctivani je to, ze reknu: "Boze, jsi mnohem vic, nezli o Tobe
  vim, ale moje predstava o tom, kolik o Tobe vim je nepostacujici
  vyjadrit, kolik jsi Ty a kolik vim ja. Ja neco vim, ale presto nevim nic.
  Ale moje srdce a moje mysl si mysli, ze ten nepomer nevyjadrila dost; ale
  i to, co si moje srdce skromne mysli je nepostacujici skromnosti pro Tvou
  nesmirnou velikost, pro Tvou nepostizitelnost: ale Boze, vykaslu se na to,
  abych se snazila nadale vyjadrovat tento nepomer, protoze je nevyjadritelny:
  vem si me a dokonej, co ja nikdy ucinit nemohu: totiz pochopit a spoutat
  tak Tvou nepostizitelnou velikost. Dopln pred Sebou moji nehodnost, ktera
  Te nedokaze ani spravne oslovit." - protoze ani neumim rict slovo "Buh",
  aniz bych nenarazila na neschopnost vyjadrit nepostizitelnost. Pomyslet,
  pocitit, ... Ale tak nakonec po dlouhe ceste  snahy toto vyjadrit, clovek 
  znovu pochopi, ze v Bozi milosti muze byt doplneno, co je nevypravitelne a
  nepocititelne, ze Buh je uctivan skutecne jako Nejvyssi - protoze to sam
  ucini - bez cloveka, jenz toho neni schopen, nebot nemuze jit nad svou
  moznost, predstavit si nepredstavitelne, vyslovit nevyslovitelne, ...


> Rikas, ze to tak je, protoze si prejes, aby to tak bylo. :-) Ale ono to tak 
> neni. Nejvetsi hruzy historie, ktere byly spachany ve jmenu viry, byly 
> opravdu spachany ve jmenu viry - a lidi, kteri to zlo pachali, byli 
> nepochybne fanaticteji verici nez ti, kteri jim oponovali! 

  No a? Co to ma co delat s Bohem? S Kristem? S nedeformovanym krestanstvim?
Odpovim si sama: asi totez jako promiskuita s vernou laskou, asi totez, co 
obzerstvi s vyvazenym jidlem a pitim, asi totez, co workoholismus s laskou k 
mile praci, asi totez, co zvracenost s cistotou. Cim je neco cistsi, tim 
zvracenejsi to miva obdobu. 

> > za par sezeni, abys mohl posoudit jeji konzistenci... Po 9 letech mi
> > pripada, ze jsem pochopila a prozila a zazila tak 1 % ... 
> 
> A to nemas obavu, ze tech zbylych 99% mluvi uplne o necem jinem? Reknu ti 
> otevrene, ze bych si netroufl mluvit takhle sebevedome o tematu, o nemz bych
> vedel, ze ho chapu tak z jednoho procenta... 

  :-), velky filosof po dlouholetem premysleni prohlasil: "vim, ze nic nevim".
Tak se zas az tak moc nemam za co stydet. 
  No, sebevedome mluvit: sice vim 1% - krestanstvi se v instant forme nevyrabi,
ale porad jsem si s tim 1% jista, ze vim 10x tolik, nezli mnoho ctenaru mych 
postu a mych oponentu - umerne dobe stravene snahou pochopit a umerne kvalite 
prispevku. 1% je 1%. 
  Obava, ze 99% mluvi o necem jinem? Ne. Proc? Kdyz je Buh zivej a dal se 
mi videt vcera z 0.0000001%, a jeste min, bylo to dostatecnym ujistenim, 
ze cela vecnost uz ted bude jedinou hrou mezi smyslem, skutecnosti, 
radosti a laskou. - Kdyz neni vcera a je mrtvej, ceho se mam jeste bat - 
stejne pak nic nejde poznat, vsechno kolem je iluze a neni uz. Boha staci 
zahlednout z dalky, aby clovek zahledl dost na ujisteni o smyslu a pokoji. Buh 
je o necem jinym, nezli veci, ktere se daji zkoumat. Je Nejvyssi a to je 
kvalitativne jina ***** - neco. Tezko to pojmenovat. Pristupujes k tomu v 
premysleni o matematickych rovnicich, kde musis poznat vsechno, abys mohl 
neco rict. Ale Boha nejde poznat vubec, protoze je Nepostizitelny. 

> Ale nikoliv. :-) Pockej si, az pochopis druhe procento z poselstvi, ktere ti
> rikam, zmenis nazor. ;-) Puvod tveho nedorozumeni je v tom, ze nerozlisujes 
> obecne slovo "buh" od protestantskeho "Buh". :-) Jazykem protestantu, jina 
> nabozenstvi nemluvi o Bohu, nybrz jen o bohu. :-) Protestante maji radost
> jen 
> z takovych reci, ktere mluvi o Bohu, coz je buh, ktery zjevne neprotireci 
> jejich nazorum. :-) Tyto nazory jsou sice velmi omezujici, ale z druhe
> strany 
> take velmi primitivni, takze lze rikat sirokou paletu vyroku, ktere 
> protestanta potesi. 

  Ty si zas nekdy zkus predstavit, co jsem tam rikala. Co jsem tam cetla.
Asi to tezko muzes... Ale bylo to o Bohu, jak se sklonil k tem "jinym".
Bylo to o Bibli, ktera mluvi o spravedlnosti Bozi ke vsem. Bylo to o 
Bhagavadgite, ktera oslavuje Boha a mluvi stejne myslenky o spaseni a zahube 
jako Evangelium. Bylo to o pochopeni jine ideologie zevnitr te nasi. Bylo to 
o misii, ktera je sdilenim Bozi Lasky zapalene mezi sdilejicimi se Dechem 
Bozim pro slavu Bohu. 
  Bylo to polemikou s chapanim spasy v Kristu omezenym na urcitou ideologii, 
bylo to polemikou s rozsirovanim krestanstvi jinak, nezli tak, jak bylo receno 
v predchozim odstavecku.

> Jdete uz s temi reinkarnacemi pod zada! :-)

  Tak sorry no :-), ale proc ...

> Asi proto, ze jsi verici. ;-) Vubec jsem si vsiml, jak byvaji krestane 
> neobycejne naivni a lehkoverni i v uplne nenabozenskych otazkach: 

  Ale tohle neni prece nenabozenska otazka. A kdyz to clovek prozil na sobe, 
nejde tomu neverit. A ja netvrdi,, ze neco bude tak a nebo tak. Ale protoze to 
chces, tak bych chtela, aby se ti to splnilo. Zalezi na ni :). 

> >   Clovek nemusi bejt zrovna laskou potesenej, aby tomu moh verit i pak..
> >   ..se mi zda.
> 
> Ja chapu, ze to chces chapat timto jednoduchym zpusobem, pokuseni je moc 
> velke na to, abys mu mohla odolat. Ale skutecnost je jina. Uvedomoval jsem
> si 
> a daval najevo spinu, kterou ji nacpali do hlavy, a to i v okamzicich 
> nejvetsiho poteseni laskou. To je fakt, na ktery existuje mnoho a mnoho
> svedku.
> Mozna v okamziku velke lasky jsem jen vice mohl verit tomu, ze se tahle
> spina 
> da odstranit, jelikoz laska je prece silnejsi nez jakakoliv ideologie. ;-)

  Hm, ja sem mluvila o necem jinym, ale to je jedno.


  Kiwi.

 ------------------------------------------------------------------------------
  mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska 
 ------------------------------------------------------------------------------

Search the boards