Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZphilosophy' Title: krestanstvi a jina nabozenstvi Date: Fri Mar 14 15:32:14 1997 > > Disciple, uz budu muset koncit, nebo me nekdo venku zapichne. Ale jeste > > nez zkoncim, rada bych Te pozadala, abys vynechal vyroky typu "zapadni > > nabozenstvi nema zkusenosti s Bohem", apod. > > No, Kiwi ;-), nevim, co ma chudak Disciple delat, kdyz prepisuje pasaze > jineho > autora. Ma je snad prekrucovat? ;-) Takove vyroky patri ke standardni > vnitrni > ideologii kazdeho nabozenstvi a rekl bych nejen nabozenstvi. No, Lumo, posledni dobou se hodne zajimam o hinduismus. Z pohledu nekoho, kdo vyrost v krestanstvi od plynek je to "jiny nabozenstvi" se vsemi predpoklady. Jak tak premyslim na tema "nabozenstvi", prisla jsem na to, ze bude dobre, kdyz pojmy "nabozenstvi" a "ideologie" nebudu ztotoznovat. Myslim, ze "ideologie" je myslenkova soustava. Taktez jsem si rekla, ze ani pojem "moralni kodex" se neztotoznuje s pojmem "nabozenstvi". "Moralni kodex" je soubor zakonu, podle kterych se posuzuje ve spolecnosti dobro a zlo. Zjistila jsem totiz, ze obe nabozenstvi, ktere mam k dispozici pro porovnani (totiz krestanstvi(zidovstvi) a hinduismus) sice operuji jak se svou "ideologii", tak se svym "moralnim kodexem", spise okrajove. Obe se zameruji na "Boha". Popisuji stovky jednani a projevu Boha. Pokud se zabyvaji moralnim kodexem, porad mluvi o Bohu, pro ktereho to je. Ideologie smeruje k tomu, ze Buh je Nejvyssi a slusi se ho uctivat... Rozhodla jsem se v souladu se svou zkusenosti i s etymologii slova "nabozenstvi" - pod timto slovem rozumet "naklaneni se k Bohu". Je na dohode, budeme-li pod slovem "nabozenstvi" rozumet cokoliv bez rozdilu, co nejak operuje se slovem "Buh", "To", apod., anebo pro pojem "nabozenstvi" zvolime uzsi vyznam - totiz orezany o deformovane formy nabozenskosti. Navrhuju brat sirsi vyznam toho slova, tj.: nabozenstvi je vsechno, co nejak vzeslo (byt mohlo mezitim dojit k deformaci) z "naklaneni se k Bohu". Pro uzsi vyznam navrhuju pouzivat spojeni "nedeformovane nabozenstvi". Tedkon k tomu, co jsi psal. Asi to byla trochu ironie. ... Ja nemam nic proti tomu, ze Disciple prepisuje doslova treba Ramakrsnu. Rada si to prectu. Myslim, ze myslenky toho pana minimalni stoji za pokus poznat. Nevim, jak zrovna Ramakrsna vazi krestanstvi. Ale to, co pise Disciple (sam za sebe) o krestanstvi proste neni pravda. Ani to nikterak nepatri k ideologii hinduismu. Hinduismus je velice tolerantni nabozenstvi. Hinduisticka literatura (je-li mi znamo) neobsahuje zadne body, kdy by nasilne omezovala treba i kulty s lidskyma obetma, narozdil od zidovskych svatych pisem. Taky byl jeste dlouho rozsiren zvyk nechat se upalit zaziva se zemrelym manzelem - jiste skupine indicky spolecnosti se podarilo to nechat zakazat az skrze britskou kolonialni spravu. Nicmene, mam za to, ze zakaz suti neni hinduismu vlastni: posuzovani, ktere muze vest az k vnejsimu zasahu do nabozenskych praktik druheho cloveka, je vlastnosti pretransformovanou z zidovstvi. Je to vyraz "aktivniho soudu", ktery nema v hinduismu, je-li mi znamo, paralelu. Pro tuto vlastnost tolerance, ktera je v praktickem hinduismu v popredi, me velice udivuji nepodlozene vyroky o krestanstvi, kterymi disponuje Disciple. Necht Disciple, jak je ve zvyku v hinduistickych skolach, predlozi sve argumenty z pisem, necht predlozi konkretni fakta, ktera o krestanstvi vi, at muzeme diskutovat. Ale ohanet se ponizujicimi vyroky bez nejakych konkretnich tvrzeni, tomu nerozumim. Tomu se rika asi ta demagogie. Ale Bhagavadgita je mi mila stejne jako Bible a byla bych sama proti svym zkusenostem, kdybych dala Lumovi zapravdu, ze hinduismus je ideologie, ktera se potrebuje podpirat demagogickymi vyroky za ucelem vyvyseni sebe sama na ukor jine tradice. Jestli ma Disciple pocit, ze to hinduismus potrebuje, ja ten pocit nemam. Hinduismus ma co rict, protoze ma co rict o Bohu. > Ujistuji te, ze zcela analogicke vyroky typu "nekrestanska nabozenstvi nemaji zkusenosti s > Bohem" jsem slysel od mnoha vysoce postavenych krestanu. :-) Dostal jsem uz > mnoho hodinovych lekci o tom, jaky je rozdil mezi krestanstvim a > nabozenstvim, coz je jen (nekrestanska) nauka, ktera se neopira o zadnou > zkusenost s Bohem. :-) Rada bych vedela, co je to vysoce postavenej krestan. Ale rozumim ti. I kdyz je to obskurni formulace v ramci krestanstvi, kde je zakladnim kamenem "jeden je vas Mistr, vy vsichni jste pak bratri". Ale rozumim, co myslis. Mozna by stalo za to jmenovat. Dost pochybuji, ze by ti to rek nekdo u katoliku. Krestanstvi - narozdil od hinduismu - se "vyznamenalo" znacnou agresivitou. A dodnes to pretrvava, ackoliv uz nastesti ne ve fyzicke podobe. Myslim, ze pricinou toho rozdilu je toto: hinduismus dava duraz, mozna vyhradne, na "pasivni soud". Reinkarnace je vlastne "pasivnim soudem": clovek plny vasni uzivat hmotnych pozitku putuje od zrozeni ke zrozeni, je nestastny, ale sam se k nestesti znovu privadi svou touhou. Stejne tak hinduisticka tolerance: kdo chce kam, pomozme mu tam. Krestastvi zavadi oba aspekty, jak "pasivni soud", tak "aktivni soud". (Coz oboji prejalo z zidovske tradice.) Aspekt aktivniho soudu se prevadi i do postoje clovek-clovek, ne v tom smyslu, ze by v nedeformovanem krestanstvi mel misto soud nad druhym i nad sebou samym - ale v tom smyslu, ze ve vztahu clovek-clovek dava duraz na vzajemne ovlivnovani lidi v duchu lasky, chape vztah clovek-clovek i v nabozenske rovine ve sve realizaci aktivneji, nezli hinduismus. Ovsem, v polozeni durazu je asi zakopanej pes, proc krestanstvi ulitava do agresivity a hinduismus do pasivity. Nedavno jsem si pripravovala program na mladez o mezinabozenstkym ekumenismu (btw. bylo to do CB Soukenicka a napric vsem rozpakum vuci protestantskym cirkvim (co se tyce jejich pristupu ekumenismu) Luma a dalsich (a mne samotne) to melo tak pozitivni ohlas, ze je zadano dalsi pokracovani). Pri promysleni jsem se modlila a procitala ruzne casti Bible a Bhagavadgitu a premyslela jsem nad smyslem misie a sdileni se o Panu. Tezko mohu na 2 radkach zopakovat 10ti minutove zhustene povidani. Ale jen ve zkratce: oboji je bohosluzbou. Je aktualni pritomnosti Poznani Boha mezi sdilejicimi se. V pravem pochopeni vylucuje jak agresivitu ze strany krestanstvi, tak pasivitu ze strany hinduismu. > > A jestli na to ma znit odpoved, ze lide s timto nazorem nejsou typicti > krestane apod., mohu se jen pousmat. To jsou ti krestane, kteri maji dost > sebevedomi a arogance, aby ovladly postupne vsechny ostatni krestany. Ale ale... Tezko ovladnes svobodnyho cloveka. Maximalne ho to donuti opustit cirkev a najit si jinou. Mozna jsem to nerikala, ale moje vira zacala velmi demagogickym a neradostnym zacatkem. Sla jsem za tim ale uplne doopravdy a uprimne. Ale jaksi jsem nevedela "kudy". A moje pochopeni Bible a viry se zmenilo behem te doby strasne moc. Ne prestupem do jiny cirkve, ale tim, jak jsem se modlila a jak jsem vsechno analyzovala, co se deje, co Buh asi chce, co je Buh. --- Proste nemuzes zpusobit, aby clovek, kterej uprimne hleda Boha, ho nenasel. To nejde. On ten Buh totiz fakt je. A ja sem toho jeden z dukazu. Typicti krestane... Vis, mne je z hlediska meho tak trochu jedno, jaky jsou typicti krestane. Je to jejich skoda a skoda tech, kteri naleti, kteri nebudou mit dost svobody hledat Pana Slavy. Co je moji povinnosti proti tomu udelat, to udelam, ale je to v konecnym dusledku vec mezi kazdym clovekem a Bohem, jestli Boha hleda plne, anebo na to nema chut. Buh dava sanci kazdymu. Dal ji i mne, ackoliv jsem zacinala hruzou z pekla a absolutni poslusnosti autoritam. Nemam proto duvodu o Bohu pochybovat. > > ///// Superstring/M-theory is the language in which God wrote the > world. > /// O __ Your Lumidek. mailto:lmot2220@menza.mff.cuni.cz > /// --------------------------------------------------- > ///_______/ http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lumo/ > The most incomprehensible thing about the world is that it's comprehensible. > AE > ----------------------------------------------------------------------------- > -- Kiwi. ------------------------------------------------------------------------------ mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska ------------------------------------------------------------------------------