Posted By: Lumo (* LIGHT in ESPERANTO *) on 'CZphilosophy' Title: Matematicke modely Date: Thu Feb 20 11:37:58 1997 > Ted si nejsem jisty, na co se me vlastne ptas. > Jestli staci jen priklad na ruzne modely pro jeden system axiomu, tak si vem > treba dve ruzne grupy - a hned mas dva modely teorie (neboli systemu axiomu) > grup :) Ahoj kolesi, tak v tomhle pripade to jiste chapu. Definice grupy je dosti obecna na to, aby existovaly intuitivne i jinak ruzne grupy. Nikdo nepochybuje treba o tom, ze grupa permutaci sedmi prvku je neco jineho nez grupa rotaci v peti dimenzich. Mne spise slo o modely teorii mnozin, ktere (navzdory vete u neuplnosti) popisuji jaksi jednoznacny svet vsech mnozin. Presto existuji ruzne modely a povahu techto modelu bych chtel poradneji pochopit. Muzes treba mit "submodel", ktery obsahuje jen nejake objekty jineho "modelu"? Myslim, ze jsem to nekde videl. Jak treba muzes popsat ten model a v jake reci ho popisujes? Mam takovy zajimavy pocit, ze teoretik mnozin je hrdy na axiomy rekneme GB teorie mnozin, ktere obsahuji v podstate vsechnu matematiku kdekoliv uzivanou, ale pritom pri tvorbe modelu a podobnych argumentu pouziva jiny system pravdivosti nez system axiomu GB, jestli mne rozumis. Tohle urcite nejak souvisi s otazkou rozdilu jazyka a metajazyka - a s tim, ze ackoliv mame jen nejaky system axiomu, presto mame jakesi "vyssi" mysleni nezavisle na techto axiomech, kterymi muzeme rozebirat i ten system axiomu samotny. Pritom sam verim, ze toto "vyssi mysleni" proste existuje a neodpovida zadne konkretni sade axiomu. Misto tohohle placani, mohl bys nejak vysvetlit rozdil jazyka a metajazyka ci podobne veci? ;-) ///// Superstring/M-theory is the language in which God wrote the world. /// O __ Your Lumidek. mailto:lmot2220@menza.mff.cuni.cz /// --------------------------------------------------- ///_______/ http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lumo/ The most incomprehensible thing about the world is that it's comprehensible. AE -------------------------------------------------------------------------------