Posted By: Lumo (* LIGHT in ESPERANTO *) on 'CZphilosophy'
Title: Matematicke modely
Date: Thu Feb 20 11:37:58 1997
> Ted si nejsem jisty, na co se me vlastne ptas.
> Jestli staci jen priklad na ruzne modely pro jeden system axiomu, tak si vem
> treba dve ruzne grupy - a hned mas dva modely teorie (neboli systemu axiomu)
> grup :)
Ahoj kolesi,
tak v tomhle pripade to jiste chapu. Definice grupy je dosti obecna na to, aby
existovaly intuitivne i jinak ruzne grupy. Nikdo nepochybuje treba o tom, ze
grupa permutaci sedmi prvku je neco jineho nez grupa rotaci v peti dimenzich.
Mne spise slo o modely teorii mnozin, ktere (navzdory vete u neuplnosti)
popisuji jaksi jednoznacny svet vsech mnozin. Presto existuji ruzne modely a
povahu techto modelu bych chtel poradneji pochopit.
Muzes treba mit "submodel", ktery obsahuje jen nejake objekty jineho "modelu"?
Myslim, ze jsem to nekde videl. Jak treba muzes popsat ten model a v jake
reci ho popisujes? Mam takovy zajimavy pocit, ze teoretik mnozin je hrdy na
axiomy rekneme GB teorie mnozin, ktere obsahuji v podstate vsechnu matematiku
kdekoliv uzivanou, ale pritom pri tvorbe modelu a podobnych argumentu pouziva
jiny system pravdivosti nez system axiomu GB, jestli mne rozumis. Tohle
urcite nejak souvisi s otazkou rozdilu jazyka a metajazyka - a s tim, ze
ackoliv mame jen nejaky system axiomu, presto mame jakesi "vyssi" mysleni
nezavisle na techto axiomech, kterymi muzeme rozebirat i ten system axiomu
samotny. Pritom sam verim, ze toto "vyssi mysleni" proste existuje a
neodpovida zadne konkretni sade axiomu.
Misto tohohle placani, mohl bys nejak vysvetlit rozdil jazyka a metajazyka ci
podobne veci? ;-)
///// Superstring/M-theory is the language in which God wrote the world.
/// O __ Your Lumidek. mailto:lmot2220@menza.mff.cuni.cz
/// ---------------------------------------------------
///_______/ http://www.kolej.mff.cuni.cz/~lumo/
The most incomprehensible thing about the world is that it's comprehensible. AE
-------------------------------------------------------------------------------