Posted By: sinuhet (Tenz-jenz-neni-osamely) on 'CZphilosophy' Title: Veda, nabozenstvi, mystika a uvedomovani si Date: Wed Feb 19 12:40:51 1997 Zdravim, nejdrive navrhuji zmenit nazev boardu na CZLumoIlad, pote smazat vsechny ostatni prispevky :) Dale by me zajinalo, jak veda ospravedlnuje samu sebe. Princip vedeckeho zkoumani se mi jevi nasledujici (zjednodusene :-)) Vezmi cihlu. Pozoruj ji. Nakrajej ji na elektrony. Spocitej elektrony. Jakou barvu maji elektrony ? Zkus predpovedet, jestli, kdyz cihla spadne ze dvou metru, tak se rozbije na deset nebo jedenact casti. Zkus jestli dve cihly spolu interaguji. Dopln vzorecky, kde je hodne integralu :) Mame velkou teorii cihly. A problem ? Neni zadny ! Pro vedu :-). A nabozenstvi ? Rika, cihla je krasna. Pozorujes cihlu, jenze je tu neco vic. Cihla je cast. Mala cast, z ktere je postaveny dum. Budes-li pozorovat milion cihel, nikdy neobjevis, ze tu stoji nejaky dum, ty prebiras jednu po druhe, ale v zadne cihle neni dum ukryty ... Musis pozorovat CELEK. Podstata je v celku ne v jeji casti. Je snazsi pozorovat casti celku, nez videt celek v jeho casti. Jakekoliv zkoumani totiz nedokaze zahrnout celek. Chceme-li neco zkoumat, musime to vytrhnout z celku. Zbytek celku nahradime zase jen nejakou jeho casti. A tocime se porad dokola :-). Veda pro me nikdy nemuze objevit Podstatu, protoze vidi vzdy pouze jeho casti. Pro tohle tvrzeni me opravnuje fakt, ze zadny clovek, ktery takto postupoval nebyl schopen poznat podstatu ... vzdy pozoruje casti Narozdil od nabozenstvi a viry ... Honza