Posted By: Disciple (God's toy) on 'CZphilosophy'
Title:     Par slov od Satprema
Date:      Fri Feb 14 11:49:20 1997

  Cestovatelske a dobrodruzstvim naplnene stoleti skoncilo. I kdyz se 
vypravime k dalekym galaxiim, obleceni do skafandru a vyzbrojeni pocitacemi, 
nic to nezmeni na veci. Zjistime, ze jsme stale ti sami - deti, bezmocne pred 
tvari smrti, zive bytosti, ktere nejsou celkem presvedcene o tom, jak a proc 
ziji, kam se ubiraji. Cose tyka pozemskych cest, je jasne, ze casy Cortese a 
Pissara minuly. Obklopuje nas stale to same, past se uzavira ze vsech stran. 
Ale jak to casto byva, cim tezsi je utrpeni, tim rychleji nachazime zpusob 
prekonat ho. Ukazuje se, ze toto nelehke prechodne obdobi, do ktereho jsme 
vtazeni, vede k omnoho jasnejsimu svetlu. A tak stojime pred zdi, pred 
poslednim vyzkumem, ktery nam zustal, pred posledni cestou a poslednim 
dobrodruzstvim - pred sebou samym. Priznaku, svedcicich o tom je mnoho, jsou 
proste, ocividni. Nejdulezitejsi udalosti 60. let neni cesta na Mesic, ale 
cesta za drogami, studentske nepokoje ve svete a stahovani hippies. Ale kam 
by se mohli podit? Neni volneho mista ani na plazich, preplnenych lidmi, ani 
na pretizenych cestach, ani v rostoucich mravenistich nasich mest. Vychodisko 
je treba hledat nekde jinde. Existuje mnoho techto "jinde", nejrozlicnejsich. 
Drogy predstavuji velmi nebezpecnou vec, a co je hlavni, delaji cloveka 
zavislym na vnejsich prostredcich, zatimco skutecny zazitek musi byt 
uskutecnen podle naseho prani a na libovolnem miste - v obchode s 
potravinami, v samote vlastniho bytu. V opacnem pripade to neni zazitek, ale 
anomalie a zotroceni. Psychoanalyza v soucasnosti je jen matne osvetlena 
jeskyne a co je hlavni, chybi ji hybna sila vedomi, ktera dava cloveku 
moznost svobodne se pohybovat a maximalne se kontrolovat namisto toho, aby 
byl jen bezmocnym svedkem nebo nestastnym pacientem. Nabozenske cesty 
prinaseji omnoho vice svetla, ale jsou velmi zavisle na bohu a dogmatu. Hlavni 
je to, ze nas zaviraji uvnitr jedineho typu zkusenosti, protoze je mozne 
stejne snadno se stat zajatci jinych svetu - ve skutecnosti je to dokonce 
snadnejsi - nez byt zajatcem tohoto sveta. Hodnota zazitku se meri v konecnem 
dusledku jeho schopnosti pretvorit zivot - v opacnem pripade je to jednoduse 
prazdny sen nebo halucinace.
  Sri Aurobindo nas vede k zivotne dulezitemu objevu, ktery ma dvoji 
charakter: nejen ze nam dovoluje najit prijatelny smysl toho dusneho chaosu, 
ve kterem zijeme, ale i pretvorit nas svet. Nasledujic ho krok za krokem pri 
tomto pozoruhodnem vyzkumu prichazime k nejdulezitejsimu objevu, na prah 
Velkeho tajemstvi, kteremu je souzeno zmenit tvar tohoto sveta a hlavne k 
tomu, ze vedomi je sila. Zhypnotizovani soucasnou vedeckou situaci, ve ktere 
jsme se narodili a pred kterou, jak se zda, nikam nemuzeme utect, si myslime, 
ze nasi jedinou nadeji je stale vetsi rozsireni stroju, ktere budou lepe nez 
my vedet, lepe nez my slyset, lepe nez my pocitat, lecit a v konecnem 
dusledku zit lepe, nez zijeme my. Ve skutecnosti si musime uvedomit to, ze 
muzeme pracovat jako nase technika a ze obludnemu stroji, ktery nas dusi, je 
souzeno rozsypat se stejne rychle jako vznikl za podminky, ze my ovladame 
hybnou paku skutecne sily a sestoupime do sveho srdce metodicky a prisne, 
jako vyzkumnik s jasnym umem.
  Potom muzeme dospet k odhaleni, ze nase vynikajici 20. stoleti je zhlediska 
psychologie dobou kamennou, ze nehledic na vsechny nase vedy jsme jeste 
nevstoupili do skutecne vedy zivota a nepriblizili jsme se ke skutecne vlade 
nad svetem a nad sebou a ze se pred nami odhaluji horizonty dokonalosti, 
harmonie a krasy, v porovnani se kterymi nase nejvelkolepejsi objevy jsou 
podobne hrubemu prvovyrobku ucne.


                                                           - Satprem -

Pondychery 27. 1. 1970

Search the boards