Posted By: Kiwi (Kiwi) on 'CZphilosophy' Title: Zapad a pravda Date: Mon Feb 10 20:35:55 1997 Cau! Nesouhlasim s clankem predanym Disciplem, ani s Lumem. Je omyl se domnivat, ze zapadni tradice zna pod pojmem Pravda vyhradne intelektualne dosazitelnou realitu. Spis bych rekla, ze na zapade mame jine terminy pro onu neintelektualni, neakademickou Pravdu, nezli ono "pravda". S vychodnim pojmem "pravda" spise koresponduje hebrejske pojeti, nezli, nami prijate vice, recke pojeti. Je fakt, ze zapadni filosofie se ubira smerem k intelektualni spekulaci, bok po boku se ztratou zajmu o nabozenstvi. Byla by ale lez tvrdit, ze NABOZENSKA tradice zapadu je "akademickeho ducha". Celou krestanskou historii jde linie vynikajicich filosofu a teologu. Pokud chce nekdo diskutovat o pojmu joga v souvislosti s Evropou, at si precte dila vsech techto lidi, a at se zajima spise o nabozenske dejiny Evropy. A zjisti, ze az po soucasnou dobu "nabozenska Evropa" zna a rozviji teologicke pojmy, kterymi disponuje Vychod. Exaktni poznani (od matematiky az po biologii a medicinu, stejne tak historie, jazykovedy), jakkoli je podle nasi nabozenske tradice zahrnuto v Pravde, v osobe Bozi Moudrosti, v osobe Krista, neni tim poslednim, o cem mame paru, jak z hlediska filosofickeho, tak praktickeho... Narozdil od ducha puvodniho clanku si myslim, ze Evropa ma narozdil od Vychodu (jakkoli mam pred Vychodni tradici respekt) mnohem strizlivejsi postoj ke vsemu. Naucili jsme se nemichat do sebe veci zpusobem, kterym spolu nesouviseji: napr., aby to bylo jasne, o cem mluvim: modlitba, soustredeni, meditace, pust, zpevy, opakovani modliteb - maji v Evropske nabozenske tradici misto, ale nejsou povazovany za ucinne prostredky cesty k Bohu - pouze jako vyjadreni sve touhy. Vychod, naopak, povazuje i zvuk manter za schopny ucinit zmenu v postoji cloveka k Bohu. Jinymi slovy, Evropa ma jasno v tom, ze vnejsi veci nemohou "soupnout cloveka zpet do Bozi naruce", snad vetsi jasno, nezli mnohe tradice Vychodu. Je hloupe podstrkovat nabozenske tradici Evropy, ze by intelektualni poznani bylo poslednim, co zna. Nase nabozenska tradice je podobna tradici bhaktijogy v hinduismu. Jsem presvedcena o tom, ze neni jine cesty, nezli bhaktijoga - laska k Bohu. Neni a nebylo - ty jine tradice, ktere povazuji vnejsi veci, jako je zvuk manter, ovladani telesnych energii, atd. - jsou podle me spise dozvukem slepych cest. Krestanstvi, vice nezli jake jine nabozenstvi, si je vedomo vicerozmernosti lidskeho Poznani. Jednim rozmerem je exaktni poznani stvoreni, jinym, osobnejsim rozmerem, je "poznani Boha", zivot v Bohu. Jakkoli Evropa prosla tezkym vyvojem a osvojovanim si, jakkoli oficialni cirkev projevila nescetnekrat absenci nejmensiho poznani Boha. Ani v osvojovani si nabozenstvi a v realizaci nabozenstvi neni vzhledem ke kastovnimu systemu v Indii sloucenemu s absenci zive realizace Boha zas az tak duvod zvysovat Vychod nad Zapad v nabozenske tradici. - Tim nechci rict, ze se nemame od Vychodu co ucit, vcetne nabozenstvi, a jeho ruznych realizaci, ale neni pravda, ze by jaksi Vychod mel kardinalne lepsi nabozenskou zakladnu, nezli Zapad. Nechci byt previt, vazim si obojiho, ale presto Zapadni tradici povazuji za propracovanejsi, cistsi. Kiwi. ------------------------------------------------------------------------------ mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://sals.icpf.cas.cz/~zdanska ------------------------------------------------------------------------------