Posted By: Disciple (God's toy) on 'CZphilosophy'
Title:     Sri Aurobindo: "Zapadni metafyzika a joga"
Date:      Thu Feb  6 19:50:45 1997

  Evropske metafyzicke mysleni - dokonce i tech myslitelu, kteri se snazi 
dokazat nebo vysvetlit existenci nebo podstatu Boha anebo absolutna, svymi 
metodami a vysledky nepresahuje hranice intelektu. Ale intelekt neni schopen 
poznat nejvyssi Pravdu. Muze jen tapat pri hledani Pravdy, zachycovat jeji 
jednotlive (fragmentarni) obrazy, ale ne pravdu jako celek, a muze se pokouset 
spojit je. Rozum nemuze dosahnout pravdu, muze jen vytvorit nejaky 
vykonstruovany obraz, ktery se ji snazi predstavit, anebo kombinaci takovych 
obrazu. Vysledkem evropskeho mysleni tedy vzdy musi byt agnosticizmus zjevny 
(declared) anebo skryty. Intelekt, jde-li cestne ke sve vlastni hranici 
(end), se musi vratit nazpet a podat nasledovny odpocet: "Nejsem schopen 
poznani. Existuje, anebo v krajnem pripade se mi zda, ze muze byt anebo 
dokonce musi byt Neco nadpozemskeho (Something beyond), nejaka konecna 
realita, ale co se tyka jeji pravdy, mohu jen vyslovit domenky (speculate). 
Je bud nepoznatelna, anebo nemuze byt poznana s mou pomoci (mnou)". Anebo, 
dostal-li (rozum) nejake svetlo z toho, co se nachazi za jeho hranicemi, muze 
tez rict: "Mozna je nejake vedomi za hranicemi Rozumu, protoze, zda se mi, 
zachycuji jeho zablesky a dokonce dostavam od neho pokyny. Nachazi-li se toto 
ve spojeni s Nadpozemskym, anebo je-li to i samotne vedomi Nadpozemskeho, i ty 
muzes najit nejakou cestu k jeho dosazeni. Tehdy toto Neco muze byt poznano, 
ale jinak ne."
  Jakekoliv hledani Nejvyssi pravdy jen prostrednictvim intelektu musi skoncit 
agnosticizmem uvedeneho druhu, anebo jakymsi intelektualnim systemem, anebo 
rozumem skonstruovanou doktrinou (formula). Uz existuji stovky takovych 
systemu a doktrin a mohou byt vytvoreny dalsi stovky, ale ani jedna z nich 
nemuze byt posledni. Kazda z nich muze mit svou hodnotu pro rozum, a ruzne 
systemy s jejich protikladnymi zavery mohou byt stejne pritazlive pro 
adekvatni umy a schopnosti. Cela tato prace spekulativniho mysleni je uzitecna 
tim, ze vychovava (trenuje) lidsky rozum a neustale mu poukazuje myslenku o 
Nadpozemskem a Konecnem, ke kteremu se musi obratit. Ale myslici rozum 
(intellectual Reasom) muze jen neurcite poukazovat na Nej, anebo ho poslepu 
ohmatavat, anebo se pokouset odhalit jednotlive a dokonce protikladne aspekty. 
Jeho projevy jsou zde. Muzeme vejit do Neho a poznat Ho. Do te doby, co jsme v 
ciste intelektualni oblasti, vsechno, co je mozne zde udelat, je - nezaujate 
uvazovat o tom, co bylo promysleno a potom nalezeno, stale zvazovat 
(thrwovong up) myslenky, vsechny mozne myslenky a (nakonec) vytvorit tokovou 
nebo jinou filozofickou viru, minku nebo zaver. Takoveto nezaujate zkoumani 
Pravdy by bylo jedinou moznou pozici kterehokoliv pruzneho a sirokeho 
intelektu. Ale jakykoliv zaver, dosazen tokovymto zpusobem, by byl jen 
spekulativni (speculative). Nemohl by mit zadnou duchovni hodnotu, neposkytl 
by presvedcivou (decisive) zkusenost (zazitek), anebo duchovni viru, kterou 
hleda duse. Je-li intelekt nasim nejvyssim moznym nastrojem a neni jinych 
prostredku na dosazeni nadmaterialni (nadfyzicke - supraphysical) Pravdy, tak 
moudry a neomezeny agnosticizmus musi byt nasi konecnou pozici. Veci ve svem 
projevu mohou byt poznane po urcity stupen, ale Nejvyssi a vsechno, co se 
nachazi za hranicemi Rozumu, musi navzdy zustat nepoznane.
  Avsak existuje-li vyssi vedomi za hranicemi Rozumu, a toto vedomi je nam 
dostupne, muzeme poznat konecnou realitu a vstoupit do ni. Intelektualni 
uvaha, logicka argumentace, at uz existuje vyssi vedomi nebo ne, nas muze 
dovest velmi daleko. To, co potrebujeme, je cesta k tomu, aby jsme ziskali 
zkusenost (zazitek), dosahli toto vedomi, vstoupili do neho, zili v nem. Kdyz 
to dosahneme, intelektualni uvaha a posuzovani (argumentace - reasoning) nutne 
ustoupi do pozadi a dokonce ztrati svuj smysl pro existenci. Filozofie, 
intelektualni vyjadreni Pravdy, mohou zustat jako prostredky vyjadreni tohoto 
vetsiho objevu - pokud ho vubec je mozne vyjadrit ve sfere mentalniho rozumu 
(in the mental intelligence). Toto, jak budete videt, odpovida na vasi otazku 
o zapadnich myslitelich - Braedlym a jinych, kteri dospeli pres intelektualni 
uvahy k myslence o "Jinem za hranicemi mysleni", anebo se dokonce pokouseli, 
podobne jako Braedly, vyjadrit sve zavery o nem terminy, ktere pripominaji 
nektere vyrazy v "Arji". Tato myslenka sama o sobe neni nova, je stara jako 
Vedy. Byla zopakovana v jine forme budhismem, krestanskym gnosticizmem. 
Prvotne byla odhalena ne intelektualnimi uvahami (ne praci mysliciho 
intelektu), ale cestou mystickeho nasledovani vnitrni duchovni discipliny. 
Nekdy mezi 5. - 7. stoletim pred Kristem lide stejne tak na Vychode jako na 
Zapade zacali intelektualizovat Poznani. Tato pravda se zachovala (prezila) 
na Vychode. Na Zapade, kde intelekt zacali uznavat za jediny a nejvyssi 
nastroj na odhaleni pravdy, zacala odumirat (to fade). Ale i tam se stale 
pokousi znovu se vratit (to return). Vzkrisili je neoplatonici, a ted, jak se 
zda privrzenci neohegelizmu a jini (napr. Uspenskij a jeden nebo dva nemecti 
myslitele, myslim), zda se, ze se priblizuji k ni (dosahuji ji)... A prece je 
tu rozdil.
  Na Vychode, zvlaste v Indii, metafyzici (metaphysican thinkers) se 
pokouseli, jako i na Zapade, stanovit podstatu nejvyssi Pravdy prostrednictvim 
intelektu. Ale, za prve, neudelali intelektualni mysleni nejlepsim nastrojem 
na odhaleni pravdy, ale dali ho na druhe misto. Prvni misto vzdy patrilo 
intuici a osviceni, duchovni zkusenosti. Intelektualni zaver, ktery 
protirecil teto nejvyssi autorite byl povazovan za neplatny. Za druhe, kazda 
filozofie byla vyzbrojena praktickou cestou dosazeni nejvyssiho stavu vedomi. 
A tak, dokonce i kdyz zacinali od mysleni, cil spocival v tom, aby dospeli ke 
stavu vedomi, presahujiciho za hranice mentalniho mysleni. Zakladatel kazde 
filozofie (jako i ti, kteri pokracovali v jeho praci, anebo ve skole) 
spojoval v sobe myslitele - metafyzika a jogina. Ti, kteri byli jen filozofy 
- intelektualnimi (racionalistami, spekulantami), byli vazeni pro svou 
ucenost (learning), ale nepatrili mezi objevitele pravdy. A filozofie, ktere 
nemeli dost silne prostredky (na dosazeni) duchovni zkusenosti, odumiraly, 
patrili minulosti, protoze nebyli skutecnym prostredkem (they were not 
dynamic) duchovniho odhaleni a realizace.
  Na Zapade se zafixovala prave opacna tradice. Mysleni, intelekt, logicky 
rozum se zacali stale vice povazovat za nejvyssi prostredek a nakonec za 
nejvyssi hranici (is the be-all). A prave prostrednictvim intelektualniho 
mysleni a spekulace musela byt udhalena pravda. Dokonce pro duchovni 
zkusenost se zadalo, aby prosla proverkou rozumu, jen tehdy nabyde silu, to 
je pozice, ktera je primo protikladna indicke. Dokonce ti, kteri chapou, ze 
mentalni Mysleni musi byt prekonano a pripousteji nadrozumove Jine, zrejme se 
nevyhnou tomuto pocitu, ze prave prostrednictvim mentalniho mysleni, 
ocisteneho a zmeneneho (sublimating and transmuting itself), musi byt 
dosazena (made) tato jina Pravda, aby zaujala misto mentalniho omezeni a 
nepoznani. A zase zapadni mysleni prestalo byt dynamicke (skutecnym 
prostredkem). Usilovalo o vytvoreni teorie byti a ne o jeho realizaci (it has 
sought a theory of things, not after realisation). Byla jeste dynamicka u 
starych Greku, ale drive kvuli moralnim a etickym jako duchovnim zaverem 
(ends). Pozdeji se stala jeste vice intelektualni a akademickou, stala se 
cistou spekulaci (intellectua speculation only) bez jakychkoliv praktickych 
cest a prostredku dosazeni Pravdy prostrednictvim duchovniho experimentu, 
duchovniho odhaleni, duchovni transformace. Kdyby nebylo tohoto rozdilu, 
nemeli by hledajici, takovi jako my, duvod obracet se o pomoc (for giudance) 
na Vychod, protoze v ciste intelektualni sfere zapadni myslitele jsou stejne 
kompetentni jako kterikoliv vychodni mudrc. Ale prave tato duchovni pout, 
cesta, ktera vede za hranice intelektu, prechod od vnejsi bytosti ke skrytemu 
ja (Self) byla opustena prilisnou intelektualnosti Evropskeho rozumu.
  Ve vynatcich z Braedlyho a Joachima, na ktere mne odkazujete, je jeste stale 
pritomen intelekt, ktery premysli o tom, co lezi za jeho hranicemi a prichazi 
k intelektualnim, abstraktnim, spekulativnim zaverum. Neni ucinnym 
prostredkem (dynamic) zmeny, kterou se pokousi popsat. Kdyby tito filozofove 
(writers) vyjadrovali v mentalnich terminech urcitou realizaci (presto) 
alespon mentalni, urcitou intuitivni zkusenost (zazitek) tohoto "Jineho, nez 
Mysleni", tak ten, kdo je pripraven na to, by to mohl pocitit pres zavoj 
jazyka, ktery pouzivaji a priblizit se k tomuto zazitku (zkusenosti). Anebo 
pokud by po dosazeni (urcitych) intelektualnich zaveru presli k duchovni 
realizaci, nachazejic (urcitou) cestu, uz po nalezene ceste kracejic, tehdy, 
nasledujic jejich mysleni, (hledajici) by se mohl pripravovat k tomu samemu 
prechodu. Ale nic podobneho neni v jejich intenzivnich uvahach. Zustavaji v 
oblasti intelektu, bez pochyby. Ale nestavaji se dynamickymi (ucinnym 
prostredkem) pro duchovni zkusenost. A vubec ne prostrednictvim "ovladnuti 
mysleni" cele reality, ale prostrednictvim zmeny vedomi je mozno prejit od 
nevedomi k Poznani, prostrednictvim ktereho se stavame tim, co poznavame. 
Prejit od vnejsiho k bezprostrednimu a skrytemu vnitrnimu vedomi, rozsirit 
vedomi za hranice ega a tela, povznest ho s pomoci vnitrni vule a snahy a 
otevrit ho Svetlu do te doby, nez nevyjde ve svem vzestupu za Hranice Rozumu a 
vyvola vzestup suprementalniho Bozskeho skrze sebeodevzdani a sebeodrikani s 
naslednou transformaci rozumu, zivota a tela - to je integralni cesta k 
pravde.
  Prave toto zde nazyvame Pravdou a o toto usilujeme v nasi Joze.


                                                          - Sri Aurobindo -
                                                           15. cervna 1930

Search the boards