Posted By: Strup (Lukas Ruzicka) on 'CZmusic'
Title:     Re: kytaristi
Date:      Tue Nov 29 15:05:33 2005

Samozrejme je nejlepsi podivat se k tomu Rimskemu, to je na tyhle veci machr, 
ale pokusim se napsat, jak jsem si to zapamatoval na jeho kursech.

Takze vezmeme si zakladni tonovou radu C a tony, ktere obsahuje.

C D E F G A H C

Vime, ze mezi E F a H C je vzdalenost jenom pul tonu a to nam dela stupnici 
DUR. Jine rozlozeni pultonu nebudeme probirat.

Zakladni akord DUR se odvozuje od 1, 3 a 5 stupne, takze dostaneme trojzvuk 
CEG. Tento se vetsinou znaci jako C (bez indexu).

Pro dalsi postup musime vedet, ze mezi jednotlivymi tony jsou i pultony, 
ktere nekdy hraji urcitou roli.

A ted k tem znackam. Podle harmonickych teorii (v podstate axiomy) se nektere 
veci pouzivaji min a jine vic. Napred zacneme akordama, do kterych se tony 
pridavaji. Tak treba: 

C7 != C E G H (sedmy ton), ale C E G B - vzdycky se jedna o tzv. malou 
septimu. Chceme-li v akordu mit septimu velkou (C E G H), musime pouzit zapis
Cmaj (major = velky). Vyzkousejte a uvidite, ze mam pravdu.

C6 -> C E G A - sexta je vzdycky velka a jine zapisy se vetsinou nepouzivaji.

C9 -> C E G B D - Musi obsahovat nejen 9 ton, tedy D, ale take malou septimu, 
takze B. 

C11 -> C E G B D F - Musi obsahovat jednak malou septimu, velkou nonu a taky 
tu jedenactku.

C13 -> C E G B D F A - Zase vsechno od zacatku. 

Vsimnete si, ze C11 a C13 uz jsou jakoby dva akordy vystavene nad sebou. 
C11 = C + B a C13 = C + Bmaj. Jsou to nadherne jazzove akordy, ale kdyz se 
dobre podivate tak, zjistite, ze C13 uz je na kytare nehratelny. Potom se 
nejake tony vynechavaji, ale tak, aby se neporusil ten zvuk tech akordu.

Akordy, ktere se vymykaji tomuto pravidlu treba proto, ze chceme, aby tam 
znel jiny ton, nez ve standartnim zapisu, musime to explicitne uvest.
Napriklad:
C6- = C E G Gis - jenze v harmonii se moc nepouzivaji akordy s malou sekundou 
vedle sebe, protoze to zni desne.

C9- =  C E G B Cis

Cmaj9-11+ = C E G H Cis Fis

A tak analogicky dale.

Akordy, ktere jsou nahrazovane - dotycny ton se nepridava, nybrz se nahradi 
stavajici tony akordu - jsou:

C5 = C G C - chybi tercie, takze se vlastne nejedna o uplny akord.
C5+ nebo Caug = C E Gis - zvysena kvinta
C5- = C E Fis - snizena kvinta

C2sus = C D G - misto tercie se pouzije sekunda (velka) - zajimavy akord
C4sus = C F G - misto tercie kvarta - taktez velmi zajimave

Cadd9 = C E G D - pridava se nona, nedochazi narozdil od C9 k vyskytu male 
septimy. 

Cdim = C Es Ges B - tzv. zmenseny (alterovany) akord - snizi se terice a 
kvinta a prida se mala septima (tyhle akordy jsou jenom tri a zbyte se 
enharmonicky zameni)

A to by bylo asi tak vsechno, dalsi akordy se daji lehce odvodit - je treba 
ovsem znat tonove rady vsech durovych a molovych stupnic, abyste to mohli 
odvodit vsude, ale takhle to funguje.

Co se tyce lomenych akordu, jako treba C/E, tak je nepresne rict, ze hraju C 
dur a v basech E. Tento akord totiz znamena pouhy obrat akordu C dur tak, aby 
zacinal pismenem uvedenym za lomitkem:

C/G = G C E (popripade jeste G)

C/E = E G C (popripade jeste E a G)

Ovsem jsou to jenom kytaristicke berlicky. V klasickych notach by to 
totiz melo byt neco jako:

C/G = G C E = G4sus6
C/F = F C E G = Fmaj9

a podobne.

Toz naladte a at to hraje.

Strup 

Search the boards