Posted By: Fencer (LogInFloyd!) on 'CZmusic' Title: Laws of Evilswords Date: Sat Sep 9 16:05:25 1995 Heh, desne se mi libila Pegasova "autorecenze" na CZbooks a neda mi, abych se nepokusil o totez ... :) Fencer - Laws of Evilswords Pod timto trochu podivnym a zdanlive nelogickym nazvem se skryva prvni album autora, jez se pomalu dostava do podvedomi predevsim lidi travicich nejaky ten cas na internetu. Obsahuje 11 instrumentalnich elektronickych skladeb, napsanych prevazne (jak autor tvrdi) pod vlivem jeho vztahu k jedne sympaticke osobe nezneho pohlavi, coz po prvnim-druhem poslechu vyzniva celkem verohodne. Vic by nam snad mohl prozradit sam autor, ktereho se nam po jistych pocatecnich potizich podarilo primet ke kratkemu interview ... posudte sami. (N - novinar, A - autor) N: Stojim pred domem c.36 v Polske ulici a uz 5 minut se marne snazim dozvonit. Na prvni pohled by se mohlo zdat, ze nikdo neni doma, tuto teorii ovsem zcela ostentativne vyvraceji dunive zvuky klaviru, mirne vibrujici okny. Neni se cemu divit, ze v tomto ohlusujicim ramusu uspesne zanika zvuk zvonku ... no, zkousejme dal ... (po dalsich 5 minutach) ... nahle ticho me vytrhlo z uvah, nemam-li radsi svou navstevu odlozit na mene frekventovanou dobu ... a zda se, ze nekdo jde ... A (otvira dvere a zira na vetrelce znechucenym pohledem): Hm ... prejete si ?! N: Dobry den, vy jste jiste Filip Rachunek, ze ? Rad bych s vami udelal kratky rozhovor, nerusim ? A: Rusite, jak jste to uhodl ? Ale co, kdyz uz jste tady ... pojdte dovnitr. N (useda do kresla): Tak ja bych zacal ... kdy jste zacal skladat hudbu a co vas k tomu vedlo ? A: No jo ... prvni kousek, to bylo ... (soustredene vzpominani) ... pred 3 lety, takze v roce 1992. Tehdy jsme jeste meli s kamosama skupinu, v niz jsem hral na klavesy, a tak jsem slozil instrumentalni skladbu "Victory" pro klasicke obsazeni kytara, basova kytara, klavesy a saxofon. No a co me k tomu vedlo ... chtel jsem to proste zkusit a jim se to libilo. (smich) N: Ted ovsem pusobite na solove draze, pokud se nemylim. A: Nemylis. Hele, me to vykani irituje, sorry. Jo, skupina se rozpadla, protoze jsme se rozprchli na ruzne vysoke skoly a nezbyl cas. A ani chut, protoze kazdy z nas vyznaval jiny hudebni styl a psat nejaky rock-pop-jazz-elektro-techno-metal mix by bylo nad lidske sily. N: No dobre, budeme si teda tykat. Mohl bys neco prozradit o svem hudebnim vzdelani ? A: Na zakladce jsem chodil 5 let do klaviru, coz bylo tehdy pro me neco neuveritelne neprijemneho, zkratka jsem to nemohl ani vystat. Ted jsem ale moc rad, ze me do toho rodice nutili, protoze jsem tam ziskal aspon ty cenne zaklady hry, kompozice a aranzma, coz by mi jinak v soucasnosti podstatne chybelo. Jinak jsem se soukrome naucil na kytaru, v poslednich 6 letech. N: Aha, zajimave. Jak ses vubec dostal od techto klasickych nastroju k elektronicke hudbe ? A: Hmm ... tento zlom nastal zhruba v dobe, kdy jsem slozil "Victory", tehdy jsem poprve slysel Pet Shop Boys a to me proste chytlo, byl jsem z nich uplne mimo. Hned jsem si musel koupit klavesy, ktere se ovsem bez sequenceru nedaly na samostatny projekt pouzit. Prvni myslenky na neco takoveho prisly pote, co si nasi koupili domu PC a ja do nej hned zamontoval svou prvni zvukovou kartu - Sound Blaster. N: A pak jsi nahral Laws of Evilswords ? A (se smichem): Ani nahodou. Slysel jsi nekdy zvuk obycejnyho Blasteru ? N: Ne. Ma to nejaky vyznam ? A: No to si pis, ze ma, kamo. Je to mono-karta a nevytriskas z ni vetsi prehravaci frekvenci nez 22 kHz a to jeste jen v 8-bitove kvalite a se zkreslujicim mixovanim stop. Pro srovnani, na CD-cku mas stereo 16-bitu 44.1 kHz, coz je dost podstatny rozdil. Paradoxni je, ze Laws vznikly komplet prave na Sound Blasteru, teprve po koupi GUSu jsem vylepsil stereo-efekty a nahral celou kazetu. Tohle ovsem nastalo az za dva roky, behem kterych jsem se seznamoval a podnikal prvni nesmele pokusy se syntetickymi a digitalnimi zvuky. N: Takze tohle album vznikalo 2 roky ? Trochu dlouha doba, nemyslis ? A: Heh ... to se neda tak exaktne rict. Je pravda, ze prvni hruba verze "Sweetheart" byla vypustena uz v roce 1993, ale tehdy jsem vubec nepredpokladal, ze nekdy vydam neco jako album. Takze jsem se dost flakal a nebylo nic vzacneho, ze jsem na skladani sahl jednou za 2 mesice. Az jsem si poridil GUS a slysel sve vytvory v lepsi kvalite, zacal onen proces kompilace a vypiplavani detailu. N: Uz podruhe zminujes nejaky GUS, co to ma byt ? A: Gravis UltraSound, 16-bitova stereo karta, vynikajici zvuk. N: Dobre, pokud ti to nevadi, preskocil bych uz k samotnemu albu. Prumerne uvazujiciho cloveka jiste zarazi uz nazev - proc zrovna Laws of Evilswords ? A (s usklebkem): To se me moc ptas, jak to mam vedet ? (smich) Ne, vazne, ja si skutecne nepamatuju, proc zrovna tento. Dalo by se to volne prelozit jako "prava zlych mecu", ale asi bych se neodvazil patrat v pameti po nejakych skrytych asociacich ... at si kazdy mysli, co chce. N: Na obalce kazety jsem si vsiml firmy "Victory Records", mohl bys ji trochu priblizit ? A: Heh heh ... Victory Records se sklada ze dvou lidi, dobry co ? Kamos Viktor Cehovsky, clen nasi byvale skupiny Victory, vlastni celkem slusny kazetak, kterym porizujeme nahravky prostrednictvim meho GUSu a to jeho primym spojenim s kazetakem. Az jsme byli prekvapeni, jak se nahravka dokonale podoba originalnimu zvuku z pocitace. N: Uz jsi kontaktoval nejakou hudebni nakladatelstvi ohledne distribuce tveho alba ? A: Ne a ani to nehodlam delat. Laws se nehodi na hromadne rozsirovani, ma hodne nedostatku - zvuk neni zrovna nejkvalitnejsi, absence zpevu, jsou na ni hudby, ktere se vymykaji memu stylu a dal jsem je tam jen "do poctu" ... takze ji rozmnozuju rucne a v malem nakladu - neplanuju vice jak 20 kopii. Na druhou stranu, nemam nic proti tomu, aby si to lidi kopirovali nacerno - proc taky, ze ? N: Mas nejaky hudebni vzor, ktery te inspiroval ? A: Depeche Mode, hlavne jejich posledni album "Songs of Faith and Devition", skvela vec. Dale bych mohl uvest Pet Shop Boys a Enigmu. Obcas slysim, ze v nekterych pisnich - treba "White Dress" - se promita vliv Jarreho - neni to pravda, Jarre je sice genialni showman, ale samotna jeho hudba me moc nenadchla - akorat tak "Revolution", ten je bozi a v jeho stylu jsem slozil "Another Night With Open Eyes" pro nove album. N: Skvele, ze jsme se dostali k tvym planum do budoucna. Kdy dokoncis druhe album ? A: "Blue Star", jak zni pracovni nazev, by mohlo byt hotovo jeste tento rok. Nezalezi to tak zcela na mne, tentokrat budu potrebovat trochu lepsi podminky nez "Victory Records" (usmev). N: Copak, s kvalitou hudby rostou naroky na vybaveni ? A: Prirozene, neznas ten slogan "za malo penez malo muziky" ? "Blue Star" bych totiz chtel udelat jako plnohodnotne album - dvanact novych pisni a to skutecnych pisni - kdyz jsi me predtim vyrusil zvonenim, zrovna jsem trenoval hlas na jedne z nich, potrebuju zvysit svuj hlasovy rozsah aspon o 3 pultony. Pekna makacka a zatizeni hlasivek, ale delam to rad. N: Jak bych jeste mohl charakterizovat tento budouci projekt ? Zmena stylu ? A: Spis bych to nazval zformovani stylu. Uz zadne odrhovacky typu "Darkness Forever" a vubec chaoticke stridani typu, ale integrovany celek. U Laws jsem si navic vsiml jedne neprijemne veci - na zadosti "Fencere, zahrej mi neco od tebe na kytaru" jsem musel odpovidat "vis, ono to nejde, tento styl, to je elektronika" a mel jsem z toho spatny pocit. Cela strana "B" noveho alba bude tentokrat schopna i samostatne existence pro kulturni zazitky u taboraku s kytarou. N: Proc vlastne zpivas anglicky ? A: Libi se mi to. A mam anglicke texty od skvelych textaru a kamosu Thrillera a Pegase. Posledni dobou se o ne taky pokousim, na "Blue Star" se objevi pet mych vlastnich. Jeden z nich - "Afterlife" - je venovan prave Thrillerovi, ktery nedavno tragicky zahynul - bylo to hodne, hodne krute a jeste ted z toho mivam obcas deprese ... N: To je moc smutne ... slysel jsem, ze bys mu chtel venovat cely "Blue Star" ... A: Ano, zbylych 7 textu je prave od neho. Mozna jeste zmenim nazev alba ... nevim, uvidime ... N: A jeste posledni otazka - jak bys charakterizoval, pripadne pojmenoval svuj hudebni styl ? A: Ono se to dost tezko skatulkuje - je v tom cast Depeche Mode, trochu Enigmy, zdibec Pet Shop Boys a spousta mych vlastnich myslenek. Nazval jsem to "Electro Dream Synth" - celkem vystizne, znam divku, ktera si "Laws of Evilswords" pousti skoro kazdy vecer pred spanim a ono to navozuje atmosferu pro sneni ... N: Uchvatne. A jeste posledni otazka ... A: No moment, to uz je druha posledni otazka ! N: Vazne ? Tak tahle je uz uplne posledni, chtel by ses stat profesionalnim hudebnikem ? A: Jo, to by se mi libilo ... ale nevim, zatim nemam vubec predstavu, co bude, az skoncim fakultu. Ale kdybych mel moznost a realnou sanci, ze bych se hudbou uzivil, bral bych to bez vahani a vsemi deseti. N: Diky moc za rozhovor. Fencer I still can't die - maybe there is someone who needs me. Jeste nemohu zemrit - mozna je tu nekdo, kdo me potrebuje.