Posted By: Fencer (LogInFloyd!) on 'CZmusic'
Title:     Laws of Evilswords
Date:      Sat Sep  9 16:05:25 1995

 
    Heh, desne se mi libila Pegasova "autorecenze" na CZbooks a neda
mi, abych se nepokusil o totez ... :)
 
    Fencer - Laws of Evilswords
 
    Pod timto trochu podivnym a zdanlive nelogickym nazvem se skryva
prvni album autora, jez se pomalu dostava do podvedomi predevsim lidi
travicich nejaky ten cas na internetu. Obsahuje 11 instrumentalnich
elektronickych skladeb, napsanych prevazne (jak autor tvrdi) pod
vlivem jeho vztahu k jedne sympaticke osobe nezneho pohlavi, coz po
prvnim-druhem poslechu vyzniva celkem verohodne. Vic by nam snad mohl
prozradit sam autor, ktereho se nam po jistych pocatecnich potizich
podarilo primet ke kratkemu interview ... posudte sami.
(N - novinar, A - autor)
 
N: Stojim pred domem c.36 v Polske ulici a uz 5 minut se marne snazim
   dozvonit. Na prvni pohled by se mohlo zdat, ze nikdo neni doma, tuto
   teorii ovsem zcela ostentativne vyvraceji dunive zvuky klaviru,
   mirne vibrujici okny. Neni se cemu divit, ze v tomto ohlusujicim
   ramusu uspesne zanika zvuk zvonku ... no, zkousejme dal ...
   (po dalsich 5 minutach) ... nahle ticho me vytrhlo z uvah, nemam-li
   radsi svou navstevu odlozit na mene frekventovanou dobu ... a zda
   se, ze nekdo jde ...
A (otvira dvere a zira na vetrelce znechucenym pohledem): Hm ... prejete
   si ?!
N: Dobry den, vy jste jiste Filip Rachunek, ze ? Rad bych s vami udelal
   kratky rozhovor, nerusim ?
A: Rusite, jak jste to uhodl ? Ale co, kdyz uz jste tady ... pojdte
   dovnitr.
N (useda do kresla): Tak ja bych zacal ... kdy jste zacal skladat hudbu
   a co vas k tomu vedlo ?
A: No jo ... prvni kousek, to bylo ... (soustredene vzpominani) ... pred
   3 lety, takze v roce 1992. Tehdy jsme jeste meli s kamosama skupinu,
   v niz jsem hral na klavesy, a tak jsem slozil instrumentalni skladbu
   "Victory" pro klasicke obsazeni kytara, basova kytara, klavesy a
   saxofon. No a co me k tomu vedlo ... chtel jsem to proste zkusit a
   jim se to libilo. (smich)
N: Ted ovsem pusobite na solove draze, pokud se nemylim.
A: Nemylis. Hele, me to vykani irituje, sorry. Jo, skupina se rozpadla,
   protoze jsme se rozprchli na ruzne vysoke skoly a nezbyl cas. A ani
   chut, protoze kazdy z nas vyznaval jiny hudebni styl a psat nejaky
   rock-pop-jazz-elektro-techno-metal mix by bylo nad lidske sily.
N: No dobre, budeme si teda tykat. Mohl bys neco prozradit o svem
   hudebnim vzdelani ?
A: Na zakladce jsem chodil 5 let do klaviru, coz bylo tehdy pro me neco
   neuveritelne neprijemneho, zkratka jsem to nemohl ani vystat. Ted
   jsem ale moc rad, ze me do toho rodice nutili, protoze jsem tam
   ziskal aspon ty cenne zaklady hry, kompozice a aranzma, coz by mi
   jinak v soucasnosti podstatne chybelo. Jinak jsem se soukrome naucil
   na kytaru, v poslednich 6 letech.
N: Aha, zajimave. Jak ses vubec dostal od techto klasickych nastroju
   k elektronicke hudbe ?
A: Hmm ... tento zlom nastal zhruba v dobe, kdy jsem slozil "Victory",
   tehdy jsem poprve slysel Pet Shop Boys a to me proste chytlo, byl
   jsem z nich uplne mimo. Hned jsem si musel koupit klavesy, ktere se
   ovsem bez sequenceru nedaly na samostatny projekt pouzit. Prvni
   myslenky na neco takoveho prisly pote, co si nasi koupili domu PC a
   ja do nej hned zamontoval svou prvni zvukovou kartu - Sound Blaster.
N: A pak jsi nahral Laws of Evilswords ?
A (se smichem): Ani nahodou. Slysel jsi nekdy zvuk obycejnyho Blasteru ?
N: Ne. Ma to nejaky vyznam ?
A: No to si pis, ze ma, kamo. Je to mono-karta a nevytriskas z ni vetsi
   prehravaci frekvenci nez 22 kHz a to jeste jen v 8-bitove kvalite a
   se zkreslujicim mixovanim stop. Pro srovnani, na CD-cku mas stereo
   16-bitu 44.1 kHz, coz je dost podstatny rozdil. Paradoxni je, ze Laws
   vznikly komplet prave na Sound Blasteru, teprve po koupi GUSu jsem
   vylepsil stereo-efekty a nahral celou kazetu. Tohle ovsem nastalo az
   za dva roky, behem kterych jsem se seznamoval a podnikal prvni
   nesmele pokusy se syntetickymi a digitalnimi zvuky.
N: Takze tohle album vznikalo 2 roky ? Trochu dlouha doba, nemyslis ?
A: Heh ... to se neda tak exaktne rict. Je pravda, ze prvni hruba verze
   "Sweetheart" byla vypustena uz v roce 1993, ale tehdy jsem vubec
   nepredpokladal, ze nekdy vydam neco jako album. Takze jsem se dost
   flakal a nebylo nic vzacneho, ze jsem na skladani sahl jednou za 2
   mesice. Az jsem si poridil GUS a slysel sve vytvory v lepsi kvalite,
   zacal onen proces kompilace a vypiplavani detailu.
N: Uz podruhe zminujes nejaky GUS, co to ma byt ?
A: Gravis UltraSound, 16-bitova stereo karta, vynikajici zvuk.
N: Dobre, pokud ti to nevadi, preskocil bych uz k samotnemu albu.
   Prumerne uvazujiciho cloveka jiste zarazi uz nazev - proc zrovna
   Laws of Evilswords ?
A (s usklebkem): To se me moc ptas, jak to mam vedet ? (smich) Ne, vazne,
   ja si skutecne nepamatuju, proc zrovna tento. Dalo by se to volne
   prelozit jako "prava zlych mecu", ale asi bych se neodvazil patrat
   v pameti po nejakych skrytych asociacich ... at si kazdy mysli, co
   chce.
N: Na obalce kazety jsem si vsiml firmy "Victory Records", mohl bys ji
   trochu priblizit ?
A: Heh heh ... Victory Records se sklada ze dvou lidi, dobry co ? Kamos
   Viktor Cehovsky, clen nasi byvale skupiny Victory, vlastni celkem
   slusny kazetak, kterym porizujeme nahravky prostrednictvim meho GUSu
   a to jeho primym spojenim s kazetakem. Az jsme byli prekvapeni, jak
   se nahravka dokonale podoba originalnimu zvuku z pocitace.
N: Uz jsi kontaktoval nejakou hudebni nakladatelstvi ohledne distribuce
   tveho alba ?
A: Ne a ani to nehodlam delat. Laws se nehodi na hromadne rozsirovani, ma
   hodne nedostatku - zvuk neni zrovna nejkvalitnejsi, absence zpevu,
   jsou na ni hudby, ktere se vymykaji memu stylu a dal jsem je tam jen
   "do poctu" ... takze ji rozmnozuju rucne a v malem nakladu - neplanuju
   vice jak 20 kopii. Na druhou stranu, nemam nic proti tomu, aby si to
   lidi kopirovali nacerno - proc taky, ze ?
N: Mas nejaky hudebni vzor, ktery te inspiroval ?
A: Depeche Mode, hlavne jejich posledni album "Songs of Faith and Devition",
   skvela vec. Dale bych mohl uvest Pet Shop Boys a Enigmu. Obcas slysim,
   ze v nekterych pisnich - treba "White Dress" - se promita vliv Jarreho -
   neni to pravda, Jarre je sice genialni showman, ale samotna jeho hudba
   me moc nenadchla - akorat tak "Revolution", ten je bozi a v jeho stylu
   jsem slozil "Another Night With Open Eyes" pro nove album.
N: Skvele, ze jsme se dostali k tvym planum do budoucna. Kdy dokoncis druhe
   album ?
A: "Blue Star", jak zni pracovni nazev, by mohlo byt hotovo jeste tento rok.
   Nezalezi to tak zcela na mne, tentokrat budu potrebovat trochu lepsi
   podminky nez "Victory Records" (usmev).
N: Copak, s kvalitou hudby rostou naroky na vybaveni ?
A: Prirozene, neznas ten slogan "za malo penez malo muziky" ? "Blue Star"
   bych totiz chtel udelat jako plnohodnotne album - dvanact novych pisni
   a to skutecnych pisni - kdyz jsi me predtim vyrusil zvonenim, zrovna
   jsem trenoval hlas na jedne z nich, potrebuju zvysit svuj hlasovy rozsah
   aspon o 3 pultony. Pekna makacka a zatizeni hlasivek, ale delam to rad.
N: Jak bych jeste mohl charakterizovat tento budouci projekt ? Zmena stylu ?
A: Spis bych to nazval zformovani stylu. Uz zadne odrhovacky typu "Darkness
   Forever" a vubec chaoticke stridani typu, ale integrovany celek. U Laws
   jsem si navic vsiml jedne neprijemne veci - na zadosti "Fencere, zahrej
   mi neco od tebe na kytaru" jsem musel odpovidat "vis, ono to nejde, tento
   styl, to je elektronika" a mel jsem z toho spatny pocit. Cela strana "B"
   noveho alba bude tentokrat schopna i samostatne existence pro kulturni
   zazitky u taboraku s kytarou.
N: Proc vlastne zpivas anglicky ?
A: Libi se mi to. A mam anglicke texty od skvelych textaru a kamosu Thrillera
   a Pegase. Posledni dobou se o ne taky pokousim, na "Blue Star" se objevi
   pet mych vlastnich. Jeden z nich - "Afterlife" - je venovan prave
   Thrillerovi, ktery nedavno tragicky zahynul - bylo to hodne, hodne krute
   a jeste ted z toho mivam obcas deprese ...
N: To je moc smutne ... slysel jsem, ze bys mu chtel venovat cely "Blue
   Star" ...
A: Ano, zbylych 7 textu je prave od neho. Mozna jeste zmenim nazev alba ...
   nevim, uvidime ...
N: A jeste posledni otazka - jak bys charakterizoval, pripadne pojmenoval
   svuj hudebni styl ?
A: Ono se to dost tezko skatulkuje - je v tom cast Depeche Mode, trochu
   Enigmy, zdibec Pet Shop Boys a spousta mych vlastnich myslenek. Nazval
   jsem to "Electro Dream Synth" - celkem vystizne, znam divku, ktera si
   "Laws of Evilswords" pousti skoro kazdy vecer pred spanim a ono to
   navozuje atmosferu pro sneni ...
N: Uchvatne. A jeste posledni otazka ...
A: No moment, to uz je druha posledni otazka !
N: Vazne ? Tak tahle je uz uplne posledni, chtel by ses stat profesionalnim
   hudebnikem ?
A: Jo, to by se mi libilo ... ale nevim, zatim nemam vubec predstavu, co
   bude, az skoncim fakultu. Ale kdybych mel moznost a realnou sanci, ze
   bych se hudbou uzivil, bral bych to bez vahani a vsemi deseti.
N: Diky moc za rozhovor.
 
                                                              Fencer


I still can't die - maybe there is someone who needs me.
Jeste nemohu zemrit - mozna je tu nekdo, kdo me potrebuje.

Search the boards