Posted By: mah (amorfni hmota .... :)) on 'CZflying' Title: Re: q : jak se ridi vrtulnik ? Date: Thu Jun 12 17:10:02 1997 > q : nevite jak se ridi vrtulnik ? vrtulnik se ridi rukama a nohama a pocitacem :)) ted vazne ... prvni princip jak to vlastne funguje: Kazdy list muze menit uhel nabehu ...cili se otaci kolem sve podelne osy ....tim muze vrtulnik zacit stoupat ..popr klesat ....listy se otaceji vsechny naraz!!! A druha finta je ze se jakoby nataci osa cele vrtule ... podle toho kterou stranou se natoci tam ten vrtulnik leti ..cili muze litat nejen dopredu a dozadu ale i do boku pokud ma prislusne prizpusobenou mechaniku v rotoru... Prakticky se tohle resi tak ze se kazdy list otaci koelm sveho zavesu nahoru nebo dolu a jak bezi dokola tak treba kdyz jde dopredu tak se naklani smerem dolu a kdyz jde dozadu tak smerem nahoru - to ma za efekt ze se jakoby nachyli osa cele vrtule (v tomto pripade dopredu) A posledni finta je ocasni rotor u ktereho se meni pouze uhel nabehu listu, coz ma za nasledek ze vrtulnik se otaci kolem osy hlavniho rotoru vpravo nebo vlevo.. (da se to resit taky dvemi protibeznymi rotory popripade v posledni dobe se zacina pouzivat misto ocasni vrtule proud vyfukovych plynu od motoru) A jak se to ovlada? Uhel nabehu halvniho rotoru se ovalada takovou packou ktera je po leve strane pilotovy sedacky (mozna nekdy byva v prave strane) a to tak ze kdyz ji hne nahoru leti vrtulnik nahoru a opacne ... taky vetsinou na tehle pace byva plyn motoru ktery se ovada stejne jako na motorce... To nataceni osy vrtule se provadi pakou ktera je pred pilotem (stejne jako ve vetsine letadel) - kam tu paku nahne tam se nahne i rotor...(v praxi kdyz uz ten vrtulnik leti nejakou rychlosti a pilot nahne tuto paku do boku tak tak vrtulnik provadi otacku s naklonem stejne jako letadlo) No a ovladani uhlu nabehu ocasniho rotoru se deje pomoci pedalu (stejne jako v letadle smerovka) > a jak se dela let vzhuru nohama ? no celkem jednoduse (teoreticky jednoduse :) a to tak ze musis zmenit uhel nabehu listu hlavniho rotoru tak aby byl zaporny (samozdrejme kdyz jsi na zadech .....) a samozdrejme taky dostatecny vykon motoru. A je to realne? Jo :) Vesmes vsechny bitevni vrtulniky tohle dovedou ... tyto stroje jso totiz stavene spis jako akrobaticke a navic maji obrovsky prebytek vykonu ....cili nejsou pro ne cizi obraty jako loping nebo vykrut .... samozdrejme je to narocnejsi na pilotaz nez u letadla... A co se tyka ostatnich vrtulniku ...myslim ze jich tohle dovede jen velmi malo... Ale ze by jste to nekde videli na to muzete celkem zapomenout .... oni totiz od jsite doby co jeden takovy vrtulnik na leteckem dnu pri pokusu o vykrut pristal na zadech nejak nepredvadeji...(byl to myslim sikorsky S-67 - takovy typ co se nechyt) :) Ale par zaberu a fotek jsem uz videl kde vrtulnik je na zadech... to je odmene vse :) staci? :) vzdy spolehlive informace ze zahrobi... .---. / | mah | | | | | \\\\\\\\////////////////