Posted By: mah (amorfni hmota .... :)) on 'CZflying'
Title:     Re: q : jak se ridi vrtulnik ?
Date:      Thu Jun 12 17:10:02 1997

> q : nevite jak se ridi vrtulnik ?

vrtulnik se ridi rukama a nohama a pocitacem :))

ted vazne ... prvni princip jak to vlastne funguje:
Kazdy list muze menit uhel nabehu ...cili se otaci kolem sve podelne osy 
....tim muze vrtulnik zacit stoupat ..popr klesat ....listy se otaceji 
vsechny naraz!!! 
A druha finta je ze se jakoby nataci osa cele vrtule ... podle toho kterou 
stranou se natoci tam ten vrtulnik leti ..cili muze litat nejen dopredu a 
dozadu ale i do boku pokud ma prislusne prizpusobenou mechaniku v rotoru...
Prakticky se tohle resi tak ze se kazdy list otaci koelm sveho zavesu nahoru 
nebo dolu a jak bezi dokola tak treba kdyz jde dopredu tak se naklani smerem 
dolu a kdyz jde dozadu tak smerem nahoru - to ma za efekt ze se jakoby 
nachyli osa cele vrtule (v tomto pripade dopredu)
A posledni finta je ocasni rotor u ktereho se meni pouze uhel nabehu listu, 
coz ma za nasledek ze vrtulnik se otaci kolem osy hlavniho rotoru vpravo nebo 
vlevo.. (da se to resit taky dvemi protibeznymi rotory popripade v posledni 
dobe se zacina pouzivat misto ocasni vrtule proud vyfukovych plynu od motoru)

A jak se to ovlada?
Uhel nabehu halvniho rotoru se ovalada takovou packou ktera je po leve strane 
pilotovy sedacky (mozna nekdy byva v prave strane) a to tak ze kdyz ji hne 
nahoru leti vrtulnik nahoru a opacne ... taky vetsinou na tehle pace byva 
plyn motoru ktery se ovada stejne jako na motorce...
To nataceni osy vrtule se provadi pakou ktera je pred pilotem (stejne jako ve 
vetsine letadel) - kam tu paku nahne tam se nahne i rotor...(v praxi kdyz uz 
ten vrtulnik leti nejakou rychlosti a pilot nahne tuto paku do boku tak tak 
vrtulnik provadi otacku s naklonem stejne jako letadlo) 
No a ovladani uhlu nabehu ocasniho rotoru se deje pomoci pedalu (stejne jako v 
letadle smerovka)
 
> a jak se dela let vzhuru nohama ? 

no celkem jednoduse (teoreticky jednoduse :) a to tak ze musis zmenit uhel 
nabehu listu hlavniho rotoru tak aby byl zaporny (samozdrejme kdyz jsi na 
zadech .....) a samozdrejme taky dostatecny vykon motoru.

A je to realne?
Jo :)
Vesmes vsechny bitevni vrtulniky tohle dovedou ... tyto stroje jso totiz 
stavene spis jako akrobaticke a navic maji obrovsky prebytek vykonu ....cili 
nejsou pro ne cizi obraty jako loping nebo vykrut .... samozdrejme je to 
narocnejsi na pilotaz nez u letadla... A co se tyka ostatnich vrtulniku 
...myslim ze jich tohle dovede jen velmi malo...
Ale ze by jste to nekde videli na to muzete celkem zapomenout .... oni totiz 
od jsite doby co jeden takovy vrtulnik na leteckem dnu pri pokusu o vykrut 
pristal na zadech nejak nepredvadeji...(byl to myslim sikorsky S-67  - takovy 
typ co se nechyt) :)
Ale par zaberu a fotek jsem uz videl kde vrtulnik je na zadech... 

to je odmene vse :)
staci? :)

 vzdy spolehlive informace ze zahrobi...   .---. 
                                          /       
                                          | mah | 
                                          |     |
                                          |     |
                             \\\\\\\\////////////////  

Search the boards