Posted By: Arkady (Arkady) on 'CZflight' Title: F/A 18/E Hornet Date: Tue Feb 27 10:53:57 1996 Zdravim Byl tu dotaz na Hornet F18 takze sem napisu jeho charakteristiku, udaje jsou cerpany z jiz zmineneho ALM (post 5 tusim); pokudby byl zajem o dalsi typy letadel, a nejen z NATO , mam doma archiv vetsiny modernich letounu, takze neni problem to tu otissknout. F/A - 18E/F Vyvijeny jednomistny a dvoumistny(cvicna verze) dvoumotorovy viceucelovy letoun schopny cinnosti z palub letadlovych lodi i pozemnich zakladen. Projekt byl na zaklade pozadavku US Navy zahajen v roce 1991, v cervnu 1994 byl program definitivne odsouhlasen. Prvni prototyp mel vzletnout do konce minuleho roku(1995), presnejsi udaje bohuzel nemam. Seriove stroje by meli byt zarazeny do vyzbroje na prelomu let 1998/99. Operacni zpusobilosti dosahne letka v roce 2000. Bojove urceni: F/A-18E/F HORNET je urcen jak pro plneni ukolu vzdusneho boje, tak i k niceni pozmenich cilu. Ma byt schopen vybojovat vzdusnou nadvladu, provadet stihaci doprovod, umlcovat prostredky protivdusne obrany, zajistovat primou leteckou podporu pozemnich vojsk, nicit nejruznejsi pozemni nebo namorni cile a se specialnim vybavenim provadet pruzkum. Strucny tech. popis: Tento letoun byl vyvinut jako nahradaza letouny F4 Phantom II a odvozen z verze F18C/D. Trup je dlouhy 17,94 m a rozpeti kridla je 12,74 m. Vnitrni zasoba paliva cini 1400 kg, coz umoznuje doet az 740 km. Zvetsena plocha kridla(46,45 m*m) zlepsila letove charakteristiky a umoznilainstalovat dasli dvojici zbranovych zavesniku s nosnosti 520 kg. Letoun ma take v porovnani s F18C/D rovnez o 25% vetsi prlochu prodlouzene nabezne hrany kridla . Na kridle , SOP atrupu je pouzit radiolokacni paprsky castecne pohlcujici materia nove generace.Podobny material je aplikovan i na prekryt pilotni kabiny. Take jsou nove reseny vnitrni partie otvoru pro privod vzduchu. Podvozek je zesilen(pro pristani na letadlove lodi). Dalsi zmeny se tykaji pristrojoveho vybaveni a motoru. Letoun bude mit radiookator AN/APG-73. Stroj take dostane novy integrovany obranny system , ktery spolu s upravami omezujicimi zjistitelnost radiolokatoru maji vyrazne zvysit odolnost letounu v boji. Pohonou jednotku bude tvorit dvojice motoru General Electric F414-GE-400 s max. tahem po 60 kN, resp.97,9 kN pri pridavnem spalovani(AFT). Objem vnitrnich nadrzi je 8060 litru paliva. Krome toho lze nest tri pridavne nadrze s objemem po 1820 litrech. Vyzbroj: Pevnou vyzbroj tvori sestihlavnovy rotacni kanon M61A1 raze 20 mm se zasobou 565 kusu munice. Pridavna vyzbroj se zavesuje celkem na 11 zavesniku. Zavesniky na obouch koncich kridla jsou urceny pro AIM-9 Sidewinder s infra samonavadenim,dvojice trupovych zavesniku na bocich vzduchovych kanalu se pouzivaji pro neseni AIM-120 AMRAAMstredniho doletu s aktivnim radiolokatorovym navadenim.Lze je take podvesit na kridlove zavesniky. Pro dlouhe hlidkove lety se pocita celkem s sesti AIM-120, dvema AIM-9 a tremi pridavnymi nadrzemi. Vyzbroj pro niceni pozemnich ci namornich cilu tvori ruzne kombinace zbrani, napr. AGM-84 HARPOON,AGM-84E SLAM,AGM-65 MAVERICK, laserove PAVEWAY a podobne,take se pocita s pouzitim novych AGM-84H SLAM-ER ci pumami JDAM . Celkova hmotnost vyzbroje muze dosahnout 8050 kg. Predbezna technicka data: Pohonna jednotka: 2xF414-GE-400 Max. vykon: 2x97,9 kN Rozmery a hmotnosti: Rozpeti kridla: 12,74 m (13,62 s AIM-9 na kridlech) Delka: 17,94 m Vyska: 4,88 m Plocha kridla: 46,45 m*m Hmotnost pradneho letounu: 13 450 kg Max. unosnost vyzbroje: 8050kg Max. kapacita vnitrnich nadrzi: 6330 kg Max. vzletova hmotnost: 29 980 kg Vykony: Max. rychlost: M=1,85 Operacni dostup: 15 800 m Bojovy dolet: 740 km * Si vis pacem, para bellum * * Too many floppies in your drive * Arkady