Posted By: Hugo (Heavy metal's my religion) on 'CZdungeon'
Title:     Shadowrun vs. DrD apod.
Date:      Fri Oct 30 13:21:51 1998

Tak sem si procet prave probihajici debatu o srovnavani ruznych RPG ktera je 
lepsi a ktera horsi. Proto teda taky moji trochu do diskuze:

fantasy:
Pro jednoznacne pro nejvetsi rozsirenost DrD hovori - prvni a v cestine. 
Jinak co se tyka pravidel tak podle meho nazoru nic moc, ale pri dobre 
druzine a hlavne dobrem PJ se to da hrat na velmi slusne urovni. Nase 
zkusenosti hovori ve prospech mensich zmen v pravidlech, ale jedna se spise o 
detaily. Jinak ja sam jako PJ si obcas podle nalady druzinky a spadu hry 
pravidla prubezne upravuju, a tak se neda rict, ze by se hraci nudili. 
Ostatne nemusi se prece jenom bojovat striktne podle pravidel, stejne tak i 
v ostatnich pripadech ma PJ vzdycky pravdu a zavisi jenom na jeho citu. Jsem 
v tomto smeru zastancem, ze pokud by se to nejakemu hraci nelibilo, tak bud 
vyhodit z druzinky a nebo bez milosti trestat. Slysel jsem totiz o mnoha 
druzinkach, ktere se vicemene rozpadli diky snaze hrat vsechno striktne 
podle pravidel. Pak se hry zvrhavaly v hadky, jestli je to podle pravidel 
spravne a PJ nahodou nefixluje, a to pak je veskera atmosfera v &*^&!%@.
Co se tyka AD&D, tak pro nej hovori jednoznacne nejvetsi rozsah literatury, 
coz je ale podle meho nazoru nekdy az na zavadu (a to nejen diky financni 
narocnosti) (Jak jsem slysel urcite zpravy o chystanem DrD+, tak at si hraci 
pripravi nadite penezenky na velke mnozstvi pro hru nepostradatelnych knih 
[zakladni dovednosti, bestiar, jednu na kazde povolani, ... dohromady cilem 
snad neco kolem 20ti].). Prece jenom vlastni svet je vlastni svet, a to nemusi 
byt ani nejak zavratne vypracovany. Naopak bila mista jsou pro PJ 
neocenitelnym pomocnikem. Jinak system AD&D neni uplne spatny, ale taky ma sve 
mouchy. Do teto kapitoly podle meho nazoru jeste patri v mnoha postech 
zminovany Shadowrun. Nemuzu si totiz pomoct, ale mluvit v tomto pripade o 
cyberpunku je ponekud barbarstvi. Za jedinou vyhodu tehle hry totiz povazuju 
fakt, ze je v cestine. Jinak jde podle meho nazoru o neprilis povedeny mix 
ruznych stylu, kde vysledkem je prinejmensim pochybna slatanina. Nedokazu si 
totiz dost dobre predstavit napriklad trpaslika, ktery ma na sobe misto 
krouzkarny nejaky ekvivalent kevlarove neprustrelne vesty, u pasy kolt a 
pripadne i samopal a granaty. Stejne tak i [elfi dekr] je podle meho nazoru 
ponekud uhozena predstava. 

future:
K tyhle kapitolu muzu uvest vlastni zkusenosti pouze s Cyberpunk 2020. Tahle 
hra je ale u nas momentalne prakticky nedostupna, mopzna s vyjimnkou polske 
edice. My jsme hrali americky original a co se tyka atmosfery, tak naprosto 
brutal. Nekdy mozna az moc (spis diky slozitosti a casove narocnosti 
megaloprestrelek). Jinak ale hra spis pro pokrocilejsi hrace, kterym se libi 
napriklad Hardware (Hardwired) a kteri nevahaji naplno vyuzivat fantazii. 
Ostatne uz zakladni DrD styl hura na ne je v tomto pripade prinejmmensim 
riskantni. Staci jedna kulka z rifle do hlavy a konec. A to ani nemluvim o 
problemech se zranenimy, kdy neni mozne, aby zranena postava celkem bez 
problemu pobihala po meste (anebo nekde uplne jinde). Proto strategie je spis 
jak neprijit k zadnemu zraneni nez to ustojim (i absolutni pako s puskou v 
ruce pri trose stesti zabije i toho nejvetsiho klasika). 
A jeste jedna poznamka: V Cyberpunku samozrejme existuje Net (cyberspace) [v 
Shadowrunu ekvivalentem Matrix]. Tady nastava pro tvorce mise ponekud ozehavy 
problem. Hra v siti je totiz bohuzel pouze zalezitosti netrunneru a zbytek se 
muze nudit. Proto je dobre odehrat tyto pasaze zvlast a nebo pozivat pouze 
mensi systemy, kde odehrani netrva tak dlouho. Ostatne ve vetsich systemech 
by nemela byt zivotnost prumerneho netrunnera prilis velka, bojove programy 
jsou svinstvo. Lepsi je podle mne vyuzivat schopnosti netrunneru spis pro 
nepostradatelnou podporu pri ziskavani informaci a hlavne pri kontrole 
nepratelskych bezpecnostnich systemu apod. 

horory:
Dosud jsem nemel cas blize se seznamit s klasikama stylu Werewolf a Vampire. 
Naopak jsem mel prilezitost hrat podle meho nazoru velice originalni RPG Call 
of Cthulhu inspirovane horory Lovercrafta. Tajle hra vynika uz svou originalni 
myslenku, ze se postavy postupne propracovavaji nejen k dokonalti (coz 
vetsinou nestihnou), ale hlavne k silenstvi. Pokus se to hraje opravdu se 
super atmosferou (v noci pri svickach a se spravnou muzikou), tak si potom 
slovek pripada, jako by sam utrpel sanity loss.

univerzalni:
GURPS. Jak mi aspon rikali lide, kteri na teto platforme nejakou hru hraji, 
tak pry velmi slusny system. Ostatne pry nekteri lide hraji cyberpunk s timto 
systemem, a jak jsem videl tak existuje dokonce i Cthulhu cyberpunk. V tomto 
pripade ale plati muj nazor, ze pokud hrat nejaky styl, tak pouze cisty a ne 
nejake mixy. 

uff, tak dalsi az priste


     I               Zdravi Vam a predevsim sobe preje                   I
   OOIOO             Sird kusostrelec - Hugo                           OOIOO 
O O OIO O O          Sird@post.cz a xknam03@vse.cz                  O O OIO O O
 O  OIO  O                                                           O  OIO  O
    OOO          Great Spirit, we only wish to live long enough         OOO
    OOO          to Piss on graves of our enemies.   - Manowar          OOO  

Search the boards