Posted By: Niki (Hope Grief Tragedy Love) on 'CZdungeon'
Title:     ADOM tricks
Date:      Sat Feb  7 10:05:45 1998

Vzhledem k mnozstvi dotazu, ktere se tady v posledni dobe objevily, mam 
pocit, ze se trochu rozepisu. Cili, pokud nemate paru o tom, co to ADOM 
je a jste si jisti, ze by Vas to nezajimalo, nemusite cist dal :)

Co je to ADOM a roguelike games uz tady vysvetlil Alnagon. Manual je bud 
primo ve hre, nebo se da cist v libovolnym editoru, je v zakladnim 
adresari adomu jako manual.doc (mam pocit). Takze dal -

1) Ovladani pohybu - velmi jednoduse, do jednotlivych smeru se chodi 
sipkami, nahoru a dolu po schodech + vstup/vystup do vesnic a dungeonu se 
ovlada pomoci klaves > (dolu) a < (nahoru). K pohybu na mape - do 
nekterych casti se ze zacatku vubec nedostanete, napr. hory prelezete 
teprve ve chvili kdy mate climbing set, ktery se da najit ve hre nebo 
koupit, a kdy budete mit alespon trochu slusny climbing. Do vody ze 
zacatku taky moc nelezte, a) vam zrezivi veci, pokud nemate waterproof 
blanket (a ani tehdy nebudete mit chranene to, co mate oblecene) a b) 
pokud nemate slusny swimming, tak se priutopite nebo uplne utopite.
Pohybovat se da take rychleji nez opakovanym mackanim sipky smeru (i 
kdyz, nejsem si jisty jestli to funguje na hlavni mape; ostatne, tam 
bych tuhle funkci vubec stejne nepouzival). rychly pohyb se vyvolava 
prikazem w a pak funkci kterou chcete opakovat (to muze byt cokoliv 
pocinaje chozenim pres kopani a konce odpocivanim). Standartne se kazdy 
prikaz opakuje 50x, i kdyz, to zalezi na nastaveni v souboru adom.cfg.
Odpocivat se da prikazem w 5 (5 je uprostred numerickeho keypadu, v 
podstate jde o to, ze zustavate na miste po urcity pocet kol, cimz vam 
nabihaji zivoty a mana. NEZKOUSET v blizkosti mrch ;)
TIP: V Terinyiu (ta prvni vesnice) je uprostred takove jezirko s 
ostruvkem, kolem ktereho se porad potlouka ten druid. Vi, co dela, 
dobytek jeden. Na tom ostruvku totiz regenerujete nekolikanasobne 
rychleji :)

2) Jidlo. V poslednim postu jsem se asi vyjadril pomerne obecne, a 
spousta veci nemusela byt jasna. Jidlo, resp. jeho obstaravani si je 
jednim z nejvetsich problemu v ADOMu. Ze zacatku jsem s tim mel take 
problemy, nicmene po case, kdyz jsem zjistil nekolik vychytavek to uz 
nebylo tak hrozne. Co se tyce spotreby jidla, z manualu vim, ze 
rasy/classy, ktere maji vyssi regeneraci (troll, ..) budou, krome 
rychlejsiho regenerovani hp, take mnohem vic zrat - poznamka pro 
zacatecniky :) Dal mam taky takovy neprijemny pocit, ze moje spotreba 
jidla zavisi na poctu unique zbrani, prstenu a brneni, ktere mam OBLECENY 
(t.j. pokud jsou v inventory, vsechno je ok, pokud jich mate obleceno 
vic, zere Vase postavicka jako maxipes Fik). Resit se to da tim, ze na 
sobe nosite jenom nutne uniques (standartne ankh od mumie v pyramide, 
ktery pridava luck + nejake uniques na detekci neviditelnosti apod.), 
zbrane a brneni oblekam (resp. prevlekam) jenom pri extra tuhych soubojich.

Jak jidlo sehnat:
- jidlo se da nakoupit v ruznych obchodech. V te prvni vesnici je 
specializovany obchod na jidlo a jeho majitel ho tam obnovuje (videl jsem 
na vlastni oci, jak zacal neco mumlat a mavat rukama a objevilo se dalsi 
zradlo). Mam takovy pocit, ze to jestli a jak casto ho objevuje zalezi na 
presvedceni postavicky a na questech, ktere plni. Cim vic chaotic postava 
je, tim vic na ni kasle a naopak. Dal potom, vim, ze ve chvili kdy 
zabijete serifa nebo/a druida (jako questy od banditu z Outlaw village), 
prestane obnovovat jidlo uplne. Dalsi obchody s jidlem - Black Market v 
Outlaw village ma obcas nejake potraviny, V Caverns of Chaos v trpaslicim 
meste je taky nejaky kolonial, kde se cas od casu rations najdou a obcas 
se objevi v nejake jeskyni primo obchod s jidlem. Ze je na danem patre 
obchod poznate podle hlasek, ktere se nahodne objevuji. Napr. You hear 
someone counting money nebo You hear someone cursing shoplifters znamena, 
ze na patre je 100% obchod.
- blessed/cursed food. Vyzivnejsi a dele vydrzi vzdycky blessed food, 
naopak cursed vas muze nekdy i priotravit. K urceni jak na tom predmet je 
slouzi skill Detect item status (dostava ho myslim cleric a snad i nekdo 
jiny, mam pocit, ze se da nekde ve hre i naucit). K tomu, aby jidlo dele 
vydrzelo (at uz rations nebo corpses) existuje Food Preservation skill, 
ktery dostavaji snad vsechny rasy/classy. Cim vyssi, tim pochopitelne lepsi.
- herbs. Kytky se daji obcas najit v ruznych dungeonech (100% na jednom 
patre v caverns of chaos, kde krome ctevrcove mistnosti pres celou 
obrazovku a schodu nahoru a dolu nenajdete nic krome neustale se 
repopujicich monster a nekolika trsu kytek. K urceni nazvu kytek slouzi 
Herbalism skill (nebo identify :), k jejich pestovani potom Gardening skill.
Pokud mate oba tyhle, nebo hlavne ten druhy, muzete si napestovat tolik 
kytek, co bude hrdlo racit. Na obrazovce jsou kytky oznacene zelenymi ".
Rust kytek je prevzat z hry Life, tedy - pokud ma kytka 2 nebo mene 
sousedy, umre, pokud ma vice nez 6, tak umre taky (hergot, neznam presne 
ta pravidla, proste verte mi, ze to tak je :). Tohodle se da vyborne 
vyuzit. Jak mozna vite, v Life existuji urcite figury, ktere se pri 
dostatku mista neustale a nekonecne mnozi. Kdyz nasazite prislusnou 
kvetinu do nejake takovehle formy, mate o jidlo az do konce hry vystarano:
Tipy: x  vam vyroste vzdycky do xx , pak muzete jeden roh zase vyrvat a
      xx                        xx pestovat dal.
Ovsem univerzalni formicka je tahle:        x  doufam, ze to nepletu, ale
                                           xxx tohle by vam melo rust a rust
                                           x   a rust a rust a rust a ...
K nasyceni slouzi stomachfillia herb, vyprazdneni zaluzku stomachemptia. 
Dandelion and Roses from hell mam pocit healuji, dalsi nejaka leci 
veskere poisny a sickness. Muzu sem postnout presnej seznam, pokud bude 
zajem.
- corpses - jak uz jsem napsal, corpses mrtvych monster se daji jist. 
Nektere vam pomohou, nekter vam vyborne pomohou (pridani sily, stesti 
nebo dalsich vlastnosti a affections), nektere nedelaji nic, a vetsina 
jich je vylozene skodliba. Opet, na pozadani muzu napostovat nebo poslat 
mailem seznam ...

3) Prevedceni (alignemnt). V ADOMu je presvedceni velice dulezita 
zalezitost. Na vasem presvedceni zalezi napr. reakce ruznych NPC, questy 
a vubec cele zakonceni hry. Obecne bych rekl, ze je mnohem tezsi udrzet 
si lawful alignment, nez se stat chaotic. Nektere questy mohou delat 
pouze chaoticke postavy, nekter naopak pouze nechaoticke. V nekterych 
dungeonech muzete najit oltare (podtrzitko _) ruznych barev. Cerne jsou 
chaoticke, sede neutralni a bile dobre. Modlit se muzete u kazdeho 
oltare, nicmene vysledek bude zalezet na spouste veci, pocinaje vasim 
presvedceni, vasim soucasnym bozstvem, "blizkosti" k tomu kteremu bohu atd.
Modleni se dobreho characteru u chaotickeho oltare muze skoncit dokonce 
fatalne bleskem z cisteho nebe. Nez se budete modlit (a ocekavat u toho 
nejaky kladny efekt jako ziskani imunity vuci nejakemu elementu apod.), 
musite se priblizit svemu bohu obetmi. Obetovat muzete ruzne predmety 
(ale nedivte se kdyz vas buh nakope do zadku za obetovani lahvicky 
prokleteho mrkvoveho dzusu), nejlepsi obeti jsou uniques :) a SI (pokud 
se vam poradne namnozi, muzete ho obetovat treba po 30 kusech a to je pak 
pohoda), dal se daji obetovat penize (na vysokych levelech neni problem 
obetovat treba 200k, corpses a zive bytosti (charmnute nebo jinym 
zpusobem ochocene, pozor, nefunguje to pro nemrtve vyvolanen nekromantem).
Pokud budete svemu bohu extremne blizko, muzete se stat jeho sampionem, 
coz ma dost jasne vyhody (permamnentni bless, imunita k nejakemu 
elementalu, nejaky ten unique ...)

Hmmm ... uz me to psani moc nebavi, takze ted jenom zkratkovite, podle 
toho jak koukam do predchozich postu.
- wieldovani zbrani - vlezes do inventory a pomoci pismen f/g (prava/leva 
ruka) mu tam narves zbran/stit ktere chces.
- kouzleni - Nejdriv musis mit knihu, a dobry literacy skil. Kniha se da 
nekolikrat precist prikazem r (doufam, ale nejsem si jisty, uz jsem ADOM 
nejakou dobu nehral). Potom prikazem velke Z se da dane kouzlo seslat, 
podrobnosti jsou v manualu.
- odpocivani - w 5, popsal jsem vyse
- nakupovani - vlezes do obchodu, poberes co chces nebo potrebujes, pak 
prides k shopkeeperovi a pomoci prikazu p nebo Ctrl-p zaplatis.
- lezeni do dungeonu - >
- pouzivani neco na neco - bud u jako use (musis mit tu vec equipnutou 
jako tool nebo potom prikazem ! coz je dip - namoceni neceho do nejakeho 
potionu.
- hory - v severozapadni casti hlavni mapy je horsky hrbet, ktery se da 
prelezt, najdete cca dalsi 3 nebo 4 lokace.
- skupiny veci - to by melo byt automaticke, v inventory bude napr 4 
scrolls of identify. Vic kombinovat se to neda (boty s jidlem apod.)
- uncursovani veci na sobe - hmmm, existuje nekolik moznosti. Pokud je to 
zbran, najit nejakou mrchu ktera disarmuje a pak uz to znovu newieldnout. 
U brneni je to slozitejsi - mam pocit, ze existuji potiony/svitky of 
remove curse, nicmene nejjednodusi je neoblekat nic, co nemam 
oidentifikovane. Blessed scroll of identify identifikuje vsechny 
predmety, pokud mate jen normalni, pouzijte ho treba na helmy a on 
identifikuje vsechna brneni (tedy i boty, stity atd.)

Timto se loucim, pokracovani zase nekdy jindy, az se tu nahromadi dalsi 
pripadne otazky :)

/Niki

Search the boards