Posted By: Richi (Richi) on 'CZdungeon'
Title:     Ars Magica III
Date:      Thu Nov 27 16:09:52 1997

Nazdarek!

Kdyz jsem tu psal o magii v ArM, nezminil jsem se o dulezite veci- o pohledu 
magie na svet.
My jakozto technokrate se divame na svet jedinym zpusobem, pomoci prirodnich 
zakonu. Ovsem pokud mluvim o stredoveke magii v ArM, nemohu ji vykladat 
pomoci prirodnich zakonu, nebot je zjevne porusuje. Resenim je paradigma 
"dynamicke reality" podle MtA, ktere vec vysvetluje takto:
Stredoveka magie neporusovala prirodni zakony nebot v te dobe jeste 
neexistovaly - svet se ridil podle jinych pravidel.

Takze v ArM nemuzeme mluvit o "obsahu Fe v oceli", nebot tehdy nebyly prvky - 
byly 4 elementy a 8 kovu, takze ocel byla vlastne jen formou zeleza. (tim se 
resi i problem jestli elfum vadi meteoricke zelezo nebo ocel - vadi jim oboji).

Kdyz mluvim o "mystickem spojeni pohledem", nejde o "energeticke spojeni", 
nebot v te dobe neexistuji fotony - jde o skutecne mysticke spojeni, kter se 
realizuje i tehdy, pokud je mag slepy a cil vidi nejakym vnitrnim zrakem.

Racionalni aura tak ziskava dalsi vyznam - je to misto "posilene reality" 
ktera je svazana racionalnimi prirodnimi zakony - realita je zde staticka, 
takze ztezuje kouzleni a jine jevy dynamicke reality.

Dale by bylo dobre zminit se o pravidlech magie.
Existuje mnoho pravidel magie (a zadne zakony). 
K zakladnim patri tyto:

Pravidlo Znalosti
"Porozumeni prinasi moc" - pokud necemu rozumim, mohu to i ovladnout.

Pravidlo Asociaci
Jestlize dve veci maji nejakou spolecnou vlastnost, je mozno ji vyuzit k 
ovladnuti obou. Cim vice je spolecnych vlastnosti (nebo cim jsou dulezitejsi), 
tim je mysticke spojeni silnejsi.
(Pozn.: Z tohoto pravidla lze odvodit "zrcadlovou" zvednou magii: v zrcadle 
vidim svuj OBRAZ. Muzu tedy videt i OBRAZ nekoho jineho - nejlepsi je kdyz 
znam nejake jeho vlastnosti, treba jmeno a popis, aby bylo spojeni silnejsi)

Pravidlo Zosobneni
Cokoliv muze byt povazovano za zive - jakykoliv fenomen.
(Na tomto pravidle jsou zalozeny ruzne skoly elementalistu, spiritualistu 
ap., povazujici napr. "nezive" elementy za bytosti - entity). 

Z techto pravidel vychazeji dalsi, odvozena.
Jsou to:
Pravidlo Sebepoznani (odvozeno od p. Znalosti)
Nejdulezitejsi ze znalosti je znalost sebe samotneho. 
(Mystici, narozdil od magu, povazuji toto pravidlo za nejdulezitejsi a 
povazuji vse co je "venku" za nepodstatne)

Pravidlo Jmen (od p. Znalosti a Asociaci)
Pokud znam UPLNE a PRAVE jmeno nejake entity, mohu tuto entitu kontrolovat.
(Na tomto pravidle je napr. zalozena cela magie v serii Carodej Zememori od 
Ursuly Le Guinove)

Pravidlo Formuli Moci (od p. Jmen)
Bylo zjisteno, ze nektere zvuky mohou ovlivnovat realitu. I kdyz to nejsou 
presna jmena (Abrakadadabra je zkomolenina jmena boha Abraxa), stale maji 
urcitou magickou moc pro toho, kdo ji dokaze vyuzit.
(To je vlastne pravidlo pro veskera magicka zaklinadla, pro hermetickou magii 
VELMI dulezite).

Pravidlo Sympatismu (od p. Asociaci)
"Nasledky pripominaji priciny" , "co vypada stejne je stejne" - toto pravidlo 
mluvi o mystickem spojeni "podobnych" veci" - pirko slouzici k letani ptakum 
muze pomoci k letani magovi.
(Velice oblibene pravidlo v hermeticke magii, nektere druhy magie - napr. 
woodoo - znaji v podstaste pouze toto pravidlo)

Pravidlo pokracovani (od p. Asociaci a p.Sympatismu)
Co bylo jednou v kontaktu to v kontaktu zustava i po rozdeleni. Z tohoto 
pravidla vyplyva napr. mysticke spojeni utrzku kosile s jejim majitelem (a se 
zbytkem kosile :)

Pravidlo identifikace (od p. Znalosti, p. Zosobneni a p. Asociaci)
Cim vice se mag podoba ovladane entite, tim lepe ji muze ovladat.
(toto pravidlo je zhusta pouzivano samany prevlekajicimi se za zvirata ale i 
knezimi kteri se oblekaji jako jejich bohove)
 
Pravidlo Syntezy
Kombinaci dvou veci vznikne treti, odlisna od kazde z nich. Magie ktera 
kombinuje rozdilne muze ziskat silnejsi efekt.
(Napriklad v technokratickem pojeti mame vodic s kladnym potencialem a se 
zapornym potencialem, jejich spojenim dostaneme vetsi napeti a elektricky 
proud. V hermetismu je mozne sjednotit vsechny ctyri elementy a ziskat tak 
ochranu pred kazdym z nich.

Pravidlo polarity
"Kazda vec obsahuje svuj protejsek" - Rozdelime -li entitu na dve casti, kazda 
z techto casti obsahuje "esenci" te druhe casti. 
(Prikladem je rozlomeny hologram - kazdy strep obsahuje cely hologram)

Pravidlo rovnovahy (od p. Polarity a Syntezy)
"Extremy jsou spatne" - k uspechu je treba vyvazenosti.

Pravidlo pragmatismu
"Jestlize to funguje, pak je to spravne".
(Takto funguje mnoho hermetickych ritualu - nikdo nevi proc funguji, ale 
funguji. Technokrate tomu rikaji "empiricke znalosti")

Pravidel existuje jeste vice, ale tahle jsou hlavni.

Richi

Search the boards