Posted By: kent (spinning around) on 'CZchristian'
Title:     re: Kiwi (re vira a argumenty?)
Date:      Thu May  9 17:39:13 2002


> neporadek. Takze ano, ja opravdu pro svuj zivot potrebuji takovou definici 
> Boha, ktera zbavuje smyslu jakoukoli otazku, jestli ma Buh na neco pravo.

Naproti tomu ja pro svuj zivot nepotrebuju bavit se s ovci, ktera neni schopna 
pochopit, co pisu.
(1) Bud muzeme dobro (ne boha) definovat jako to, co pochazi od boha. 
Jakakoli akce boha, vsechno co buh dopusti atd. je dobre.
(2) Nebo muzeme dobro definovat jako to, co prospiva lidem.

Dusledkem (1) je trivialne kladna odpoved na jakoukoli otazku, jestli ma buh 
na neco pravo. Stejne tak je dusledkem ztrata smyslu vyroku 'buh je dobry'. 
Tenhle vyrok nema zadny fakticky dopad. Bozi laska, ktera se projevuje 
genocidou, ponekud ztraci smysl. Je to jako tvrdit o Hitlerovi, ze miloval 
Zidy. Nevim, jak jinak uz bych to mel formulovat. 


> Pro 
> me by takova otazka v podstate prelozeno do Tveho jazyka (predpokladam, ze 
> jsi ateista a v Boha neveris) znamenala otazku, zda je spravne, ze se stalo 
> to ci ono bez lidskeho pricineni. Proste se to stalo a ta otazka nema bez 
> Boha opodstatneni. A pro me nema opodstatneni ani s Bohem, protoze ja Boha 
> zavadim tak, aby tato otazka nadale nemela smysl. 

Fakt nechapu, proc by ta otazka nemela mit smysl. Spis bych to videl tak, ze 
ruzne hodnoceni z pohledu ateizmu a krestanstvi je ta drobna vec, o kterou se 
tu hadame. 

> Lide normalne umiraji, neni to snad fakt? Buh lidem zivot dava a bere a tak
> to 
> je. Pojem genocida ma smysl jenom v lidskem spolecenstvi.

Fakt zajimava uvaha. ;l Jestli neni podstatny rozdil mezi prirozenou a 
neprirozenou smrti (nezavinenou clovekem), tak tim spis neni rozdil mezi prir. 
smrti a vrazdou. Zlo muze vzniknout lidskou aktivitou stejne jako necinnosti a 
v druhem pripade je ciste veci interpretace, jak se na to budeme divat. 

> Pokud jde o viru 
> nebo neviru, pak mas na vybranou mezi nahodnym vyberem a prazdnym vesmirem, 
> anebo virou v Boha, ktery cini co se deje tim a onim zpusobem. Ani jedno
> neni 
> oproti druhemu vice ci mene krute z pohledu tvych otazek, pokud se ptas me.

Krestanstvi veri v dobreho boha. To znamena ze vsechno, co tenhle buh zpusobi 
nebo dopusti, je dobre. Fakt nezalezi na tom, jestli po vzoru SZ budeme zlo 
interpretovat jako bozi trest nebo nejak jinak. Jakakoli krestanska 
interpretace v sobe zahrnuje schvalovani (resp. popirani) zla.
Jestli budeme zlo schvalovat nebo odmitat, v tom bych urcity "drobny" rozdil 
videl. 

> Kiwi
kent

Search the boards