Posted By: Kiwi (Kiwule) on 'CZchristian'
Title:     re: Kiwi (re vira a argumenty?)
Date:      Thu May  2 17:17:59 2002

> Kdyz se budeme bavit o vyznamu obeti, tak se lze tezko vyhnout uvaham o
> jinych 
> moznostech. Vyznam udalosti je definovan jejim vztahem k ostatnim 
> alternativam vyvoje. Jina vec je nutnost, s jakou k te obeti doslo. V tomhle
> ohledu krestanstvi zduraznuje fakt, ze obet nebyla vysledkem zadneho zavazku
> (napr. soucast stvoreni), ze to bylo ciste svobodne rozhodnuti boha, ke 
> kteremu vubec nemuselo dojit. Zduraznuje se to proto, aby vystoupila do 
> popredi "laska" boha k lidem. 

Myslim, ze se mylis. V krestanstvi se nezduraznuje, ze k obeti nemuselo dojit, 
a pokud to nekdo tak kaze, tak se podle me myli. Nerika se ani ze k obeti 
muselo dojit, protoze to by delalo z Boha otroka.

Vyznam udalosti je definovan vztahem k ostatnim alternativam vyvoje, ale ve 
veci vyznamu obeti Jezise je nemozne podat jinou myslitelnou alternativu 
(pokud se clovek chce vyhnout mylnym predpokladum jako ze Buh neni dobry 
apod). Proste neni jina myslitelna alternativa. Myslim, ze to neni jediny 
ojedinely pripad zejmena v soukromem zivote, kdy je lepe veci prijmout jak 
jsou, nezli hledat jejich oceneni pomoci premysleni o tom, jake by byly, kdyby 
to bylo jinak. 

> naprosto ukradena otazka, nakolik se v dejinach projevuje nebo neprojevuje 
> buh. Dotyka se me to do te miry, do jake jsou vase predstavy o pusobeni boha
> zakladem pro schvalovani genocidy. 

Tak v tom pripade se klidne zase zahrabej do pelechu, muzu te uklidnit, ze 
neznam jedineho krestana, pro nejz by bylo krestanstvi zakladem pro 
schvalovani genocidy (:-o) 

> Nepredstavuju si te jako zadne monstrum, nepochybuju o tom, ze co pises
> myslis uprimne atd.

Pred dvema vetama jsem cetla neco jinyho *a kroutila jsem pritom hlavou*

> A jak jsi ten SZ cetla? Genesis - pribeh o potope; o zniceni Sodomy a
> Gomory. 
> V obou pripadech je primym vykonavatelem buh, v obou jsou zasahy 
> ospravedlnovany "hrisnosti" lidi. 

Anebo proste byla potopa, anebo proste byla prirodni katastrofa pri niz byla 
srovnana se zemi dve staroveka sidla. A pak staroveci lide premysleli a 
premysleli a mysleli si, ze treba byl nejaky duvod a vyznam techto nestesti. 
A vytvorili se legendy, a tyto legendy byly zname po cele Mezopotamii. Po 
urcite dobe se sformovaly nektere semitske kmeny a usidlily se na uzemi 
dnesniho Izraele. Temto lidem bylo dano na pozadi sveho prostredi kultivovat 
jedinecne nabozenstvi, ktere napr. odstranilo do te doby bezne obetovani deti 
a zavedlo na svou dobu velmi vyspely pravni system. Zanechalo nam jednu z 
nejuzasnejsich knih. V ni poznavame legendy zname i z jinych pramenu, v nichz 
autori ukazuji sve pochopeni dejin a prava.

I nyni se stavaji velke katastrofy a vedou se valky. Jejich interpretace muze 
byt podobna, anebo i uplne jina, nezli byla tech davnych udalosti. Jedno ale 
zustava stejne: pokud verime ve vsemocneho Boha, pak take verime v to, ze 
zadna z techto katastrof se nedeje bez jeho vyslovneho dovoleni. Pokud verime 
ve vsemocneho Boha, pak verime v Boha, ktery dopousti a vi o kazdem malem i 
velikem nestesti. Schopnost verit v Boha znamena schopnost vnimat a 
interpretovat udalosti jinak nezli nahodu. Abychom se bavili o tom, jaky je 
tento Buh, nemusime otevirat Stary zakon. Staci otevrit noviny a oci a 
premyslet. Anebo opet radeji vse prohlasit za nahodu. Ale jsou lide, kteri 
spise voli viru v Boha, anebo o tom premysli. 
 


-------------------------------------------------------------------------------
mail: petra.zdanska@jh-inst.cas.cz, page: http://www.jh-inst.cas.cz/hp/zdanska 
-------------------------------------------------------------------------------

Search the boards