Posted By: Kelar (I will follow YOU!) on 'CZchristian' Title: Re: Nabozenska svoboda Date: Wed Feb 6 15:37:18 2002 > > Otazka pro krestany: > > Meli by se krestane vyslovovat proti pusobeni jinych nabozenstvi? > (Konkretne treba proti uvedene stavbe mesity.) > ... Jeste rozvedu sve duvody, proc si myslim, ze proti nekterym nebezpecnym sektam je treba se branit. Nejspis se shodneme, ze alespon nejake jednoznacne destruktivni sekty/kulty skutecne existuji. Jako ocividny priklad uvedu satanismus, jehoz vyznavani pokud vim silne koreluje se sebevrazednosti, narkomanii, alkoholismem a trestnou cinnosti, dokonce nekdy i vcetne vrazd. Domniva se nekdo, ze i toto nabozenstvi je 'jako kazde jine', ze by mu nemely byt kladeny do cesty zadne obstrukce typu odmitani pronajmu prostor, odmitani propagace apod? Pokud pripustime, ze exituji takovato 'nezadouci nabozenstvi', je otazkou, ktera nabozenstvi do teto kategorie zaradit. Nejspis nejmene vsechna ta, ktera svym ucenim nebo praxi vedou verici k trestne cinnosti (zneuzivani deti, nabadani k prostituci, odmitani vojenske sluzby :-) ...). A otazkou je, jak moc tuto kategorii rozsirit. Mame jako spolecnost zajem na tom, aby se u nas sirilo nabozenstvi, u jehoz vyznavacu je zvysena pravdepodobnost, ze se z nich stanou teroriste nebo jejich pomocnici? Na druhou stranu kdyby o zadoucnosti/nezadoucnosti urcitych nabozenstvi meli rozhodovat statni urednici, tak se za chvili muzu zacit bat i o svobodu vyznani vlastni (kdysi byli baptiste - dnes jedna z nejvetsich cirkvi v USA - pokladani za sektu, letnicni cirkve pokladaji nekteri pozorovatele za sektu dodnes). Snad nejmene nebezpecne tedy je, aby se kazdy rozhodoval podle sveho svedomi, jak se ke kazdemu konktretnimu nabozenstvi bude chovat. Dosud jsem se na to dival z pohledu obcanskeho - co je ci neni vyhodne pro spolecnost, jejimz jsem obcanem a jake z toho mam vyvodit dusledky pro sve jednani. Jako krestan se domnivam, ze vyznavani islamu silne snizuje moznost, aby dotycny mohl byt spasen. I kdyz pominu mista z Bible, ktera mluvi o tom, ze spaseni je mozne jedine skrze Jezise Krista (a na jejichz vykladu se krestansti liberalove a fundamentaliste nemohou shodnout), stale jeste je tu celkovy duch Noveho zakona - ke spaseni je treba pokorit se pred Bohem a priznat, ze jsem hrisnik, ktery si zaslouzi trest. A prijmout Bozi milost, kterou jsem si nijak nezaslouzil. U islamu naopak AFAIK vidim navrat k zakonictvi ('5 piliru viry'). Takovy clovek, uspokojeny svymi skutky, pak nema duvod hledat skutecneho Boha. V Pismu se pise 'podle ovoce poznate je' (Mt 7:15-20). A IMHO tenhle rozdil je videt mezi Zapadem, ktery vyrostl na nabozenstvi vytvorenem Jezisem Kristem a Duchem Svatym (ac mnohdy prekroucenem lidmi), a svetem islamskeho nabozenstvi, ktere slozil dohromady clovek jmenem Mohamed (nebo ze by Satan?). > Stejne oficialni vs. neoficialni nab. > organizace je docela traparna - stat se preci v tomhle vubec nema co > angazovat, ani cokoliv institucionalizovat; pokud je nejaka vira, neboenska > skupina atd. neschopna existence bez statni podpory, pak at zanikne... > (jakou statni podporu mel Jezis treba???) Statni podpora je jen jednou z veci a tady s tebou souhlasim. Druhou vyhodou, kterou plnopravne registrovane cirkve maji, je moznost pusobit v institucich, ktere stat provozuje - skoly, veznice, nemocnice, armada ... Je fakt, ze kdyby tady panovala uplna volnost, mohl by si treba nejaky mafiansky spolek vytvorit sektu, pomoci ktere by komunikoval se svymi uvezsnenymi cleny ;-) Treti veci jsou nejake danove ulevy, ktere cirkve maji, ale to se asi da osetrit i jako neziskove obcanske sdruzeni. Kelar