Posted By: antonius (antonius) on 'CZchristian'
Title:     re: Spasa
Date:      Fri Jun  9 15:47:34 2000

Pekne patecni poledne.

necitim se zrovna kompetentni k rozboru pojmu spasa, nevim presne, odkud zajem
o tento pojem pochazi. asi z citatu: Prisel Syn clovek, aby hledal a spasil,
co bylo zahynulo, ne? tak radeji napisu nejake postrehy, o cem se mi zda ze
mluvil Jezis a mluvi krestanska nauka.

ja ten termin nemam rad protoze mu neni rozumet, mam za to ze to cesky znamena
zachrana. zachrana je ale mozna a potrebna jen tehdy, kdyz hrozi neco zleho.
vyse zmineny citat naznacuje, ze clovek nejak "hynul", tedy bylo treba ho
zachranit od zahynuti. tedy me primarne zajima zda je pravda, ze hynul, a jak
hynul. zda se mi, ze pokud clovek nejak hynul/hyne, tak jde o nedobry zivot,
nedobre zivotni navyky, zly charakter, nikoliv primarne o zachranu od nejakeho
Boziho soudu jak se to zpravidla presentuje (kde by byl clovek odsouzen za
spatne nazory).

kamarat mi pujcil jakousi knihu snazici se shrnout krest. uceni, jmenuje se
to "Holandsky katechismus", moc se mi nelibili vseobecne uvahy o vlastnostech
cloveka, o tom, jak potrebuje strasne boha apod. v uvodu, ale libi se mi
fakticka cast popisujici pusobeni a uceni Jezise Nazaretskeho (kap. 3.3. nn)
Hlavni myslenka je ta, ze Jezis prisel hlasat prichod "Boziho kralovstvi".
Pochopil jsem z toho, ze Bozi Kralovstvi je (a) stav/doba, kdy lide hledaji
Boha/Hospodina; (b) stav/doba, ze Buh je Pan a Vladce. tedy Jezis prisel lidi
nabadat k tomu, aby hledali Boha, a usili o zivot s Bohem a podle Boha se pak
ma odrazet v jejich chovani i k druhym lidem. tedy spasu v tomto kontextu
chapu jako (a) urcitou zachranu, obnovu sebe sama, kdy se soustredim na
podstatne veci, pozitivni chovani, podporu druhych; (b) zachranu jeden od
druheho kdy jako spolecnost budeme lepe fungovat a neskodit si navzajem.
pak ovsem v krestanskem uceni nastava jakysi novy zacatek, zmena pribehu, uz
to neni o Jezisove uceni, ale misto toho o Jezisove umrti, vzkriseni a
nanebevzeti. a najednou se zda, ze dulezite je verit temto udalostem, aby
clovek prisel do nebe. Ona kniha se to snazi zesouladit tim, ze navrhuje,
ze nebylo treba nadale mluvit o Bozim kralovstvi jako objektu, protoze
"po Jezisove oslaveni bylo zrejme, kdo Jezis byl: tento pokorny Jezis neni
jenom hlasatelem kralovstvi, ale take kralem. Tento rabbi neni jenom herodem
vlady, ale take vladce. Ano, on sam je kralovstvim. Kdo vidi jeho, vidi Otce.
Hlasat Jezise znamena tedy hlasat Bozi kralovstvi".

znovu tedy, i v te knize pisou ze hlasani Jezise znamena hlasani Boziho
kralovstvi, a o tom tam vysvetlili ze spociva ve zmene chovani, ve vztahu k
lidem, a v pokore/hledani pred Bohem.

tak jen tolik, treba to nekoho zaujme a rad uslysim dalsi pochopeni veci o co
vlastne krestansvi jde,

antonius

Search the boards