Posted By: rs (Roman S.) on 'CZchristian'
Title:     Re: Proc nemam rad krestanstvi II
Date:      Tue Jul  3 19:19:07 2001

Ahoj,

pokracuji v reakci na prispevek pjz:

> Soucasti krestanske etiky je taky par imho nesmyslnych myslenek 
> napriklad ohledne sexu. 

To je veci postoje. Mne pripada, ze krestanska etika je v sexualnich a 
gender otazkach nejlepsi, co je k dispozici. A to i ve srovnani s etikami
importovanymi s Vychodu (konkretne Hare Krisna). Nevim, co konkretne
je povazujes za problem. 

Ja bych videl neeticka mista krestanske _praxe_ ve vztahu k sexu takto:
- v malomestskem a predevsim vesnickem prostredi se ani krestane neubrali 
  vrtani se v zivotech druhych
- konzervativni krestane se vyrovnavaji se svou homofobii pomaleji nez
  zbytek spolecnosti (napr. poslanec Tollner)

Jinak uz teda fakt nevim. Spojovat sexualitu s manzelstvim a manzelstvi 
zase s vizi rodiny mi prijde naopak eticky zcela spravne. Mel jsi na 
mysli neco jineho?

> Dulezite ovsem neni to, jestli ty myslenky jsou ci nejsou spatne, 
> ale to, ze o tom opet rozhoduje pan farar, kdezto na vychode si proste 
> sam musim prijit na to, co je dobre a spatne. 

Kazdemu jak co chce, jak jsem psal vcera. O spravnosti mych myslnek farar
nerozhoduje. V leccem s nim otevrene nesouhlasim a neni to duvod abych
se citil divne, anebo abych byl divne viden. (Jina vec je, ze malomeststi
evangelici spatne nesou, ze chodim na pobo po zvoneni, misto abych zbozne 
sedel v lavici 10 minut predem).

>   Etika africka a indianska mi pripada lepsi v tom, ze clovek se odmalicka
> uci zit v souladu s prirodou. Indiansky petilety kluk neutrhne broukovi
> nozicku, aby se pobavil, dokonce ani kvetinu neutrhne, aniz by ji predtim
> pozadal o dovoleni. Zapadni petilety kluk je presvedcen, ze zadat kvetinu
> o povoleni k utrhnuti je blbost. Ja si to nemyslim, ale tezko to obhajim
> proti argumentum vychazejicim ze zapadni logiky, ktera ma proste jine
> predpoklady. 

Nemusis to obhajovat... Nakonec vzpomenme svateho Frantiska, kteru si tykal
i se Sluncem: a bylo mu to pocitato za spravne. Nevidim problem v tom, kdyz
si poeticka duse podekuje kytce, ze ji muze nekomu dat. Dotaz o povoleni
mi uz prijde trosku problem - ptas se, ale necekas odpoved, to eticke asi
moc neni.

> Africka etika v jinem smeru neni prilis rozvinuta.   

No prave.

>   "Raj" vidim v kombinaci zminenych kultur, nebot kazda ma neco do sebe a
> kazda se muze od jinych mnoho naucit. Vtip je v tom, ze krestanskym
> pristupem
> k teto kombinaci nikdy nemuze dojit, nebot krestane vidi spoustu veci jako
> "spatnost" ci "hrich". Lisi se pouze v tom, ze nekteri vidi jako "hrich"
> tohle a nekteri jini zase neco jineho. Vychodni mudrc imho nikdy o nicem
> neprohlasi, ze je to jednoznacne spatne.

Mam rad, kdyz je problem podan v jeho komplexnosti. Ale taky ocenim, kdyz 
clovek umi nekdy zaujmou jednoznacne stanovisko. Myslim, ze je potreba videt
veci v souvislostech, ale obcas se fakt musime rozhodnout - necemu rict 'ano',
a necemu 'ne'.

                                                                      -----
Ahoj!                                                           -----------
rs - Roman S.                       ---------------------------------------
===========================================================================

Search the boards