Posted By: klak (a kam jde ten kour?) on 'CZcars'
Title:     Re: Disky a gumy
Date:      Fri Jul 21 11:30:43 2006

> > Jen me tak napadlo: Plechace jsou lisovane, hliniky jsou lite, navic je to
> > dost odlisny material. Nevite jak se to u nich ma s momentem hybnosti a
> > jaky
> 
> Moment bude asi dost podobny, co se tyce principu, takze bude zalezet
> zejmena na hmotnosti. Vetsi hmotnost, vetsi moment. 

Ja si prave myslim ze z principu vyroby by mela lita kola mit na sobe min 
materialu a optimalneji rozmisteneho (nevim, nejsem strojar) no a kdyz je to 
navic lehci hlinik, odhaduji ze hlinikove disky budou mit podstatne mensi 
moment hybnosti. 

> > vliv ma moment hybnosti kola na spotrebu / stabilitu / etc. ???
> 
> Vetsi moment, vetsi energie nutna pro roztoceni, ale zase se to vydrzi dele 
> tocit pri klidne jizde. Ovsem vzhledem k hmotnisti auta, bude vliv na 
> spotrebu minimalni. Vic zalezi na pneumatikach (tvrdost gumy, nahusteni a 
> tak) S tim souvisi i stabilita.

Hmotnost auta s tim ani tak nesouvisi. Tady jde o "rotujici hmotnost" a z 
tohoto pohledu by kola mela byt v celem systemu tou nejtezsi rotujici 
soucastkou, ne?

Takze si odpovim sam asi tak, ze lehci hlinikove disky maji na spotrebu 
rozhodne pozitivni vliv. To ostatne souhlasi s mym pozorovanim. S Oktavkou 
ujedu na zimakach (plech + Continental) na jednu nadrz cca 550km na jare (v 
zime sotva 500km) zatimco na letnakach (alu + Michelin) v pohode 650km na 
jednu nadrz. Otazka je, zda nema vetsi vliv rozdilny valivy odpor pneumatik, 
zpusobeny vzorkem a materialem, jejich rozmery jsou u me osobne stejne. 

> Ticcino 

klak

--------------------------------------------------
 MESSAGE FROM GOD !
 "Universe rebooting in 5 seconds. Please log out!"
 (L) Logout;(C) Cancel;(P) Panic;(H) Help  :_

Search the boards