Posted By: CePal (ICQ # 60033556) on 'CZbikes'
Title:     brzdna draha (reakce na czflames - bubrak)
Date:      Tue May 30 17:29:23 2000

No takze bube asi takhle:
faktory menici se s rychlosti a negativne ovlivnujici brzdeni budu psat s -, 
pozitivne s +:
(dve vlnovky by mely byt pod sebou, jako takova vlnovkove rovnitko, znamena to 
primou umeru mezi levym a pravym vyrazem, pro ne-fyziky:-)

- E(k) ~~ v^2
- prilnavost gumy k vozovce

+ vitr (F(vetru)~~ v^3, takhle jsme se to nejak ucili... ze do urcity 
rychlosti je to snad zhruba 3. mocnina rychlosti, po aerodynamickem tresku je 
to dokonce v^5)
+ rychleji tocici se brzdove kotouce rychleji absorbuji brzdnou energii 
(vykon = F*s/t=F*v)
- brzdovy kotouce se zahrejvaj, s cimz se snizuje od urcite teploty brzdici 
ucinek, nehlede na variantu zahrati na uroven destrukce nejakyho prvku, nebo 
aon vyrazne zmeny ve fyzikalnich vlastnostech, jako je treba treni...
- ten brzdny vykon, tedy i spotrebovane energii za jednotku casu odpovidajici 
velicina, je ~~v^1, zatimco E(k)~~v^2
- s tim vetrem to neni az tak slavny, protoze srovnejte brzdnou drahu a 
akceleraci - pri akceleraci je brzdny ucinek vetru spatny, pri brzdeni dobry, 
a presto je akcelerace motorek (a to maji :jen: jedno kolo hnane :-) vetsinou 
vyssi, nez brzdeni, nebo je to priblizne stejne... tedy vitr ma prakticky 
nulovy ucinek (samozrejme, mluvim o zrychleni 0-100 km/h, kdyz budu brat 
0-200, tak to asi nevyjde, ale to bude tim, ze okolo 100-200 uz ten motor 
nema takovou silu, jako brzdy,ne?)

---------------
A na zaver, doporucuji si precist statistiky - jake auto/motorka ma jak 
dlouhou brzdnou drahu zjake rychlosti a zjistite, ze d~~v^x, kde x>1 a x<2 
(bude se to ale blizit k tem dvema) 

Co jsem se dival, tak hezky cislo v normach vychazelo u 100km/h - na mokrym 
asfaltu tusim cca 100m
ale 50 km/h to nebylo 50, ale podstatne mene, nejakych asi 28.  A naopak pri 
160 tonebylo 160m, ale snad 300m... no a to je 160 jeste celkem pomala 
rychlost, ze...

Ale na morku ma motorka jednu vyhodu / podstatne nizsi pravdepodobnost 
akvaplaningu... (protoze nema placaty gumy:-) nebo se pletu? (pozor riziko 
akvaplaningu a riziko smyku neslucovati, jsou to podobne, ale jinak 
nesouvisejici veci) 
CePal

Search the boards